🔸طبق روایات، محبت خداوند به محبوب بالذّاتش وجود مسعود خاتم الانبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله؛ مبداء آفرینش موجودات میباشد. پس مصدر و مبداء خلقت و عامل اولیهی پدید آمدن مخلوقات محبت خداوند به پیغمبر خاتم است.
استاد مرحوممان میفرمود: حبِّ به ذات، مبداء خلقت ممکنات است . حب به ذات، منشاء حب به آثار و منشاء برای خلقت ممکنات شده است، پس بذر اولیه عالم خلقت، محبت به پیغمبر و آثار پیغمبر که اولاد معصومش میباشد، است.
این بذر در سیر تکاملی جلو آمده است تا به محبت « حبیب الهی » رسیده است. لذا بعد از وجود مکرم پیغمبر اسلام عالم خلقت شروع شده و به او ختم می شود . لذا در مکتب اهل بیت، وحدت وجود و موجود و تشکیک وجود را دربارهی چهارده معصوم قائل هستیم نه درمورد خدا.
🔸ممکنات(یعنی مخلوقات) با خدا، نه وحدت در وجود دارند نه سنخیت و نه تشکیک وجود.
تیز اندیشان بزرگواری که روایاتی را دیدهاند و قائل به وحدت در کثرت، کثرت در وحدت و تشکیک وجود، بین مخلوقات و خداوند را طبق مکاتب غرب و شرق قائل شدهاند و آن را با روایات تطبیق داده اند راه را به اشتباه رفتهاند.
⚡️طبق مکتب قرآن و سنت هیچ سنخیتی بین خدا و مخلوقات نیست؛ تباین (جدایی) کامل است.
چرا تشکیک وجود را راجع به گل سر سبد عالم خلقت، پیغمبر و آل پیغمبر علیهم السلام قائل نمیشوند؟!!!
✨ما طبق روایات؛ وجود چهارده معصوم را وجود قوی میدانیم و وجود به درجات نازله میرسد تا موجودات پست؛ که مخلوقات اتحادشان با حجج الهیه در وجود است و اختلاف و شدت و ضعفشان هم در وجود است.
عالم از پیغمبر وآل پیغمبر شروع شده و به آنها ختم میشود. البته بحث در این زمینه بسیار است….
➖➖➖➖➖➖➖
📌 📝 بیانی از استاد سید مهدی مرعشی
➖➖➖➖➖➖➖
دین مصفا مکانی برای نزدیک شدن به خدا و امام عصر (عج) و کسب معرفت و اندیشیدن به خوبی ها با کمک قرآن و اهل بیت علیهم السلام
➖➖➖➖➖➖
لینک کانال دین مصفا:
dinemosafa@
ثبت دیدگاه