«إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا كَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ حَتَّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّيَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَيْها أَتاها أَمْرُنا لَيْلاً أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصيداً كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»
[مَثَل زندگىِ دنيا، همانند آبى است كه از آسمان نازل كردهايم؛ كه درپى آن، گياهانِ [گوناگونِ] زمين كه مردم و چهارپايان [از آن] مىخورند [مىرويد] و در هم فرو مىرود؛ تا زمانىكه زمين، زيبايى خود را يافته و آراسته گرديد و اهلِ آن مطمئن شدند كه مىتوانند [بىهيچ مانعى] از آن بهرهمند گردند، [ناگهان] فرمان ما، شب هنگام يا در روز فرا مىرسد؛ [و سرما يا صاعقهاى را بر آن مسلّط مىسازيم]؛ و آنچنان آن را درو مىكنيم كه گويى ديروز هرگز [چنين كشتزارى] نبوده است! اينگونه آيات خود را براى گروهى كه مىانديشند، شرح مىدهيم.
☀️ الباقر (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِبْنِالْفُضَیل: عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ بَلَغَنَا أَنَّ لِآلِ جَعْفَرٍ رَایَهًْ وَ لِآلِ الْعَبَّاسِ رَایَتَیْنِ فَهَلِ انْتَهَیإِلَیْکَ مِنْ عِلْمِ ذَلِکَ شَیْءٌ؟؟! قَالَ أَمَّا آلُ جَعْفَرٍ فَلَیْسَ بِشَیْءٍ وَ لَا إِلَی شَیْءٍ وَ أَمَّا آلُ الْعَبَّاسِ فَإِنَّ لَهُمْ مَلَکاً مُبْطِئاً یُقَرِّبُونَ فِیهِ الْبَعِیدَ وَ یُبَاعِدُونَ فِیهِ الْقَرِیبَ وَ سُلْطَانُهُمْ عُسْرٌ لَیْسَ فِیهِ یُسْرٌ حَتَّی إِذَا أَمِنُوا مَکْرَ اللَّهِ وَ أَمِنُوا عِقَابَهُ صِیحَ فِیهِمْ صَیْحَهًْ لَا یَبْقَی لَهُمْ مَالٌ یَجْمَعُهُمْ وَ لَا رِجَالٌ یَمْنَعُهُمْ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ حَتَّی إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّیَّنَتْ الْآیَهًْ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَمَتَی یَکُونُ ذَلِکَ قَالَ أَمَا إِنَّهُ لَمْ یُوَقَّتْ لَنَا فِیهِ وَقْتٌ وَ لَکِنْ إِذَا حَدَّثْنَاکُمْ بِشَیْءٍ فَکَانَ کَمَا نَقُولُ فَقُولُوا صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ إِنْ کَانَ بِخِلَافِ ذَلِکَ فَقُولُوا صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ … تُؤْجَرُوا مَرَّتَیْنِ وَ لَکِنْ إِذَا اشْتَدَّتِ الْحَاجَهًْ وَ الْفَاقَهًْ وَ أَنْکَرَ النَّاسُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً فَعِنْدَ ذَلِکَ تَوَقَّعُوا هَذَا الْأَمْرَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ الْحَاجَهًْ وَ الْفَاقَهًْ قَدْ عَرَفْنَاهُمَا فَمَا إِنْکَارُ النَّاسِ بَعْضُهُمْ بَعْضاً؟؟! قَالَ یَأْتِی الرَّجُلُ أَخَاهُ فِی حَاجَهًْ فَیَلْقَاهُ بِغَیْرِ الْوَجْهِ الَّذِی کَانَ یَلْقَاهُ فِیهِ وَ یُکَلِّمُهُ بِغَیْرِ الْکَلَامِ الَّذِی کَانَ یُکَلِّمُهُ.
🔅 از محمّدبنفضیل نقل است: به امام (علیه السلام) عرض کردم: «فدایت شوم! به ما رسیده است که اولاد جعفر [بنابیطالب] یک پرچم و اولاد عبّاس دو پرچم دارند. آیا در این خصوص اطّلاعی به شما رسیده است»؟ فرمود: «اولاد جعفر نخواهند ماند و به مقامی نمیرسند ولی اولاد عبّاس سلطنت دور و درازی خواهند داشت. به نحوی که در آن مدّت، افراد دور را به خود نزدیک و نزدیکان را از خود دور میکنند. تحمّل حکومت آنها بر مردم دشوار است و خیر چندانی در آن نیست. هنگامیکه احساس کنند از انتقام الهی و کیفر او در امانند، ناگهان صیحه و صدایی بین آنان بلند میشود [و به بلایی دچار میشوند] که دیگر توانایی جمعآوری مال ندارند و بزرگان و رؤسای آنان نمیتوانند آنان را در جلوگیری از فروپاشی [حکومتشان]، کمک کنند. این است معنی آیهی شریفه حَتَّی إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّیَّنَتْ».
عرض کردم: «این معنی، کیِ واقع میشود»؟ فرمود: «این موضوع در نزد ما وقت معیّنی ندارد. هرگاه ما چیزی را برای شما نقل کردیم اگر آنچه را که گفتهایم، درست درآمد بگویید: «خدا و پیغمبرش راست گفتند». و چنانچه به نظر شما درست در نیامد، باز هم بگویید: «خدا و پیغمبر راست گفتند»؛ که [بهواسطهی این تصدیق] دو پاداش به شما داده میشود. ولی هنگامیکه فقر و احتیاج شدّت یافت و مردم یکدیگر را انکار نمودند، در آن موقع صبح و شام منتظر وقوع این امر باشید». عرض کردم: «فقر و احتیاج را میدانم چیست. ولی اینکه مردم یکدیگر را انکار میکنند چه معنایی دارد»؟ فرمود: «به این معنی است که شخص، برای برطرفشدن نیاز و خواستهی خود به برادر دینیش سر میزند، ولی او با چهرهای غیر از آنچه اول نشان میداد، با او ملاقات مینماید و با غیر آن سخنانی که قبلاً به وی میگفت، صحبت میکند»!
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۴۶ / بحار الأنوار، ج۴، ص۹۹
✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨
🤲 اللهم عجل لولیک الفرج
ثبت دیدگاه