☀️ قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : مَنْ قَرَأَ اَلْقُرْآنَ، وَ لَمْ يَخْضَعْ لِلَّهِ، وَ لَمْ يَرِقَّ قَلْبُهُ، وَ لاَ يَكْتَسِي حُزْناً وَ وَجَلاً فِي سَرِّهِ، فَقَدِ اِسْتَهَانَ بِعِظَمِ شَأْنِ اَللَّهِ تَعَالَى، وَ خَسِرَ خُسْرَاناً مُبِيناً،
⚡️ فَقَارِئُ اَلْقُرْآنِ يَحْتَاجُ إِلَى ثَلاَثَةِ أَشْيَاءَ؛ قَلْبٍ خَاشِعٍ، وَ بَدَنٍ فَارِغٍ، وَ مَوْضِعٍ خَالٍ،
⚡️ فَإِذَا خَشَعَ لِلَّهِ قَلْبُهُ فَرَّ مِنْهُ اَلشَّيْطَانُ اَلرَّجِيمُ، قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى: «فَإِذٰا قَرَأْتَ اَلْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّٰهِ مِنَ اَلشَّيْطٰانِ اَلرَّجِيمِ»
⚡️وَ إِذَا تَفَرَّغَ نَفْسُهُ مِنَ اَلْأَسْبَابِ تَجَرَّدَ قَلْبُهُ لِلْقِرَاءَةِ فَلاَ يَعْرِضُهُ عَارِضٌ فَيُحْرَمَ بَرَكَةَ نُورِ اَلْقُرْآنِ وَ فَوَائِدِهِ.
⚡️وَ إِذَا اِتَّخَذَ مَجْلِساً خَالِياً وَ اِعْتَزَلَ مِنَ اَلْخَلْقِ بَعْدَ أَنْ أَتَى بِالْخِصْلَتَيْنِ اَلْأَوَّلَتَيْنِ اِسْتَأْنَسَ رُوحُهُ وَ سِرُّهُ وَ وَجَدَ حَلاَوَةَ مُخَاطَبَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادَهُ اَلصَّالِحِينَ وَ عَلِمَ لُطْفَهُ بِهِمْ وَ مَقَامَ اِخْتِصَاصِهِ لَهُمْ بِفُنُونِ كَرَامَاتِهِ وَ بَدَائِعِ إِشَارَاتِهِ فَإِذَا شَرِبَ كَأْساً مِنْ هَذَا اَلشِّرْبِ حِينَئِذٍ لاَ يَخْتَارُ عَلَى ذَلِكَ اَلْحَالِ حَالاً وَ لاَ عَلَى ذَلِكَ اَلْوَقْتِ وَقْتاً بَلْ يُؤْثِرُهُ عَلَى كُلِّ طَاعَةٍ وَ عِبَادَةٍ لِأَنَّ فِيهِ اَلْمُنَاجَاةَ مَعَ اَلرَّبِّ بِلاَ وَاسِطَةٍ، فَانْظُرْ كَيْفَ تَقْرَأُ كِتَابَ رَبِّكَ وَ مَنْشُورَ وَلاَيَتِكَ وَ كَيْفَ تُجِيبُ أَوَامِرَهُ وَ نَوَاهِيَهُ وَ كَيْفَ تَمْتَثِلُ حُدُودَهُ فَإِنَّهُ لَكِتٰابٌ عَزِيزٌ `لاٰ يَأْتِيهِ اَلْبٰاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لاٰ مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ،
⚡️ فَرَتِّلْهُ تَرْتِيلاً فَقِفْ عِنْدَ وَعْدِهِ وَ وَعِيدِهِ وَ تَفَكَّرْ فِي أَمْثَالِهِ وَ مَوَاعِظِهِ وَ اِحْذَرْ أَنْ تَقَعَ مِنْ إِقَامَتِكَ حُرُوفَهُ فِي إِضَاعَةِ حُدُودِهِ.
✴️حضرت امام صادق عليه السّلام مىفرمايد كه: هر كه تلاوت قرآن كند و تلاوت او مقارن خضوع و خشوع نباشد و از تلاوت قرآن او را رقّتى حاصل نشود و ترس الهى در دل او بهم نرسد،پس به تحقيق كه سهل گرفته است اين قارى،مرتبه و منزلت قرآن را،حقير شمرده است مرتبۀ صاحب قرآن را،چنين قارى هر آينه زيانكار و نقصان روزگار است،زيانى بيّن و واضح.
✨قارى قرآن در رسيدن به ثواب تلاوت قرآن و رسيدن به فوايد آن،محتاج به سه چيز است: يكى: قلب خاشع، و دوم: بدن فارغ از شغلها، سوم: جاى خالى ( از سر و صدا و شلوغی) ، و هر كدام از اين سه خصلت،منشأ فايدهاى است عظيم، امّا قلب خاشع ، سبب گريختن شيطان است . قال اللّٰه تعالى:« فَإِذٰا قَرَأْتَ اَلْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّٰهِ مِنَ اَلشَّيْطٰانِ اَلرَّجِيمِ » (نحل-۹۸).
✨فايدۀ فراغ خاطر در وقت تلاوت قرآن،آن است كه هر گاه فارغ باشد دل قارى از اسباب تشويش خاطر، خاطر او متوجّه تلاوت مىشود،و از عروض چيزهائى كه مانع ادراك بركت نور قرآن و محرومى از آن است،ايمن مىشود . (مىداند كه چه مىخواند و چه مىگويد،و با كه متكلّم است.)
✨و هر گاه به دست آورد قارى از براى تلاوت قرآن جاى خالى،و بتواند از خلق عالم كناره گرفت و به دو خصلت سابق كه« خشوع دل»و«فراغ بدن »باشد،هم موصوف شد، انس مىگيرد نفس او به خداوند عالم،و از غير او متوحّش مىشود ، و ادراك لذّت تلاوت خواهد كرد.و به حلاوت و مزۀ مخاطبات الهى كه در قرآن مجيد،به بندگان خود كرده،خواهد رسيد.و مراتب شفقت و مرحمت الهى به بندگان،به او ظاهر خواهد شد. و فنون كرامتها و انحاء عزّتهاى خود را،به ايشان معلوم خواهد كرد.و به اشارات بديعه و رموزات عجيبۀ قرآن،خواهد رسيد.
پس،هر گاه قارى،يك جام از اين شراب چشيد.،هيچ حالی را بر اين حال،اختيار نخواهد كرد.و هيچ كار را بر اين كار، ترجيح نخواهد داد .بلكه حال تلاوت را بر هر حالى و اين وقت را بر هر وقتى، اختيار خواهد كرد.بلكه او را بر اكثر عبادات ترجيح خواهد داد، چرا كه تلاوت و قرائت قرآن،مناجات با پروردگار است بىواسطه ،
✨پس،نظر كن اى قارى قرآن،كه چگونه خواهى خواند كتاب پروردگار خود را و منشور ولايت او را؟كه به تو كرامت فرموده است،و به چه طريق بجا مىآرى حدود او را از فرايض و سنن؟ چرا كه قرآن كتابى است عزیز، که باطل در آن راه ندارد نه از پیشرو و نه از پشت سر (نه نظر به اخبار و قصص گذشتگان،و نه نظر به احوال آيندگان) ،چرا كه اين قرآن فرود آمده است از جانب خداوند حكيم حميد.
پس بخوان قرآن را به روش ترتیل،
و در هنگام قرائت،هر گاه مىرسى به آيۀ رحمت و وعد به درجات بهشت، لحظهاى توقّف كن و بگو:« اللّهمّ ارزقنا». و به آيۀ عذاب و وعيد به دركات جهنّم كه مىرسى،استعاذه كن و بگو:« اللّهمّ عافنا ».و به آيههاى امثال و مواعظ كه مىرسى،به تفكّر و تأمّل بگذر،نه از روى غفلت. و حذر كن و بپرهيز از اينكه اقامت حروف قرآن، و حدود آن را ضايع گذارى،و به اوامر و نواهى اول عمل نكنى.
📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۴، ص ۲۴۰
〰🔸〰〰🔸〰〰🔸〰
🤲 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد و عجل فرجهم و اهلک عدوهم من الجن و الانس من الاولین و الاخرین
ثبت دیدگاه