پ
پ

«وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللهِ قَريبٌ مِنَ الْمُحْسِنينَ»

[و در زمين پس از اصلاح آن فساد نكنيد، و او را با بيم و اميد بخوانيد. [بيم از مسوليّت‌ها، و اميد به رحمتش. و نيكى كنيد] زيرا رحمت خدا به نيكوكاران نزديك است.]

🔸و در زمین پس از اصلاح آن فساد نکنید🔸

☀️عنْ مُیَسِّر، عَنْ أبِی‌جَعْفَر (علیه السلام)، قَالَ: قُلْتُ: قَوْلُ اللهِ عَزّوَجَلّ: وَ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ بَعْدَ إصْلَاحِهَا؟ قَالَ: فَقَالَ: یَا مُیَسِّرُ إِنَّ الْأَرْضَ کَانَتْ فَاسِدَهًْ فَأَصْلَحَهَا اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِنَبِیِّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها.

🔅میسّر گوید: از امام باقر درباره‌ی آیه: وَ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ پرسیدم. فرمود: «ای میسّر! همانا که زمین تباه و فاسد بود، پس خدای عزّوجلّ به‌وسیله‌ی پیامبرش آن را اصلاح کرد و فرمود: وَ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا».

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۸۲ / الکافی، ج۸، ص۵۸/ بحار الأنوار، ج۲۸، ص۲۲۷/ العیاشی، ج۲، ص۱۹/ نور الثقلین/ البرهان

 

☀️علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- أَصْلَحَهَا بِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ بِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فَأَفْسَدُوهَا حِینَ تَرَکُوا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ ذُرِیَّتَهُ (علیهم السلام).

🔅علیّ‌بن‌ابراهیم : اصلاح آن (زمین) به‌وسیله‌ی رسول خدا و امیرمؤمنان صورت گرفت، امّا مردم به‌سبب ترک امیرمؤمنان و فرزندان او، آن را تباه ساختند.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۸۲ / القمی، ج۱، ص۲۳۵/ البرهان/ بحار الأنوار، ج۳۶، ص۱۴۷/ نور الثقلین
و او را با بیم و امید بخوانید

 

☀️الرّضا (علیه السلام)- فِی قَوْلِهِ خَوْفاً وَ طَمَعاً قَالَ خَوْفاً لِلْمُسَافِرِ وَ طَمَعاً لِلْمُقِیمِ.

🔅امام رضا علیه السلام فرمودند : خَوْفاً وَ طَمَعاً؛ ترس نسبت به مسافر و طمع نسبت به مقیم است.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۸۲ / بحار الأنوار، ج۷۵، ص۳۴۹/ کشف الغمهًْ، ج۲، ص۳۰۹

🔸زیرا رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است🔸

☀️ الصادق (علیه السلام)- جَاءَ رَجُلٌ إِلَی أَبِی‌ذَرٍّ (رحمة الله علیه) فَقَالَ یَا ابَا ذَرٍّ مَا لَنَا نَکْرَهُ الْمَوْتَ فَقَالَ لِأَنَّکُمْ عَمَرْتُمُ الدُّنْیَا وَ أَخْرَبْتُمُ الْآخِرَهًْ فَتَکْرَهُونَ أَنْ تُنْقَلُوا مِنْ عُمْرَانٍ إِلَی خَرَابٍ فَقَالَ لَهُ فَکَیْفَ تَرَی قُدُومَنَا عَلَی اللَّهِ فَقَالَ أَمَّا الْمُحْسِنُ مِنْکُمْ فَکَالْغَائِبِ یَقْدَمُ عَلَی أَهْلِهِ وَ أَمَّا الْمُسِیءُ فَکَالْآبِقِ یَرِدُ عَلَی مَوْلَاهُ قَالَ فَکَیْفَ تَرَی حَالَنَا عِنْدَ اللَّهِ؟؟ قَالَ اعْرِضُوا أَعْمَالَکُمْ عَلَی الْکِتَابِ إِنَّ اللَّهَ یَقُولُ إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِی نَعِیمٍ وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِی جَحِیمٍ قَالَ فَقَالَ الرَّجُلُ فَأَیْنَ رَحْمَهًْ اللَّهِ قَالَ رَحْمَةُ اللهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ.

🔅 امام صادق علیه السلام فرمودند: مردی نزد ابوذر آمد و گفت: «ای ابوذر! چرا ما مرگ را نمی خواهیم»؟ ابوذر گفت: «زیرا شما دنیای خود را آباد کرده اید و آخرت خود را خراب نموده اید». به همین سبب از اینکه از خانه آبادان به خانه خراب بروید، بیزارید». آن مرد پرسید: «رفتن ما به سوی خداوند چگونه خواهد بود»؟ ابوذر گفت: «رفتن انسان نیکوکار از میان شما مانند رفتن مسافری است که به خانه خود بر می گردد. و رفتن انسان بدکار مانند غلام گریزپای خواهد بود که او را به سوی صاحب خود بر می گردانند». باز پرسید: «حال ما نزد خدا چگونه خواهد بود»؟ ابوذر فرمود: «اعمال خود را به کتاب خدا عرضه کنید. خداوند می فرماید: به‌یقین نیکان در نعمتی فراوانند. و بدکاران در دوزخند. (انفطار/۱۴۱۳)». آن مرد گفت: «پس رحمت خدا کجاست»؟ ابوذر گفت: «رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است».

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۸۴ / بحار الأنوار، ج۲۲، ص۴۰۲/ بحار الأنوار، ج۶، ص۱۳۷/ إرشاد القلوب، ج۱، ص۱۸۲/ جامع الأخبار، ص۱۶۷

✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨

اللهم عجل لولیک الفرج.
اللهم العن الجبت و الطاغوت و النعثل.
اللهم وَفِّقْنا لِمَا تُحِبُّ وَ تَرضی.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.