☀️السّجّاد (ع)- أَنَّ یَهُودِیّاً مِنْ یَهُودِ الشَّام جَاءَ إِلَی مَجْلِسٍ فِیهِ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ (ص) فَقَالَ: یَا أُمَّهًَْ مُحَمَّدٍ (ص)! مَا تَرَکْتُمْ لِنَبِیٍّ دَرَجَهًًْ وَ لَا لِمُرْسَلٍ فَضِیلَهًًْ إِلَّا نَحَلْتُمُوهَا نَبِیَّکُمْ فَهَلْ تُجِیبُونِّی عَمَّا أَسْأَلُکُمْ عَنْهُ فَکَاعَ الْقَوْمُ عَنْهُ فَقَالَ عَلِیُّبْنُأَبِیطَالِبٍ (ع): نَعَم! هَاتِ. قَالَ لَهُ الْیَهُودِیُّ: … فَإِنَّ هَذَا سُلَیْمَانُ (ع) قَدْ سُخِّرَتْ لَهُ الرِّیَاحُ فَسَارَتْ فِی بِلَادِهِ غُدُوُّها شَهْرٌ وَ رَواحُها شَهْرٌ فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ (ع): لَقَدْ کَانَ کَذَلِکَ وَ مُحَمَّدٌ (ص) أُعْطِیَ مَا هُوَ أَفْضَلُ مِنْ هَذَا إِنَّهُ أُسْرِیَ بِهِ مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی مَسِیرَهًَْ شَهْرٍ وَ عُرِجَ بِهِ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ مَسِیرَهًَْ خَمْسِینَ أَلْفَ عَامٍ فِی أَقَلَّ مِنْ ثُلُثِ لَیْلَهًٍْ حَتَّی انْتَهَی إِلَی سَاقِ الْعَرْشِ فَدَنَا بِالْعِلْمِ فَتَدَلَّی فَدُلِّیَ لَهُ مِنَ الْجَنَّهًِْ رَفْرَفٌ أَخْضَرُ وَ غَشَی النُّورُ بَصَرَهُ فَرَأَی عَظَمَهًَْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ بِفُؤَادِهِ وَ لَمْ یَرَهَا بِعَیْنِهِ فَکَانَ کَقَابِ قَوْسَیْنِ بَیْنَهَا وَ بَیْنَهُ أَوْ أَدْنی فَأَوْحی إِلی عَبْدِهِ ما أَوْحی فَکَانَ فِیمَا أَوْحَی إِلَیْهِ الْآیَهًُْ الَّتِی فِی سُورَهًِْ الْبَقَرَهًِْ قَوْلُهُ تَعَالَی لِلهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللهُ فَیَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ اللهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَ کَانَتِ الْآیَهًُْ قَدْ عُرِضَتْ عَلَی الْأَنْبِیَاءِ مِنْ لَدُنْ آدَمَ (ع) إِلَی أَنْ بَعَثَ اللَّهُ تَبَارَکَ اسْمُهُ مُحَمَّداً (ص) وَ عُرِضَتْ عَلَی الْأُمَمِ فَأَبَوْا أَنْ یَقْبَلُوهَا مِنْ ثِقْلِهَا وَ قَبِلَهَا رَسُولُ اللَّهِ (ص) وَ عَرَضَهَا عَلَی أُمَّتِهِ فَقَبِلُوهَا فَلَمَّا رَأَی اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مِنْهُمُ الْقَبُولَ عَلِمَ أَنَّهُمْ لَا یُطِیقُونَهَا فَلَمَّا أَنْ صَارَ إِلَی سَاقِ الْعَرْشِ کَرَّرَ عَلَیْهِ الْکَلَامَ لِیُفْهِمَهُ.
🔅امام سجاد علیه السلام فرمودند:[روزی] یکی از یهودیان شام وارد مجلسی شد که یاران رسولخدا (ص) در آن بودند. [یهودی رو به آنان کرد و] گفت: «ای امّت محمّد (ص)! شما هیج فضیلتی برای رسولان و درجهای برای پیامبران نیافتید مگر آنکه اعطا این صفت را به پیامبرتان ترک نکردید! (هر فضیلتی که برای پیامبران دیگر وجود دارد، شما به پیامبرتان نسبت میدهید). آیا جواب سؤال مرا میدهید»؟ همهی حاضران [از پاسخگویی] درماندند. علیّبنابیطالب (ع) فرمود: «بله [من پاسخگو هستم] پیش بیا». یهودی به او گفت: «در مورد حضرت سلیمان (ع) [خداوند] باد را به تسخیر او درآورده بود که در صبح به اندازهی یک ماه [مسیر] را حرکت میکرد و در هنگام عصر نیز به اندازهی یک ماه مسیر را طی میکرد». علی (ع) به او فرمود:«آری چنین است و البتّه به محمّد (ص) بهتر از این عطا شده است. پیامبر در مدّت زمانی معادل یکسوّم شب، از مسجدالحرام به مسجدالاقصی حرکت دادهشد که معادل حرکت در طول یک ماه بود و از آنجا به ملکوت آسمانها عروج دادهشد که مسیری برابر پنجاههزار سال میشد؛ تا آنکه به ساق عرش رسید و به علم [مطلق] نزدیک شد و نزدیکتر رفت و پارچهای سبز بر او افکنده شد و [نور شدید] برق از چشمانش رفت و عظمت خداوند عزّوجلّش را، نه با چشم سر، بلکه با چشم دل، مشاهده کرد. فاصلهی بین آن دو به اندازهی دو کمان یا کمتر از آن بود.و خداوند چیزهایی را به ایشان وحی کرد و از جمله مواردی که به ایشان وحی فرمود، این آیه از سورهی بقره است که میفرماید: لِلهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما فی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللهُ فَیَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ اللهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ این آیه بر تمام پیامبران از زمان آدم (ع) تا زمانیکه خداوند تبارکوتعالی، محمّد (ص) را مبعوث کرد عرضه شد و [بهواسطهی آنان] بر امّتها نیز عرضه گشت امّا آنها بهخاطر سختی و سنگینی آن، از پذیرش آن سرباز زدند امّا رسولخدا (ص) آن را پذیرفت و بر امّت خود عرضه کرد و آنان نیز پذیرفتند. خداوند تبارکوتعالی که این پذیرش را از سوی آنان مشاهده کرد و میدانست که این کار از طاقت آنان خارج است، وقتی پیامبر (ص) به ساق عرش رسید، مجدّداً این مطلب را به او گوشزد کرد تا خوب [مضمون] آن را بفهمد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۴۲۶ بحارالأنوار، ج۱۰، ص۴۱ و ج۸۹، ص۲۶۹/ الاحتجاج، ج۱، ص۲۲۰/ البرهان
✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨
🤲 اللهم عَرِّفني رسولک…
ثبت دیدگاه