✨☀️ولایت در قرآن☀️✨
03 مرداد 1400 - 20:49
بازدید 471
پ
پ
       آیه‌ی ۳ سوره‌ی مائده

«الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوم أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ علَيْكُمْ نِعمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا»

[امروز، كافران از [شكست] آيين شما مأيوس شدند؛ بنابراين، از آن‌ها نترسيد؛ و از [مخالفت] من بترسيد! امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت ‏خود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را برای شما (به عنوان) آيين برگزيدم.]

☀️ امام باقر (علیه السلام)- الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ؛ روزی که قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام می‌کند، بنی امیه که همان مأیوسان هستند، نومید می‌شوند؛ از آل محمّد نومید می‌شوند.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۵۷۴
/بحارالأنوار، ج۵۱، ص۵۵/ العیاشی، ج۱، ص۲۹۲/ نورالثقلین/ البرهان

🔅امام صادق (علیه السلام)- الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ، یعنی دین را با منصوب‌کردن حافظ دین کامل کردم. وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی بولایتنا وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً؛ یعنی تسلیم دستور ما باشید.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۵۷۴

☀️ امام باقر علیه السلام فرمود: آخرین فریضه‌ای كه خداوند، نازل فرمود، ولایت بود و پس از آن، امر واجب نازل نگشت و آن گاه خداوند در كراع الغمیم، این آیه را نازل كرد: «الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ» و رسول الله صلی الله علیه و آله آیه را در الجُحفه به پا داشت و پس از آن فریضه‌ای نازل نگشت.
📚 – تفسیر قمی، ج ۱، ص ۱۷۰

☀️ عبدالعزیز بن مسلم روایت كرده كه: با امام رضا علیه السلام در مرو بودیم و در روز جمعه، پس از ورودمان به شهر در مسجد جمع شده بودیم كه مردم، سخن از امر امامت بر زبان می‌راندند و از كثرت اختلاف در باره آن می‌گفتند. من بر مولا و سرورم علی بن موسی رضا علیه السلام وارد شدم و از افتادن مردم به دل این معركه خبرشان دادم و ایشان تبسم كردند و گفتند: ای عبدالعزیز! مردم در جهل ماندند و از دینشان فریفته گشتند، خداوند عز و جل رسول صلی الله علیه و آله را به جوار خویش نبرد، مگر پس از تكمیل دین مردم و قرآن را بر ایشان نازل كرد كه تفصیل هر چیز است و حلال و حرام و حدود و احكام و هر آن چیزی را كه مردمان بدان نیاز دارند، به كمال در آن مشخص نمود و حق ‌تعالی خود گوید: «مَّا فَرَّطْنَا فِی الكِتَابِ مِن شَیْءٍ »‌(۳۸ انعام) [و ما هیچ چیزی را در كتاب (لوح محفوظ) فرو گذار نكرده­ایم] و در حجة ‌الوداع كه آخرین سال عمر شریف نبی اسلام صلی الله علیه و آله بود، این آیه را نازل كرد كه «الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَأَتْمَمْتُ علَیْكُمْ نِعمَتِی وَرَضِیتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا » و امر امامت از جمله مقوله تمام و تكمیل دین است و رسول الله صلی الله علیه و آله دعوت حق را لبیك نگفت، مگر پس از آن كه برای امت خود، چهارگوشه دینشان را تبیین كرد و راهشان را به روشنی به ایشان نمود و آنان را بر مسیر حق ترك گفت و علی علیه السلام را برای ایشان علامت و امام قرار داد و همه نیازهای امت را تبیین نمود. هر كس ادعا كند كه خدای تعالی دین خود را تكمیل نكرده است، به واقع، كتاب خدا را رد كرده است و هر كه كتاب خدا را رد كند، كافر است.
📚 – عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج ۱، ص ۱۹۵، باب ۲۰، ح ۱

☀️ رسول الله صلی الله علیه و آله زمان نزول این آیه فرمود: الله ‌اكبر بر به كمال آوردن دین و تمام نمودن نعمت و رضایت پروردگار از رسالت من و ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام پس از من و فرمود: هر كه من مولای او بودم، پس علی مولای اوست، خدایا! موالات كن آن را كه با وی دوستی نماید و معادی باش با آن كه وی را به عداوت گیرد و یاری نما آن كه یاریش نمود و بی كس گذار آن كه تنهایش گذارد.
📚 – مجمع البیان، ج ۳، ص ۲۷۴

☀️ امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: هفت چیز به من داده شده كه به هیچ كس پیش از من داده نشده، مگر نبی اسلام صلی الله علیه و آله و به راستی كه راه‌ها بر من گشوده شد، و از مرگ‌ها و بلایا و انساب آگاه شدم و فصل‌الخطاب به من آموخته شد و به اذن پروردگارم نظر به ملكوت انداختم و هیچ چیزی از پیش از دوران من و هیچ چیزی از پس از دوران من بر من پنهان نماند و همانا به ولایت من، خداوند دین این امت را تكمیل نمود و نعمت را بر ایشان تمام كرد و به اسلام ایشان، راضی گردید؛ چرا كه در روز ولایت، به محمد صلی الله علیه و آله می‌فرماید: ای محمد! به ایشان خبر ده كه امروز دینشان را تكمیل كردم و نعمت را بر ایشان تمام نمودم و به اسلام ایشان راضی گشتم. خدای تعالی به تمام این امور بر من منت نهاده است و او راست سپاس.
📚 – امالی، ج ۱، ص ۲۰۸

✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨

الحمدلله الذی جعلنا من التمسکین بولایة امیرالمومنین،علی ابن ابی طالب علیه‌السلام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.