✨☀️رجعت در قرآن ☀️✨
07 مهر 1400 - 20:47
بازدید 9
پ
پ

آیه ۱۱ – سوره غافر

«قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبيلٍ»

[آن‌ها مى‌گويند: «پروردگارا! ما را دوبار ميراندى و دوبار زنده كردى؛ اكنون به گناهان خود معترفيم؛ آيا راهى براى خارج‌شدن [از دوزخ] وجود دارد»؟]

☀️الصّادق (علیه السلام)- رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَ أَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ إِلَی قَوْلِهِ مِنْ سَبِیلٍ قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام) ذَلِکَ فِی الرَّجْعَهًْ. ِ

🔅امام صادق (علیه السلام فرمودند : قَالوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وأَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَل إِلی خُرُوجٍ مِّن سَبِیل این امر در رجعت اتّفاق می‌افتد.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۳۷۰ بحارالأنوار، ج۵۳، ص۵۶/ القمی، ج۲، ص۲۵۵/ نورالثقلین/ البرهان

☀️ سُئِلَ الرِّضَا (علیه السلام) عَنْ تَفْسِیرِ أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ … قَالَ وَ اللَّهِ مَا هَذِهِ الْآیَهًُْ إِلَّا فِی الْکَرَّهًِْ.

🔅 از امام رضا (علیه السلام) درباره‌ی آیه: أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وأَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَل إِلی خُرُوجٍ مِّن سَبِیل پرسیده شد، فرمود: «به خدا قسم این آیه تنها در مورد رجعت تحقّق خواهد یافت» .

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۳۷۰ / بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۴۴

☀️امام صادق (علیه السلام)- موقعی که وقت جان‌دادن شخص کافر می‌رسد پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله) و علی مرتضی (علیه السلام) و جبرئیل و ملک‌الموت نزد او می‌آیند. امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نزدیک وی می‌رود و می‌گوید: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! این شخص بغض ما اهل بیت را دارد، تو نیز بغض او را داشته باش». پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) به جبرئیل می‌فرماید: « این شخص بغض خدا و رسول او (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت وی را دارد، تو نیز بغض وی را داشته باش و با او به خشونت رفتار کن».
ملک‌الموت نزدیک او می‌رود و می‌گوید: « ای بنده‌ی خدا! آیا برائت آزادی خود را از آتش جهنّم گرفته‌ای؟ آیا امان نامه‌ی برائت خود را از دوزخ گرفته‌ای؟ آیا در دنیا به عصمت کبری [یعنی ولایت و محبّت محمّد (صلی الله علیه و آله) و آل محمّد (علیهم السلام)] چنگ زده‌ای»؟
می‌گوید: « کدام عصمت کبری»؟ می‌گوید: « ولایت و دوستی علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام)» . آن شخص کافر می‌گوید: « من آن را نمی‌شناسم و به آن معتقد نیستم». جبرئیل می‌گوید: « ای دشمن خدا! تو معتقد به آن نیستی!؟ ای دشمن خدا مژده باد تو را به سخط و عذاب دوزخ خدا ، آنچه را که به آن توجّه داشتی فوت شد. و آنچه که از آن خائف بودی دچار تو شد». سپس او را با خشونت و سختی قبض روح می‌کند و تعداد صد شیطان را بروج وی موکّل می‌نماید تا آب دهان به صورتش بیندازند و از بوی بد او متأذی و ناراحت شود. وقتی او را در قبر می‌گذارند یکی از درهای جهنّم به رویش باز می‌شود و از شعله‌ی جهنّم داخل قبر او خواهد شد. سپس روح او را به‌سوی کوه‌های برهوت می‌برند . و در آنجا از سنخ غضب‌شدگان خواهد بود تا قائم ما اهل بیت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیام نماید. بعداً خدا او را مبعوث می‌کند و گردنش را می‌زند. همین است معنای این آیه‌ی شریفه که می‌فرماید: رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَ أَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلی خُرُوجٍ مِنْ سَبِیلٍ.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۳۶۸ بحارالأنوار، ج۴۵، ص۳۱۲/ بحارالأنوار، ج۵۸، ص۱۱۰؛ «مسخ» بدل «سنخ»

✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨

🤲 اَللَّـهُمَّ اِنْ حالَ بَيْني وَبَيْنَهُ الْمَوْتُ الَّذي جَعَلْتَهُ عَلي عِبادِكَ حَتْماً مَقْضِيّاً، فَاَخْرِجْني مِنْ قَبْري مُؤْتَزِراً كَفَني، شاهِراً سَيْفي، مُجَرِّداً قَناتي، مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدّاعي فِي الْحاضِرِ وَالْبادي ،

خدايا اگر بين من و او مرگي كه بر بندگانت حتم و قطعي ساختي حائل شد، كفن پوشيده از قبر مرا بيرون آور،با شمشير از نيام بركشيده، و نيزه برهنه،پاسخگو به دعوت آن دعوت كننده،در ميان شهرنشين و باديه نشين.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.