🔸امام صادق علیهالسلام فرمودند: «إِنَّ لِلَّهِ عِلْمَيْنِ» برای خدا دو علم است:
🔸علم اول: «عِلْمٌ مَكْنُونٌ مَخْزُونٌ لاَ يَعْلَمُهُ إِلاَّ هُوَ» ؛ علم مخزون مکنون که هیچ کس از آن خبر ندارد مگر خود خداوند، این علم ذاتی خداست و همینطور که خدا نسب و کیفیت و چگونگی ندارد و نمیتوانیم راجع به خدا صحبت کنیم راجع به علم ذاتی او هم نمیتوانیم صحبت کنیم و چیزی بگوییم. حتی پیغمبر (ص) و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سایر اهل بیت علیهم السلام هم از آن خبر ندارند. و بداء جزء این علم است.
⚡️این علم از خدا جدا نیست در روايت داریم که میفرمایند: «ذَاتٌه عَلاَّمَةٌ سَمِيعَةٌ بَصِيرَةٌ قَادِرَةٌ» یعنی خود خدا عالِم و شنوا و بینا و قادر بود، قبل از اینکه چیزی باشد. وخدا بود و هیچی نبود حتی هیچی هم نبود و دارای همهی این کمالات بود.
🔸علم دوم؛ علم فعلی است که خدا بود و هیچی نبود حتی هیچی هم نبود بعد خدا شائی شد بیافریند، این مشیت علم فعلی خداست در روايت میفرمایند: «اَلْمَشِيَّةُ مُحْدَثَةٌ» یعنی مشیت نبوده بود شده. و فعل خداست.
⚡️راجع به علم فعلی خدا میتوانیم صحبت کنیم چون فعل خداست و ظرفش هم وجود نورانی محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین است.
👈در روايت داریم که معصوم میفرماید: اگر کسی اعتقاد داشته باشد که خدا به علمش عالم شده، و به قدرتش قادر شده، و به سمعش سمیع شده، چنین کسی از ولایت ما آل محمد (ص) خارج است.
✨ خدا از علم ذاتیش۰ محو و اثبات میکند که به این محو و اثبات بداء میگویند، مثلا در مشیت قرار بوده که باران ببارد ولی خدا محو میکند آمدن باران را و اثبات میکند نیامدن آن را، و بالعکس، لذا امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: اگر این آیه در قرآن نبود به شما از حال و آینده و همه چیز خبر میدادم؛
«يَمْحُو اَللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أَمُّ اَلْكِتَابِ»
ام الکتاب؛ علم فعلی خدا است که نزد امیرالمومنین و بچههای امیرالمومنین علیهمالسلام است…
➖➖➖➖➖➖➖
📌 📝 بیانی از استاد سید مهدی مرعشی
➖➖➖➖➖➖➖
دین مصفا مکانی برای نزدیک شدن به خدا و امام عصر (عج) و کسب معرفت و اندیشیدن به خوبی ها با کمک قرآن و اهل بیت علیهم السلام
➖➖➖➖➖➖➖
لینک کانال دین مصفا:
@dinemosafa
ثبت دیدگاه