«لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ….. وَ الصَّابِرينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حينَ الْبَأْسِ أُولئِكَ الَّذينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ»
[نيكى، اين نيست كه [به هنگام نماز] روى خود را به سوى مشرق يا مغرب كنيد؛ بلكه نيكوكار كسى است…. و در برابر سختىها و زيانها و هنگام جنگ، استقامت مىورزند؛ اينها كسانى هستند كه راست مىگويند؛ [و گفتار و كردارشان با اعتقادشان هماهنگ است؛] و اينها پرهيزگارانند.]
☀️العسکری (علیه السلام)- الصَّابِرِینَ فِی الْبَأْساءِ یَعْنِی مُحَارَبَهًَْ الْأَعْدَاءِ وَ لَا عَدُوَّ یُحَارِبُهُ أَعْدَی مِنْ إِبْلِیسَ وَ مَرَدَتِهِ یَهْتِفُ بِهِ وَ یَدْفَعُهُ بِالصَّلَاهًِْ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبِینَ وَ الضَّرَّاءِ الْفَقْرَ وَ الشِدَّهًَْ وَ لَا فَقْرَ أَشَدُّ مِنْ فَقْرِ مُؤْمِنٍ یَلْجَأُ إِلَی التَّکَفُّفِ مِنْ أَعْدَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) یَصْبِرُ عَلَی ذَلِکَ وَ یَرَی مَا یَأْخُذُهُ مِنْ مَالِهِمْ مَغْنَماً یَلْعَنُهُمْ بِهِ وَ یَسْتَعِینُ بِمَا یَأْخُذُهُ عَلَی تَجْدِیدِ ذِکْرِ وَلَایَهًِْ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ وَ حِینَ الْبَأْسِ عِنْدَ شِدَّهًِْ الْقِتَالِ یَذْکُرُ اللَّهَ وَ یُصَلِّی عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) رَسُوِلِ اللَّهِ وَ عَلَی عَلِیٍّ (علیه السلام) وَلِیِّ اللَّهِ وَ یُوَالِی بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ وَ یُعَادِی کَذَلِکَ أَعْدَاءَ اللَّهِ.
🔅امام عسکری علیه السلام فرمودند : الصَّابِرِینَ فِی الْبَأْساءِ یعنی کسانی که در جنگیدن با دشمن صبر و تحمّل کنند و دشمنی متجاوزتر و سرکشتر از ابلیس و دوستان سرکش او که به آنها الهام میکند، برای مبارزهکردن نیست . او (مؤمن) بهواسطهی صلوات فرستادن بر محمّد (و خاندان پاکش، آن (خطر ابلیس) را دفع میکند . «وَ الضَّرَّاءِ» همان فقر و گرفتاری است و فقری شدیدتر از فقر مؤمنی که بهسوی دشمن خاندان محمّد پناهنده میشود، نیست . او بر آن (ذلّت) صبر مینماید و میداند آنچه از اموال ایشان به عنوان غنیمت میگیرد، وسیلهای برای لعن و دوری آنان از نعمت خداست و از آن برای زندهکردن یاد ولایت اهلبیت پاک و مطهّر (أئمه (علیهم السلام)) کمک میگیرد.
وَ حینَ الْبَأْسِ هنگام بالاگرفتن جنگ است که خدا را به یاد میآورد و بر محمّد رسولخدا و بر علی (علیه السلام) ولیّ خدا درود میفرستد و با قلب و زبانش با اولیاء خدا دوستی و با دشمنان خدا دشمنی میکند.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۲۲ / بحارالأنوار، ج۹۱، ص۶۲/ مستدرک الوسایل، ج۵، ص۳۴۰
☀️الکاظم (علیه السلام)- لَا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّی یَکُونَ فِیهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ … وَ أَمَّا السُّنَّهًُْ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ عَلَی الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ وَ الصَّابِرِینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ .
🔅امام کاظم علیه السلام فرمودند: مؤمن تا سه خصلت [و سنّت را] نداشتهباشد، مؤمن نمیشود [سنّتی از خدا و سنّتی از پیامبر] … و سنّتی که از امامش باید بیاموزد، صبر بر سختیها وگرفتاریهاست که خدای عزّوجلّ فرماید: وَ الصَّابِرِینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۲۴ / بحارالأنوار، ج۷۲، ص۴۱۷/ الأمالی للصدوق، ص۳۲۹/ الخصال، ج۱، ص۸۲/ روضهًْ الواعظین، ج۲، ص۴۲۲/ صفات الشیعهًْ، ص۳۷/ کشف الغمهًْ، ج۲، ص۲۹۲/ معانی الأخبار، ص۱۸۴/ نور الثقلین
☀️علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ حِینَ الْبَأْسِ قَالَ عِندَ القَتلِ.
🔅علیبنابراهیم (رحمة الله علیه) منظور از وَحِینَ الْبَأْسِ هنگام جنگ و کشتار است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۲۴ / القمی، ج۱، ص۶۲/ نورالثقلین/ البرهان
☀️علیبنإبراهیم (رح)- فَمَنْ أَقَامَ هَذِهِ الشُّرُوطَ فَهُوَ مُؤْمِنٌ مُصَدِّقٌ.
🔅علیبنابراهیم (رح) هرکس به این شروط عمل کند، مؤمن واقعی و راستگو است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۲۴ / بحارالأنوار، ج۶۵، ص۲۷۳/ القمی، ج۱، ص۳۱
☀️الرّسول (ص)- المُتَّقُونَ عَلِیُّبنُاَبِیطَالِبٍ (ع).
🔅پیامبر (ص) فرمودند : منظور از الْمُتَّقُونَ، علیّبنابیطالب (ع) است.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۲۴ بحرالعرفان
✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨
🤲 اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ صَبْرَ الشّاكِرينَ لَكَ، وَعَمَلَ الْخائِفينَ مِنْكَ، وَيَقينَ الْعابِدينَ لَكَ، اَللَّـهُمَّ اَنْتَ الْعَلِيُّ الْعَظيمُ،
خدايا از تو صبر شکر گزاران و عمل آن کسانی که از تو خائفند و میترسند و یقین عبادتكنندگان برای تو را میخواهم.
ثبت دیدگاه