✨☀️ آیات روزه در قرآن-آیه ۱۸۴ – سوره بقره(۳)☀️✨
30 فروردین 1403 - 16:23
بازدید 17
پ
پ

«أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَريضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذينَ يُطيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْكينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»

[روزهاى محدودى را [بايد روزه بداريد]. و هر‌كس از شما بيمار يا مسافر باشد، بايد تعدادى از روزهاى ديگر را [روزه بدارد]. و بر كسانى كه روزه براى آنها طاقت فرساست، [همچون بيماران، و پيران] لازم است با اطعام مستمندى، كفاره دهند. و هركس فرمان خدا را در انجام كارهاى نيك اطاعت كند، به نفع اوست. و روزه‌داشتن به نفع شماست اگر مى‌دانستيد.]

 

☀️ الصّادق (علیه السلام)- إِذَا سَافَرَ الرَّجُلُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ أَفْطَرَ وَ إِنْ صَامَهُ بِجَهَالَهًْ لَمْ یَقْضِهِ.

🔅 امام صادق (علیه السلام) اگر کسی در ماه رمضان مسافرت کند، باید روزه‌ی خود را افطار نماید ولی اگر در اثر جهالت و نادانی [به مسأله] روزه بگیرد، روزه‌ی او قضا ندارد.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۵۲ الکافی، ج۴، ص۱۲۸/ نورالثقلین؛ فیه: «إذا سافر الرجل فی شهر رمضان افطر» محذوفٌ

 

☀️امیرالمؤمنین (علیه السلام)- صَامَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی السَّفَرِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَفْطَرَ فِی السَّفَرِ فِیهِ وَ أَنَّهُ قَالَ (صلی الله علیه و آله): مَنْ صَامَ فِی السَّفَرِ یَعْنِی فِی شَهْرِ رَمَضَانَ فَلْیُعِدْ صَوْماً آخَرَ فِی الْحَضَرِ إِنَّ اللَّهَ یَقُولُ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ.

☀️ أمیرالمؤمنین در مورد این علی (علیه السلام) رسول‌خدا (در ماه رمضان، روزه بود که به سفر رفت. [ایشان] روزه‌ی خویش را افطار نموده و فرمود: «کسی‌که زمان سفر در ماه رمضان روزه بگیرد [روزه‌اش باطل است و] باید در مکان سکونت خویش [هنگام بازگشت از سفر] دوباره روزه بگیرد [و قضا کند] به‌درستی‌که خداوند می‌فرماید: فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ».

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۵۴ بحارالأنوار، ج۹۳، ص۳۲۸/ دعایم الإسلام، ج۱، ص۲۷۶

🔸باید تعدادی از روزهای دیگر را [روزه بدارد]

☀️السّجّاد (علیه السلام)- فَإِنْ صَامَ فِی السَّفَرِ أَوْ فِی حَالِ الْمَرَضِ فَعَلَیْهِ الْقَضَاءُ.

🔅امام سجاد (علیه السلام) اگر در سفر یا در حالِ بیماری، روزه بگیرد باز هم قضای آن بر او واجب است.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۵۴ وسایل الشیعه، ج۱۰، ص۲۲۴/ مستدرک الوسایل، ج۷، ص۳۹۰/ الکافی، ج۴، ص۸۶/ مستدرک الوسایل، ج۷، ص۳۷۴/ تهذیب الأحکام، ج۴، ص۲۹۶/ وسایل الشیعه، ج۱۰، ص۱۷۴

 

☀️امیرالمؤمنین (علیه السلام)- رَوَی عَبْدُ خَیْرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی‌الْحَسَنِ أَمِیرِ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) إِنَّ عَلَیَّ أَیَّاماً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَ فَیَجُوزُ أَنْ أَقْضِیَهَا مُتَفَرِّقَهًْ؟ قَالَ: اقْضِهَا إِنْ شِئْتَ مُتَتَابِعَهًْ وَ إِنْ شِئْتَ تَتْرَی. قَالَ: فَقُلْتُ: إِنَّ بَعْضَهُمْ قَالَ لَا تُجْزِی إِلَّا مُتَتَابِعَهًْ. قَالَ: بَلْ تُجْزِی تَتْرَی لِأَنَّهُ تَعَالَی قَالَ: فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَ لَوْ أَرَادَهَا مُتَتَابِعَهًْ لَبَیَّنَ التَّتَابُعَ کَمَا قَالَ فَصِیامُ شَهْرَیْنِ مُتَتابِعَیْنِ فِی الْکَفَّارَهًْ.

🔅عبد خیر گوید: به اباالحسن امیرالمؤمنین (علیه السلام) عرضه داشتم: «روزه‌ی روزهایی از ماه رمضان بر عهده‌ی من است؛ آیا جایز است که آن‌ها را به صورت پراکنده و با فاصله قضا کنم»؟ فرمود: «اگر خواستی، پی‌درپی و یا اگر خواستی با فاصله قضا کن». گفتم: «بعضی می‌گویند فقط باید پی‌درپی روزه را قضا کنی [و جواز با فاصله روزه‌گرفتن، وجود ندارد]». امام (علیه السلام) فرمود: «[این‌طور نیست] بلکه می‌توانی با فاصله نیز به جای آوری چرا که خداوند فرمود: فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ و اگر خداوند پیوستگی را اراده می‌کرد، مسلّماً آن را بیان می‌نمود؛ همان‌طور که در باب کفّاره روزه فرمود: دو ماه پیاپی روزه بگیرد. (مجادله/ ۴)

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۵۴ فقه القرآن، ج۱، ص۱۹۸

✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨

🤲اللهم عجل لولیک الفرج.
🤲اللهم وَفِّقْنا لِمَا تُحِبُّ وَ تَرضی.
خدايا! ما را به آنچه که تو دوست داری و راضی می‌شوی موفّق کن.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.