پ
پ

آیه‌ی ۷۱ سوره‌ی اسراء

«يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُوْلَئِكَ يَقْرَؤُونَ كِتَابَهُمْ وَلاَ يُظْلَمُونَ فَتِيلًا »

[(ياد كن) روزی را كه هر گروهی را با پيشوايشان فرا می‏‌خوانيم . پس هر كس كه نامه‏‌ی اعمالش را به دست راستش دهند. آنان نامه‌ی اعمال خود را می‌خوانند و به قدر نخك هسته خرمايی به کسی ظلم نمی‏‌شود]

☀️ امام محمد باقر علیه السلام فرمود: وقتی آیه: « یَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ» نازل شد، مسلمانان گفتند: یا رسول ‌الله! آیا تو امام همه مردم نیستی؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: من پیامبر و فرستاده خدا به سوی همه مردم هستم ، اما بعد از من مردم از سوی خدا، از اهل بیت من علیهم السلام امامانی خواهند داشت كه در میان مردم خواهند آمد و تكذیب می‌شوند و سردمداران كفر و طرفداران آنها، به این امامان ظلم خواهند كرد ، هر كس با آنها دوستی كند و ولایت آنها را بپذیرد و پیرو آنها باشد، او از من است، همراه من خواهد بود و مرا ملاقات خواهد كرد؛ اما هر كس به آنها ظلم كند و آنها را تكذیب نماید، از من و همراه من نخواهد بود و من از او بیزارم.

📚- كافی، ج ۱، ص ۱۶۸، ح ۱ / تفسير البرهان

☀️ از ابو بصیر روایت شده است كه از امام صادق علیه السلام درباره كلام امیر المؤمنین علیه السلام پرسیدم كه فرمود: اسلام غریبانه آغاز شده و دوباره غریب خواهد شد، همان گونه كه بود، خوش به حال غُرباء. فرمود: ای ابا محمد! داعی و [قائم] ما دین جدیدی می‌آورد، آن گونه كه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله آورد ، من پای امام را گرفته و گفتم‌: شهادت می‌دهم شما امام من هستید. فرمود: خداوند قطعاً هر كس را با امام و رهبرش فرا می‌خواند ، خورشید پرستان را با خورشید، ماه ‌پرستان را با ماه، آتش‌ پرستان را با آتش، و سنگ و بت ‌پرستان را با بت‌هایشان.

📚- تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۳۲۵، ح ۱۱۸ / تفسير البرهان

☀️ امام صادق علیه السلام فرمود:‌ زمین هرگز از امامی كه حلال خدا را حلال كند و حرام خدا را‌ حرام خالی نمی‌شود و این معنی كلام خداوند است كه می‌فرماید: « یَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ» پس فرمود: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: هر كس بمیرد بدون این كه امام خود را بشناسد، به مرگ جاهلیّت از دنیا رفته است. حاضران از تعجب گردن كشیدند و چشم گرد كردند، امام فرمود: منظور، جاهلیت جَهلاء [شدید ترین نوع جاهلیت] نیست. ( منظور جاهليت از روی کفر و نفاق است)
راوی می گوید: وقتی از نزد امام خارج شدیم، سلیمان به ما گفت: به خدا سوگند! منظور امام علیه السلام همان جاهلیّت جَهلاء بود، اما وقتی امام تعجّب شما را دید كه گردن كشیدید و چشم گرد كردید، به شما چنان فرمود.

📚- تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۳۲۶، ح ۱۱۹ / تفسير البرهان

☀️ امام صادق علیه السلام فرمود: آیا خدا را شكر نمی‌كنید كه روز قیامت هر قومی همراه كسانی كه ولایتشان را پذیرفته فرا خوانده می‌شوند؟ ما به پیامبر پناه می‌بریم و شما به ما.

📚- مناقب، ج ۳، ص ۶۵ / تفسير البرهان

👈این آیه از آیاتی است که اثبات می‌کند در هر زمانی یک حجت خدایی است که هر کس ولایت او را داشته باشد روز قیامت با او محشور می‌شود و اینکه زمین هرگز از حجّت خدا خالی نیست، هر کس ولایت او را نداشته باشد و بمیرد به مرگ جاهليت مرده است و آن هم نه جاهليتی که پشت کوهی بوده و امام و پیغمبر ندیده بلکه جاهليتی که از روی کفر و نفاق بوده است یعنی می‌داند امیرالمؤمنین علیه السلام حق است و می‌شناسد ولی ایمان نمی‌آورد الان هم همینطور است یعنی می‌دانند امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هست و می‌شناسند ولی ایمان نمی‌آورند.

✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨

🤲 الحمدلله الذی جَعَلَنا مِن المُتَمَسِّکینَ بِوَلَایَةِ امیرالمؤمنین، علی ابن ابی طالب علیه السلام .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.