11 آبان 1400 - 0:34
بازدید 110
پ
پ

تفسیر آیه 18 سوره‌ی زمر

«فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِينَ‏ يَسْتَمِعُونَ‏ الْقَوْلَ‏ فَيَتَّبِعُونَ‏ أَحْسَنَهُ‏ أُولئِكَ‏ الَّذِينَ‏ هَداهُمُ‏ اللَّهُ‏ وَ أُولئِكَ‏ هُمْ‏ أُولُوا الْأَلْبابِ‏.»

[پس ای پیامبر بشارت بده به آن کسانی که سخن (خدا و اهل بیت) را می شنوند و به نحو احسن از آن تبعیت می کنند (یعنی نه از آن چیزی کم می کنند و نه به آن چیزی اضافه می کنند) ایشان کسانی هستند که خداوند آنها را هدایت کرده و ایشان همان اولوالالباب که همان صاحبان مغز و لبّ و اندیشه هستند]

تذکر:

👈 عباد درآیه «عبادی» بوده «یا» متکلمش حذف شده شده عبادالذین،

👈«القول» در این آیه الف و لام دارد یعنی معرفه است . یعنی یک قول واحد، یک قول مشخص یعنی قولی که شناخته شده است نه هر قولی.

👈 در جامعه این آیه را بر عکس می گویند، می گویند اقوال و سخنهای مختلف را بشنو و بهترین آنها را انتخاب کن این باطل و غلط است، چون مگر ما چقدر وقت داریم تا عمرمان را سر شنیدن اقوال مختلف کنیم،

👈 قول در این آیه قول محمّد و آل محمّد است که خداوند علم اولین وآخرین را در آنها قرار داده است و می فرماید: و ما اوتیتم من العلم الاّ قلیلا : ندادم علم را مگر به اندکی از شما.

👈 احسنه مفعولٌ به نیست مفعول مطلق است: به نحو احسن تبعیت می کنند.

👈 اولوالالباب شیعیان آل محمد (صلی الله علیه و آله وسلم ) هستند. متّقین ، مومنین ، مفلحون که در قرآن آمده است شیعیان آل محمد (ص) هستند، کافرین و ضالین دشمنان آل محمد (ص) هستند.

👈 ما تابع محض کلام خدا و کلام محمد و آل محمد (ص) هستیم. ترجمه و تفسیر قرآن را آنها باید بگویند، لا یمسهُ اِلاّ المُطَهَرون. مطهر در این آیه آل محمد (ص) هستند یعنی به مس معانی قرآن نمی رسند مگر آنهایی که مطهّرند، و معصوم هستند. و از هرگونه خطا و اشتباهی مصون هستند.

حدیث راجع به آیه :
🌷امام صادق (ع) ذیل آیه 18 زمر فرمودند منظور ازآن بندگان اشخاصی هستند که تسلیم اوامر آل محمد (ص) شده اند، هر وقت حدیثی از ما بشنوند بدون کم و زیاد و همان طوری که شنیده اند از طرف ما آل محمد (ص) نقل می نمایند .
📘تفسیر جامع، ذیل آیه

🌿🌿🌿🌾🌾🌾🌾🌾

🤲 رب زدنی علما و عَملا صالحاً و الحِقنی بالصّالِحین

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.