«مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظاً»
[كسى كه از پيامبر اطاعت كند، خدا را اطاعت كرده؛ و هركس كه سرباز زند، تو را نگهبان [و مراقب] او نفرستاديم [و در برابر او، مسئول نيستى]]
☀️ عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ عَنْ أَبِیعَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ قَالَ مَنْ أَتَی اللَّهَ بِمَا أُمِرَ بِهِ مِنْ طَاعَهًْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) فَهُوَ الْوَجْهُ الَّذِی لَا یَهْلِکُ وَ کَذَلِکَ قَالَ مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ.
🔅 صفوان جمّال نقل میکند: امام صادق (علیه السلام) در مورد این کلام خدای عزّوجلّ: هر چیزی نابودشدنی است مگر وجه او. (قصص/۸۸)، فرمود: «هرکس که مطابق امر الهی که همان اطاعت از محمّد (صلی الله علیه و آله) است بهسوی خدا رود، [مصداق] همان وجهی است که نابود نمیگردد؛ چنانکه میفرماید: مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ».
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۱۸/ الکافی، ج۱، ص۱۴۳/ بحارالأنوار، ج۴، ص۵/ التوحید، ص۱۴۹/ المحاسن، ج۱، ص۲۱۹
☀️ عَنْ زُرَارَهًْ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَی خَمْسَهًْ أَشْیَاءَ عَلَی الصَّلَاهًْ وَ الزَّکَاهًْ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوَلَایَهًْ … ثُمَّ قَالَ ذِرْوَهًْ الْأَمْرِ وَ سَنَامُهُ وَ مِفْتَاحُهُ وَ بَابُ الْأَشْیَاءِ وَ رِضَا الرَّحْمَنِ الطَّاعَهًْ لِلْإِمَامِ بَعْدَ مَعْرِفَتِهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ وَ مَنْ تَوَلَّی فَما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظاً أَمَا لَوْ أَنَّ رَجُلًا قَامَ لَیْلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِیعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِیعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ یَعْرِفْ وَلَایَهًْ وَلِیِّ اللَّهِ فَیُوَالِیَهُ وَ یَکُونَ جَمِیعُ أَعْمَالِهِ بِدَلَالَتِهِ إِلَیْهِ مَاکَانَ لَهُ عَلَی اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ حَقٌّ فِی ثَوَابِهِ وَ لَا کَانَ مِنْ أَهْلِ الْإِیمَانِ ثُمَّ قَالَ أُولَئِکَ الْمُحْسِنُ مِنْهُمْ یُدْخِلُهُ اللَّهُ الْجَنَّهًْ بِفَضْلِ رَحْمَتِهِ.
🔅 زراره نقل میکند: امام باقر (علیه السلام) فرمود: دین اسلام بر پنج چیز، یعنی نماز و زکات و حج و روزه و ولایت، بنا شده است … شرف و رفعت و کلید هر کار و در هر کار و رضایت رحمان، اطاعت امام (علیه السلام) پس از شناخت اوست. خداوند میفرماید: مَّنْ یُطِع الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاع اللهَ وَ مَنْ تَوَلَّی فَما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفیظاً اگر شخصی شب را شب زندهداری کند و روز را روزه بگیرد و تمامی اموالش را صدقه دهد و در تمامی عمرش به حج رود درحالیکه ولی خدا را نشناخته تا بتواند او را یاری کند و تمامی اعمالش با ولایت او انجام شود، نزد خداوند عزّوجلّ، حقّ پاداش و ثوابی ندارد و از اهل ایمان نیست، نیکوکاران این گروه را خداوند به فضل و رحمتش وارد بهشت میکند».
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۱۸ الکافی، ج۲، ص۱۸/ بحارالأنوار، ج۶۵، ص۳۳۲/ العیاشی، ج۱، ص۲۵۹/ الأمالی للمفید، ص۶۸/ مستدرک الوسایل، ج۱۷، ص۲۶۸/ البرهان/ المحاسن، ج۱، ص۲۸۶
☀️عَنْ أَبِیمَرْیَمَ قَال: سَأَلْتُ جَعْفَرَبْنَمُحَمَّدٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی أَطِیعُوا اللهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ کَانَتْ طَاعَهًْ عَلِیٍّ (علیه السلام) مُفْتَرَضَهًْ قَالَ کَانَتْ طَاعَهًْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) خَاصَّهًْ مُفْتَرَضَهًْ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ وَ کَانَتْ طَاعَهًْ علیبنأبیطالب (علیه السلام) طَاعَهًْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله).
🔅 ابومریم گوید: از امام صادق (علیه السلام) دربارهی این آیه: أَطِیعُوا اللهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ پرسیدم. فرمود: «اطاعت از علی (علیه السلام) واجب است». گفتم: «بنا به آیه: مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ، تنها اطاعت از پیامبر اکرم (ص) واجب بود». فرمود: «اطاعت علیِّبنبیطالب (ع)، اطاعت از پیامبر اکرم (ص) است».
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۲۰ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۹۹/ فرات الکوفی، ص۱۰۸
✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨
🤲 اللهم عجل لولیک الفرج
🤲 اَللَّـهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، الطَّيِّبينَ الاَْبْرارِ الاَْخْيارِ، الَّذينَ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ، وَفَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَوِلايَتَهُمْ،…
خدايا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست آن پاكان و نيكان و خوبان، كه حقوقشان را بر همه واجب كردي، و اطاعت و پيروي و ولايتشان را بر همگان واجب نمودي….
«مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظاً»
[كسى كه از پيامبر اطاعت كند، خدا را اطاعت كرده؛ و هركس كه سرباز زند، تو را نگهبان [و مراقب] او نفرستاديم [و در برابر او، مسئول نيستى]]
☀️الرّضا (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَضَّلَ نَبِیَّهُ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) عَلَی جَمِیعِ خَلْقِهِ مِنَ النَّبِیِّینَ (وَ الْمَلَائِکَهًْ وَ جَعَلَ طَاعَتَهُ طَاعَتَهُ وَ مُبَایَعَتَهُ مُبَایَعَتَهُ وَ زِیَارَتَهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهًْ زِیَارَتَهُ فَقَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ وَ قَالَ إِنَّ الَّذِینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللهَ یَدُ اللهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ وَ قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) مَنْ زَارَنِی فِی حَیَاتِی أَوْ بَعْدَ مَوْتِی فَقَدْ زَارَ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ وَ دَرَجَهًْ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) فِی الْجَنَّهًْ أَرْفَعُ الدَّرَجَاتِ فَمَنْ زَارَهُ إِلَی دَرَجَتِهِ فِی الْجَنَّهًْ مِنْ مَنْزِلِهِ فَقَدْ زَارَ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی.
🔅امام رضا (علیه السلام)- خدای تبارکوتعالی پیغمبر (صلی الله علیه و آله) خود را بر همهی انبیاء و ملائکه (برتری داده و در دنیا و آخرت اطاعتش را اطاعت خود و متابعتش را متابعت خود و زیارتش را زیارت خود مقرّر کرده و فرمود: مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ و فرمود: آنان که با تو بیعت میکنند جز این نیست که با خدا بیعت میکنند. دست خدا بالای دستهایشان است. (فتح/۱۰). پیغمبر (صلی الله علیه و آله) هم فرمود: «هرکه مرا در زندگی یا پس از مرگ [قبر مرا] زیارت کند خدا را زیارت کرده است. درجهی پیغمبر (صلی الله علیه و آله) در بهشت بالاترین درجه است، هرکه او را در درجه بهشتی زیارت کند خدا را زیارت کرده است».
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۲۰ بحارالأنوار، ج۴، ص۳۱/ الاحتجاج، ج۲، ص۴۰۸/ الأمالی للصدوق، ص۴۶۰/ التوحید، ص۱۱۷/ عیون أخبارالرضا (ج۱، ص۱۱۵/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۴، ص۳۲۵
☀️ عَنْ أَبِیإِسْحَاقَ النَّحْوِیِّ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی أَبِیعَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فَسَمِعْتُهُ یَقُول: إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَدَّبَ نَبِیَّهُ (صلی الله علیه و آله) عَلَی مَحَبَّتِهِ فَقَالَ وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَیْهِ فَقَالَ عَزَّوَجَلَّ وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ قَالَ عَزَّوَجَلَّ مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ قَالَ ثُمَّ قَالَ وَ إِنَّ نَبِیَّ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَوَّضَ إِلَی عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ ائْتَمَنَهُ فَسَلَّمْتُمْ وَ جَحَدَ النَّاسُ فَوَاللَّهِ لَنُحِبُّکُمْ أَنْ تَقُولُوا إِذَا قُلْنَا وَ أَنْ تَصْمُتُوا إِذَا صَمَتْنَا وَ نَحْنُ فِیمَا بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مَا جَعَلَ اللَّهُ لِأَحَدٍ خَیْراً فِی خِلَافِ أَمْرِنَا فَإِنَ أَمْرَنَا أَمْرُ اللَّه عَزَّوَجَلَّ.
☀️امام صادق (علیه السلام)- ابواسحاق نحوی گوید: خدمت امام صادق (علیه السلام) رسیم و شنیدم که ایشان فرمود: «خداوند نبیّاش (صلی الله علیه و آله) را بر محبّت خود تربیت کرد و فرمود: و تو اخلاق عظیم و برجستهای داری. (قلم/۴). سپس امر را به او سپرد و فرمود: هرچه پیامبر به شما داد بستانید، و از هرچه شما را منع کرد اجتناب کنید. (حشر/۷) و فرمود: مَّنْ یُطِع الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاع اللهَ و رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، امر را به علی (علیه السلام) سپرد و او را امین خویش قرار داد و شما پذیرفتید؛ امّا مردم انکار کردند. به خدا سوگند، اگر با کلام ما، سخن بگویید و با سکوتمان خاموش بمانید، قطعاً دوستدار شماییم، و ما واسطهی میان شما و خداییم، و خداوند برای هیچکس در تخلّف از دستور ما خیری قرار نداده و دستور ما دستور خداست».
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۲۰ الکافی، ج۱، ص۲۶۵/ بحارالأنوار، ج۲، ص۹۵/ العیاشی، ج۱، ص۲۵۹/ فضایل الشیعهًْ، ص۳۴/ المحاسن، ج۱، ص۱۶۲/ مستدرک الوسایل، ج۱۷، ص۲۷۲/ البرهان/ الاختصاص، ص۳۳۰/ بصایرالدرجات، ص۳۸۴
✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨
«مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظاً»
[كسى كه از پيامبر اطاعت كند، خدا را اطاعت كرده؛ و هركس كه سرباز زند، تو را نگهبان [و مراقب] او نفرستاديم [و در برابر او، مسئول نيستى]]
☀️الصّادق (علیه السلام)- عَنْ فُضَیْلِبْنِیَسَارٍ قَال: … فَقَالَ لِی یَا فُضَیْل … وَ اللَّهُ أَدَّبَ نَبِیَّهُ (صلی الله علیه و آله) فَأَحْسَنَ تَأْدِیبَهُ فَلَمَّا ائْتَدَبَ فَوَّضَ إِلَیْهِ فَحَرَّمَ اللَّهُ الْخَمْرَ وَ حَرَّمَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) کُلَّ مُسْکِرٍ فَأَجَازَ اللَّهُ ذَلِکَ لَهُ وَ حَرَّمَ اللَّهُ مَکَّهًْ وَ حَرَّمَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) الْمَدِینَهًْ فَأَجَازَ اللَّهُ کُلَّهُ لَهُ وَ فَرَضَ اللَّهُ الْفَرَائِضَ مِنَ الصُّلْبِ فَأَطْعَمَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) الْجَدَّ فَأَجَازَ ذَلِکَ کُلَّهُ لَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ یَا فُضَیْلُ حُرِّفَ وَ مَا حُرِّفَ مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ.
🔅 فضیلبنیسار گوید: … امام صادق (علیه السلام) به من فرمود: «ای فضیل! خداوند پیامبرش (صلی الله علیه و آله) را تربیت نموده و خوب تربیت کرده است. وقتی پیامبر (صلی الله علیه و آله) کار رابر عهده گرفت، خداوند نیز همهی کارها را برعهدهی او گذاشت. خداوند شراب را حرام کرد و پیامبر همهی مسکرات را حرام کرد و خداوند این اجازه را به او داد. خداوند شهر مکّه را شهر حرام [و حرم] قرار داد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) علاوه بر آن مدینه را نیز، حرام [و حرم] اعلام کرد و خداوند اجازهی همهی این کارها را به او داد. خداوند احکام کلّی و ریشهای را میفرمود و پیامبر (صلی الله علیه و آله) جزئیات آن را بیان میفرمود و خداوند اجازهی همهی این کارها را داده بود. ای فضیل! تحریف کردند امّا تحریف نشد: مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ».
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۲۰ بحارالأنوار، ج۱۷، ص۸/ بصایرالدرجات، ص۳۸۱
☀️الباقر (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَدَّبَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) فَلَمَّا تَأَدَّبَ فَوَّضَ إِلَیْهِ فَقَالَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ قَالَ مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ فَکَانَ فِیمَا فَرَضَ فِی الْقُرْآنِ فَرَائِضُ الصُّلْبِ وَ فَرَضَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَرَائِضَ الْجَدِّ فَأَجَازَ اللَّهُ ذَلِکَ لَهُ فِی أَشْیَاءَ کَثِیرَهًْ فَمَا حَرَّمَ رَسُولُ اللَّهِ (علیه السلام) فَهُوَ بِمَنْزِلَهًْ مَا حَرَّمَ اللَّهُ.
🔅 امام باقر (علیه السلام)- خداوند تبارکوتعالی، محمّد (صلی الله علیه و آله) را مؤدّب به اخلاق الهی کرد و پس امر را (حکم در بین بندگان) به او تفویض کرد و فرمود: ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا و فرمود: مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ پس آنچه در قرآن بود احکام اصلی بود [و مثل حکمکردن برای یک نژاد و عمومی بود] و احکام و واجباتی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) میفرمود جزئی بود [و مثل حکمکردن برای پدربزرگ و خصوصی بود]. خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله) در موارد مختلفی اجازه داد حکم صادر کند، لذا هرچه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) حرام میکرد در حکم چیزی بود که خدا حرام کرده باشد.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۲۲ بحارالأنوار، ج۱۷، ص۱۰/ بصایرالدرجات، ص۳۸۲
☀️ قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) فِی مِفْتَاحِ الْوَصِیَّهًْ یَا عَلِیُ (ع) مَنْ شَاقَّکَ مِنْ نِسَائِی وَ أَصْحَابِی فَقَدْ عَصَانِی وَ مَنْ عَصَانِی فَقَدْ عَصَی اللَّهَ.
🔅پیامبر (صلی الله علیه و آله) در آغاز وصیّتش به علی (علیه السلام) فرمود: «ای علی (ع) هرکس از زنان و اصحابم که با تو به ستیز و دشمنی برخیزد از امر من سرپیچیده و هرکس از امر من سرپیچی کند خدا را معصیت کرده است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۳۰ بحار الأنوار، ج۲۲، ص۴۸۷
✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨
«مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظاً»
[كسى كه از پيامبر اطاعت كند، خدا را اطاعت كرده؛ و هركس كه سرباز زند، تو را نگهبان [و مراقب] او نفرستاديم [و در برابر او، مسئول نيستى]]
☀️ عَنْ بَشِیرٍ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ إِنَّهُ کَانَ یَقُول: مَا بَیْنَ أَحَدِکُمْ وَ بَیْنَ أَنْ یَغْتَبِطَ إِلَّا أَنْ تَبْلُغَ نَفْسُهُ هَاهُنَا وَ أَشَارَ بِإِصْبَعِهِ إِلَی حَنْجَرَتِهِ قَالَ ثُمَّ تَأَوَّلَ بِآیَاتٍ مِنَ الْکِتَابِ فَقَالَ أَطِیعُوا اللهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ. مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللهُ قَالَ ثُمَّ قَالَ یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَرَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) إِمَامُکُمْ وَ کَمْ إِمَامٍ یَوْمَ الْقِیَامَهًْ یَجِیءُ یَلْعَنُ أَصْحَابَهُ وَ یَلْعَنُونَهُ.
🔅 بشیر نقل میکند: امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هیچکدام از شما تا وقتی که جانش به اینجا نرسیده نباید شاد باشد [که به خاطر ایمانی که الان دارد رستگار خواهد شد]» و با دست خود به حنجرهی خود اشاره کرد. [یعنی امکان دارد که فرد در آخرین لحضات عمر خود، عاقبت به خیر نشود] سپس این آیات را تلاوت فرمود: «أَطِیعُوا اللهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ. و آیه: اگر خدا را دوست میدارید از من پیروی کنید تا او نیز شما را دوست بدارد. (آل عمران/۳۱)و آیه: روزی که هرگروه از مردم را به پیشوایانشان بخوانیم.(اسراء/۷۱). رسول خدا (ص) امام شماست [که بهترین امام است و به بهشت هدایت میکند وگرنه امامان و راهبران بهسوی جهنّم بسیارند و] چه بسیار رخ خواهد داد که در قیامت، امام هر گروهی یاران و پیروان خود را لعنت کند و آنان او را لعنت کنند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۲۲ بحارالأنوار، ج۸، ص۱۳/ العیاشی، ج۲، ص۳۰۴
☀️أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فَأَمَّا مَا عَلِمَهُ الْجَاهِلُ وَ الْعَالِمُ مِنْ فَضْلِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) مِنْ کِتَابِ اللَّهِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ سُبْحَانَهُ مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ وَ قَوْلُهُ إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیما.
🔅امام علی (علیه السلام)- آن فضلی که خداوند در قرآن فرمود و همه، چه عالم و چه جاهل، به آن اطّلاع دارند، این کلام خدا است که فرمود: مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ و اینکه فرمود: خدا و فرشتگانش بر پیامبر صلوات میفرستند.ای کسانی که ایمان آوردهاید، بر او صلوات فرستید و سلام کنید سلامی نیکو. (احزاب/۵۶).
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۲۲ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۱۹/ الاحتجاج، ج۱، ص۲۵۳
☀️أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلَی مَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ بِالِانْفِرَادِ وَ الْوَحْدَانِیَّهًْ هُوَ النُّورُ الْأَزَلِیُّ الْقَدِیمُ الَّذِی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ لَا یَتَغَیَّرُ وَ یَحْکُمُ مَا یَشَاءُ وَ یَخْتارُ وَ لامُعَقِّبَ لِحُکْمِهِ وَ لَارَادَّ لِقَضَائِهِ وَ لَا مَا خَلَقَ زَادَ فِی مُلْکِهِ وَ عِزِّهِ وَ لَا نَقَصَ مِنْهُ مَا لَمْ یَخْلُقْهُ وَ إِنَّمَا أَرَادَ بِالْخَلْقِ إِظْهَارَ قُدْرَتِهِ وَ إِبْدَاءَ سُلْطَانِهِ وَ تَبْیِینَ بَرَاهِینِ حِکْمَتِهِ فَخَلَقَ مَا شَاءَ کَمَا شَاءَ وَ أَجْرَی فِعْلَ بَعْضِ الْأَشْیَاءِ عَلَیأَیْدِی مَنِ اصْطَفَی دمِنْ أُمَنَائِهِ فَکَانَ فِعْلُهُمْ فِعْلَهُ وَ أَمْرُهُمْ أَمْرَهُ کَمَا قَالَ مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ.
🔅أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- خداوند تبارکوتعالی همانگونه که خود را یکتا وصف فرموده، ازلی و قدیم است که چیزی مانند او نیست، دستخوش تغییر نشده، و هرچه اراده و اختیار کند عملی سازد، و هیچکس قادر بر ردّ حکم و قضای او نیست، آفرینش او موجب ازدیاد در ملک و عزّت او نشود، و عدم ایجاد ایشان نیز هیچ نقصی را متوجّه او نمیسازد، و تنها اراده به آفرینش نمود، تا قدرت خود را اظهار و سلطان خود را نمایان و براهین حکمت خود را ظاهر و آشکار سازد، پس آنچه در مشیّت حقّ بود به هر وجه که خواست خلق فرمود و انجام برخی از کارها را بدست برگزیدگان امنای خود جاری گرداند، و فعل آنان همان فعل حضرت حقّ است، همچنانکه در قرآن است: مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۲۴ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۱۸/ الاحتجاج، ج۱، ص۲۵۲
✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨
«مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظاً»
[كسى كه از پيامبر اطاعت كند، خدا را اطاعت كرده؛ و هركس كه سرباز زند، تو را نگهبان [و مراقب] او نفرستاديم [و در برابر او، مسئول نيستى]]
☀️ أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- لَنْ یُؤْمِنَ بِاللَّهِ إِلَّا مَنْ آمَنَ بِرَسُولِهِ (صلی الله علیه و آله) وَ حُجَجِهِ فِی أَرْضِهِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ وَ مَا کَانَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لِیَجْعَلَ لِجَوَارِحِ الْإِنْسَانِ إِمَاماً فِی جَسَدِهِ یَنْفِی عَنْهَا الشُّکُوکَ وَ یُثْبِتُ لَهَا الْیَقِینَ وَ هُوَ الْقَلْبُ وَ یُهْمِلُ ذَلِکَ فِی الْحُجَج.
🔅أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام)- کسی به خداوند ایمان نمیآورد مگر اینکه به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و حجّتهای او در زمین ایمان بیاورد، خداوند میفرماید: مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ اینطور نیست که خداوندی که در میان اعضاء و جوارح آدمیان رهبر و امامی قرار داده که شک و شبهه را از آنها دور کند و برای آنها یقین را ثابت نماید و آن امام قلب آدمی است، در [فرستادن] حجّتها [برای جامعهی انسانها] کوتاهی کند.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۲۴ بحارالأنوار، ج۶۶، ص۷۸
☀️ عَنْ جَابِرِبْنِیَزِیدَ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلی أَبِیجَعْفَرٍ علیه السلام … قال (علیه السلام) إِنَّ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) خَطَبَ النَّاسَ بِالْمَدِینَهًْ بَعْدَ سَبْعَهًْ أَیَّامٍ مِنْ وَفَاهًْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ (علیه السلام) … لَامُصِیبَهًْ عَظُمَتْ وَ لَا رَزِیَّهًْ جَلَّتْ کَالْمُصِیبَهًْ بِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لِأَنَّ اللَّهَ خَتَمَ بِهِ الْإِنْذَارَ وَ الْإِعْذَارَ وَ قَطَعَ بِهِ الِاحْتِجَاجَ وَ الْعُذْرَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ خَلْقِهِ وَ جَعَلَهُ بَابَهُ الَّذِی بَیْنَهُ وَ بَیْنَ عِبَادِهِ وَ مُهَیْمِنَهُ الَّذِی لَایَقْبَلُ إِلَّا بِهِ وَ لَا قُرْبَهًْ إِلَیْهِ إِلَّا بِطَاعَتِهِ وَ قَالَ فِی مُحْکَمِ کِتَابِهِ مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ وَ مَنْ تَوَلَّی فَما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظاً فَقَرَنَ طَاعَتَهُ بِطَاعَتِهِ وَ مَعْصِیَتَهُ بِمَعْصِیَتِهِ فَکَانَ ذَلِکَ دَلِیلًا عَلَی مَا فَوَّضَ إِلَیْهِ وَ شَاهِداً لَهُ عَلَی مَنِ اتَّبَعَهُ وَ عَصَاهُ وَ بَیَّنَ ذَلِکَ فِی غَیْرِ مَوْضِعٍ مِنَ الْکِتَابِ الْعَظِیمِ.
🔅 جابربنیزید گوید: خدمت امام باقر (علیه السلام) رسیدم… فرمود: «امیرمؤمنان (علیه السلام) پس از اینکه هفتروز از وفات پیغمبر (صلی الله علیه و آله) گذشت در مدینه برای مردم خطبهای ایراد فرمود… هیچ مصیبتی بزرگتر و فاجعهای ناگوارتر از مصیبت فقدان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نبود زیرا خداوند با رحلت آن حضرت بیمدادن و عذر برقرارکردن را برای مردم پایان داد، و بهوسیلهی او احتجاج و عذر میان خود و خلق خود را قطع فرمود، و او را وسیله و نگهبانی در بین خود و بندگانش قرار داد که عملی را جز بهوسیلهی او نپذیرد، و تقرّب به درگاهش جز با فرمانبرداری او ممکن نشود. و خدای تعالی در آیهی محکم قرآنش فرمود: مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ وَ مَنْ تَوَلَّی فَما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظا و با این سخن فرمانبرداری خود را به فرمانبرداری از او پیوست کرد، و نافرمانیش را به نافرمانی از او، پس همین (آیه) دلیل است بر آنچه به ایشان واگذار شده و گواهی است برای او بر کسی که پیروی و یا نافرمانیاش کند، و این مطلب را در چند جای از قرآن بزرگ خود بیان کرده است.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۲۴ الکافی، ج۸، ص۲۵
✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨
🤲 اللهم عجل لولیک الفرج
🤲 اَللَّـهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، الطَّيِّبينَ الاَْبْرارِ الاَْخْيارِ، الَّذينَ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ، وَفَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَوِلايَتَهُمْ،…
خدايا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست آن پاكان و نيكان و خوبان، كه حقوقشان را بر همه واجب كردي، و اطاعت و پيروي و ولايتشان را بر همگان واجب نمودي….
ثبت دیدگاه