«قالَ هذا رَحْمَةٌ مِنْ رَبِّي فَإِذا جاءَ وَعْدُ رَبِّي جَعَلَهُ دَكَّاءَ وَ كانَ وَعْدُ رَبِّي حَقًّا»
[[آنگاه] گفت: «اين رحمتى از جانب پروردگار من است؛ و هنگامىكه وعدهی پروردگارم فرا رسد، آن را درهم مىكوبد؛ و وعدهی پروردگارم حق است».]
☀️ عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ: سَأَلْتُ الصَّادِقَ عَنْ قَوْلِهِ: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ رَبِّی جَعَلَهُ دَکَّاءَ» قَالَ رَفَعَ التَّقِیَّهًْ عِنْدَ قِیَامِ القائم فَیَنْتَقِمُ مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ.
🔅 مفضّل گوید: از امام صادق علیه السلام معنای این آیه: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ رَبِّی جَعَلَهُ دَکَّاءَ» را پرسیدم. فرمود: «برداشتن تقیّه در هنگام قیام قائم علیه السلام است که آن زمان، خدا از دشمنان خویش انتقام میگیرد».
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۶۳۰ بحارالأنوار، ج۱۲، ص۲۰۷/ العیاشی، ج۲، ص۳۵۱/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۶، ص۲۱۳/ نورالثقلین
☀️عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ سَأَلْتُ الصَّادِقَ علیه السلام عَنْ قَوْلِهِ أَجْعَلْ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُمْ رَدْماً قَالَ التَّقِیَّةَ فَمَا اسْطاعُوا أَنْ یَظْهَرُوهُ وَ مَا اسْتَطاعُوا لَهُ نَقْباً قَالَ مَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْباً إِذَا عُمِلَ بِالتَّقِیَّةِ لَمْ یَقْدِرُوا فِی ذَلِکَ عَلَی حِیلَةٍ وَ هُوَ الْحِصْنُ الْحَصِینُ وَ صَارَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ أَعْدَاءِ اللَّهِ سَدّاً لَا یَسْتَطِیعُونَ لَهُ نَقْباً قَالَ وَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِهِ فَإِذا جاءَ وَعْدُ رَبِّی جَعَلَهُ دَکَّاءَ قَالَ رَفَعَ التَّقِیَّةَ عِنْدَ قِیَامِ الْقَائِمِ فَیَنْتَقِمُ مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ.
🔅 مفضل میگوید: از حضرت صادق علیه السلام درباره تفسیر آیه {[تا] میان شما و آنها سدی استوار قرار دهم. } پرسیدم و حضرت در پاسخ فرمود: مقصود از آن سد، تقیه است. همچنین در تفسیر آیه {[در نتیجه اقوام وحشی] نتوانستند از آن [مانع] بالا روند و نتوانستند آن را سوراخ کنند. }
فرمود: وقتی کسی به تقیه عمل کند آنان نمی توانند آن را سوراخ کنند و نمی توانند درباره آن چاره ای بیندیشند و تقیه، همان دژ محکم است. با عمل کردنت به تقیه، سدی میان تو و دشمنان خدا ایجاد میشود که آنان نمی توانند آن را سوراخ کنند.
مفضل می گوید: از حضرت درباره آیه {و[لی] چون وعده پروردگارم فرا رسد آن [سد] را درهم کوبد} پرسیدم و حضرت در پاسخ فرمود: مقصود، برداشته شدن حکم تقیه به هنگام ظهور حضرت قائم علیه السلام است؛ چرا که او از دشمنان خداوند انتقام میگیرد.
📚 بحار الأنوار، ج ۱۲، ص ۲۰۷ / تفسیر عیاشی
☀️تفسیر القمی فِی قَوْلِهِ تَعَالَی وَ یَسْئَلُونَکَ عَنْ ذِی الْقَرْنَیْنِ فِی بَیَانِ عَمَلِ السَّدِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ فَحَالَ بَیْنَ یَأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ وَ بَیْنَ الْخُرُوجِ ثُمَّ قَالَ ذُو الْقَرْنَیْنِ هذا رَحْمَةٌ مِنْ رَبِّی فَإِذا جاءَ وَعْدُ رَبِّی جَعَلَهُ دَکَّاءَ وَ کانَ وَعْدُ رَبِّی حَقًّا قَالَ إِذَا کَانَ قَبْلَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ انْهَدَمَ السَّدُّ وَ خَرَجَ یَأْجُوجُ وَ مَأْجُوجُ إِلَی الْعُمْرَانِ وَ أَکَلُوا النَّاسَ…
🔅 امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه «وَ یَسْئَلُونَکَ عَنْ ذِی الْقَرْنَیْنِ»(کهف/۸۳){ از تو درباره ذوالقرنین میپرسند} در ساخت سد فرمود: مانع از خروج یاجوج و ماجوج شد، سپس ذوالقرنین گفت: «هذا رَحْمَةٌ مِنْ رَبِّی فَإِذا جاءَ وَعْدُ رَبِّی جَعَلَهُ دَکَّاءَ وَ کانَ وَعْدُ رَبِّی حَقًّا» {این از رحمت پروردگار من است! امّا هنگامی که وعده پروردگارم فرا رسد، آن را در هم میکوبد؛ و وعده پروردگارم حق است!»} قبل از اینکه قیامت شود، سد نابود شده و یاجوج و ماجوج خارج میشوند و به آبادانی ها حمله کرده و مردم را میخورند.حضرت علیه السلام سخن خود را ادامه داد تا آن جا که فرمود: هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه و آله پاسخ سوال قریش را در این خصوص بیان فرمود، گفتند: تنها یک سوال باقی میماند و آن این که به ما بگویید ظهور و قیامت کی بر پا میشود؟ در این هنگام خدای عز و جل این آیه را ناز فرمود: «یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی… وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ» (اعراف / ۱۸۷) {از تو در باره ظهور و قیامت میپرسند [که] وقوع آن چه وقت است؟ بگو: «علم آن، تنها نزد پروردگار من است. جز او [هیچ کس] آن را به موقع خود آشکار نمی گرداند. [این حادثه] بر آسمآنها و زمین گران است، جز ناگهان به شما نمی رسد.» [باز] از تو میپرسند گویا تو از [زمان وقوع] آن آگاهی. بگو: «علم آن، تنها نزد خداست، ولی بیشتر مردم نمی دانند.»}
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۶۳۰/بحارالأنوار، ج۶، ص۳۱۳/ القمی، ج۲، ص۴۰/ نورالثقلین
✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨
🤲 اللهم عجل لولیک الفرج
ثبت دیدگاه