شیطان در قرآن2
11 بهمن 1399 - 18:52
بازدید 170
پ
پ

✨☀️ شیطان در قرآن ☀️✨
آیات ۱۶ و ۱۷ سوره‌ی اعراف

«قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ * ثُمَّ لآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمَانِهِمْ وَ عَن شَمَآئِلِهِمْ وَ لاَ تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ»

[ شیطان گفت: پس به سبب آن كه مرا به بيراهه افكندی، من هم برای (فريفتن) آنان حتما بر سر راه راست تو خواهم نشست * آن گاه از پيش رو و از پشت ‏سرشان و از طرف راست و از طرف چپشان بر آنها می‏تازم (حمله می‌کنم) و بيشترشان را شكرگزار نخواهی يافت]

☀️زراره نقل كرده است: به او (امام باقر علیه السلام) عرض كردم: این سخن خدای عز و جل: « لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِیمَ * ثُمَّ لآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِینَ» یعنی چه؟ امام باقر علیه السلام فرمودند: ای زراره! تردیدی نیست كه ابلیس به كمین تو و اصحاب تو نشسته است و از گمراه كردن دیگران فارغ شده است.

📚 كافی، ج ۸، ص ۱۴۵، ح ۱۱۸ / تفسير البرهان

☀️ امام باقر علیه السلام در معنای این آیه:‌ « مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ » فرمود: امر آخرت را برای آنان آسان می‌كنم « وَمِنْ خَلْفِهِمْ» به آنان دستور می‌دهم اموال را جمع‌آوری كنند و حقوق (صدقات واجب و مستحب) را از این اموال نپردازند تا برای ورثه آنان باقی بماند «عَنْ أَیْمَانِهِمْ» دینشان را با آراستن گمراهی و زیبا نشان دادن شبهه‌ها تباه می‌كنم « عَن شَمَآئِلِهِمْ» از طریق ترغیب آنان به لذت‌ها و چیره كردن شهوت‌ها بر دل­های آنان.

📚 مجمع البیان، ج ۴، ص ۲۲۸ / تفسیر البرهان

👈 تذکر؛ صراط مستقیم راه علی و اولاد علی علیهم‌السلام است و شیطان بر سر راه کسانی که در این راه هستند نشسته تا آنها را گمراه کند (یعنی هر عمل خیری می‌خواهی انجام دهی شيطان سعی می‌کند به نوع‌ای، مانعش شود) و إلّا با ديگران کاری ندارد چون آنها خودشون در راه او هستند.

⚡️شیطان دشمن قسم خورده‌ی ماست و از چهار جهتِ، راست و چپ و پشت و جلو، به ما حمله می‌کند، فقط از بالا و پایین نمیتواند، از بالا ملائكه به او اجازه نمیدهند و از پایین هم به خاطر اینکه خیلی متکبر است به ما حمله نمی‌کند.

✨برای در امان ماندن از شَرَّ این دشمن قسم خورده
⚡️ اول؛ باید به خدا پناه ببریم.
⚡️دوم؛ با توسل به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف داخل کهف حصین، غار محکم امام زمان شویم.
⚡️سوم؛ دائم الذّکر باشیم، ذکر لااله‌الاالله، صلوات، استغفار،…
اگر این سه تا را رعايت کنیم شیطان جرأت نمی‌کند به ما نزدیک شود.

✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨

🤲 اللّهُمّ فَاقْهَرْ سُلْطَانَهُ عَنّا بِسُلْطَانِكَ حَتّى تَحْبِسَهُ عَنّا بِكَثْرَةِ الدّعَاءِ لَكَ فَنُصْبِحَ مِنْ كَيْدِهِ فِي الْمَعْصُومِينَ بِكَ.
پروردگارا! مغلوب کن سلطنت شیطان را از ما به سلطنت خودت، تا اینکه به خاطر زیاد دعا کردن و خواندن خودت او را از نزدیک شدن به ما زندانی کنی و در حالی صبح کنیم که از مکر و حیله او در امان باشیم. ( دعای ۲۵ صحیفه سجادیه)

نوشته های مشابه

ریحانه ملکوت 1
1 سال قبل
ریحانه ملکوت 2
1 سال قبل
ریحانه ملکوت 3
1 سال قبل
ریحانه_ملکوت 3
2 سال قبل

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.