پ
پ

«وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ»

[و گردش و حركت تو را در میان سجده‌كنندگان (مشاهده می‌كند،)]

☀️امام باقر علیه السلام فرمودند : وَتَقَلُّبَکَ فِی السَّاجِدِینَ؛ به سلاله‌ی انبیاء اشاره دارد.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۶۴۲ / بحارالأنوار، ج۱۵، ص۳/ فرات الکوفی، ص۳۰۴/ القمی، ج۲، ص۱۲۵/ رجال الکشی، ص۲۲۲/ متشابه القرآن، ج۲، ص۶۴/ البرهان

☀️قَالَ الباقر علیه السلام : فَرَسُولُ اللَّهِ أَوَّلُ مَنْ عَبَدَ اللَّهَ تَعَالَی وَ أَوَّلُ مَنْ أَنْکَرَ أَنْ یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ أَوْ شَرِیکٌ ک، ثُمَّ نَحْنُ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ، ثُمَّ أَوْدَعَنَا بِذَلِکَ النُّورِ صُلْبَ آدَمَ، فَمَا زَالَ ذَلِکَ النُّورُ یَنْتَقِلُ مِنَ الْأَصْلَابِ وَ الْأَرْحَامِ مِنْ صُلْبٍ إِلَی صُلْبٍ وَ لَا اسْتَقَرَّ فِی صُلْبٍ إِلَّا تَبَیَّنَ عَنِ الَّذِی انْتَقَلَ مِنْهُ انْتِقَالُهُ وَ شَرَّفَ الَّذِی اسْتَقَرَّ فِیهِ حَتَّی صَارَ فِی صُلْبِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ، فَوَقَعَ بِأُمِّ عَبْدِاللَّهِ فَاطِمَهًَْ فَافْتَرَقَ النُّورُ جُزْءَیْنِ جُزْءٌ فِی عَبْدِاللَّهِ وَ جُزْءٌ فِی أَبِی‌طَالِبٍ فَذَلِکَ قَوْلُهُ تَعَالَی وَ تَقَلُّبَکَ فِی السَّاجِدِینَ یَعْنِی فِی أَصْلَابِ النَّبِیِّینَ وَ أَرْحَامِ نِسَائِهِمْ فَعَلَی هَذَا أَجْرَانَا اللَّهُ تَعَالَی فِی الْأَصْلَابِ وَ الْأَرْحَامِ وَ وَلَّدَنَا الْآبَاءُ وَ الْأُمَّهَاتُ مِنْ لَدُنْ آدَمَ .

🔅امام باقر علیه السلام فرمودند: پیامبراکرم (ص) اوّلین کسی است که خدا را پرستش کرده و اوّل کسی است که منکر فرزند یا شریک‌داشتن خدا شده ما پس از پیامبراکرم قرار داریم. سپس نور ما را در صلب آدم قرار داد پیوسته این نور از صلب و رحم‌ها منتقل می‌گردید به صلب و رحمی دیگر از هر صلبی که منتقل می‌شد کاملا آشکارا بود که این نور دیگر از او منتقل شده و در صلب دیگر که قرار می‌گرفت آثار شرافت نور در او آشکار می‌شد تا بالأخره به صلب عبدالمطلّب رسید و به رحم فاطمه مادر عبداللَّه منتقل شد در این هنگام به دو قسمت تقسیم گردید: یک قسمت در عبداللَّه قرار گرفت و قسمت دیگر در ابوطالب. این است تفسیر آیه قرآن: وَ تَقَلُّبَکَ فِی السَّاجِدِینَ که منظور اصلاب پیامبران و رحم‌های زنان ایشان است. بدین‌طریق خداوند ما را در اصلاب و ارحام پدران و مادران از زمان متولّد کرد .

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۶۴۲ بحارالأنوار، ج۲۵، ص۲۰

☀️عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ قَالَ: کَانَ ذَاتَ یَوْمٍ جَالِساً بِالرَّحَبَهًِْ وَ النَّاسُ حَوْلَهُ مُجْتَمِعُونَ، فَقَامَ إِلَیْهِ رَجُلٌ فَقَالَ: یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنَّکَ بِالْمَکَانِ الَّذِی أَنْزَلَکَ اللَّهُ بِهِ، وَ أَبُوکَ یُعَذَّبُ بِالنَّارِ! فَقَالَ لَهُ: مَهْ فَضَّ اللَّهُ فَاکَ، وَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِیّاً، لَوْ شَفَعَ أَبِی فِی کُلِّ مُذْنِبٍ عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اللَّهُ تَعَالَی فِیهِمْ، أَبِی یُعَذَّبُ بِالنَّارِ وَ ابْنُهُ قَسِیمُ النَّارِ! ثُمَّ قَالَ: وَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِیّاً، إِنَّ نُورَ أَبِی‌طَالِبٍ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ لَیُطْفِئُ أَنْوَارَ الْخَلْقِ إِلَّا خَمْسَهًَْ أَنْوَارٍ: نُورَ مُحَمَّدٍ وَ نُورِی، وَ نُورَ فَاطِمَهًَْ، وَ نُورَیِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ مَنْ وَلَدَهُ مِنَ الْأَئِمَّهًِْ لِأَنَّ نُورَهُ مِنْ نُورِنَا الَّذِی خَلَقَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ قَبْلِ خَلْقِ آدَمَ بِأَلْفَیْ عَامٍ .

🔅 امام صادق از پدرانش روایت کرده که؛ امیرالمؤمنین علیه السلام روزی در سرایی وسیع نشسته بودند و مردم دور حضرت جمع بودند. یکی از آن‌ها نزد من آمد و گفت: « ای امیرالمؤمنین! تو در جایگاهی هستی که خداوند تو را در آن قرار داده، حال آنکه پدرت در آتش عذاب می‌شود ». فرمود: «ساکت شو، خداوند دهانت را بببند، قسم به ذاتی که محمّد (را به حق برگزید، اگر پدرم شفاعت هر گناهکاری را بر روی زمین بکند، خداوند شفاعتش را در مورد آن‌ها قبول می‌کند. پدرم در آتش بسوزد، حال آنکه من خودم تقسیم‌کننده‌ی آتشم». سپس گفت: «قسم به خدایی‌که محمّد را به حق برانگیخت، همانا نور ابوطالب در روز قیامت نور تمامی انسان‌ها را خاموش می‌گرداند جز پنج نور و آن انوار عبارتند: از نور محمّد و نور من و نور فاطمه و نور حسن و نور حسین و دیگر ائمّه‌ای که بعد از آن‌ها می‎آیند چرا که نور او از نور ما و از همان نوری است که خداوند دو هزار سال قبل از خلقت آدم آن را آفریده بود».

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۶۴۴ الأمالی للطوسی، ص۳۰۵/ البرهان

✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨

🤲 اللهم ما عَرَّفْتَنا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْناهُ وَما قَصُرْنا عَنْهُ فَبَلِّغْناهُ.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.