💠🔸💠 حدیث نماز
03 تیر 1401 - 1:10
بازدید 67
پ
پ

✴️ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام: فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ مَوْقُوتاً قَالَ مَفْرُوضاً.

وَ عَنْهُ علیه السلام قَالَ: لِکُلِّ صَلَاةٍ وَقْتَانِ أَوَّلٌ وَ آخِرٌ فَأَوَّلُ الْوَقْتِ أَفْضَلُهُ وَ لَیْسَ لِأَحَدٍ أَنْ یَتَّخِذَ آخِرَ الْوَقْتَیْنِ وَقْتاً إِلَّا مِنْ عِلَّةٍ وَ إِنَّمَا جُعِلَ آخِرُ الْوَقْتِ لِلْمَرِیضِ وَ الْمُعْتَلِّ وَ لِمَنْ لَهُ عُذْرٌ وَ أَوَّلُ الْوَقْتِ رِضْوَانُ اللَّهِ وَ آخِرُ الْوَقْتِ عَفْوُ اللَّهِ
وَ إِنَّ الرَّجُلَ لَیُصَلِّی فِی الْوَقْتِ وَ إِنَّ مَا فَاتَهُ مِنَ الْوَقْتِ خَیْرٌ لَهُ مِنْ أَهْلِهِ وَ مَالِهِ.

✴️ از امام صادق علیه السلام درباره سخن خدا «مَوْقُوتاً» فرمود یعنی واجب شده.

و از آن حضرت روایت است که فرمود: هر نمازی دو وقت دارد: وقت اول و وقت آخر؛ اوّلِ وقت، افضل آن است و کسی نباید آخر دو وقت را جزء وقت به حساب آورد مگر اینکه سبب و عذری داشته باشد؛ و آخر وقت برای بیماران و افراد دارای عذر قرار داده شده است؛

⚡️اوّل وقت «رِضوان» (یعنی سبب رضایت) خداوند است و آخر وقت بخشایش بخداوند –

در منبع آمده است: و تا تقصیری نباشد بخشایش هم نیست. – و مرد به هنگام، نماز می‌خواند و آنچه که از اول وقت از دست او می‌رود از خانواده و دارایی اش برای او بهتر است.

📚 دعائم الإسلام ج ۱ ص ۱۳۷/ مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۱۰۱ / بحار الأنوار، ج ۸۰، ص ۲۵

〰🔸〰〰🔸〰〰🔸〰

🤲 اَللَّـهُمَّ اِنّي اَعُوذُ بِكَ مِنْ نَفْس لا تَشْبَعُ، وَ مِنْ قَلْباَ لا يَخْشَعُ، وَمِنْ عِلْم لا يَنْفَعُ، وِ مِنْ صَلـوة لا تُرْفَعُ، وَ مِنْ دُعآء لا يُسْمَعُ.

خدايا به تو پناه مي‌برم از نفسي كه سير نمي‌شود و از قلبي كه خاشع نیست و از علمی كه سود نمي‌بخشد، و از نمازي كه اوج نمي‌گيرد و بالا نمی‌رود، و از دعايي كه شنیده نمي‌شود تا مستجاب شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.