✨☀️تفسير آیات سریالی کلاس-آیه ۶۵ – سوره نساء☀️✨
30 فروردین 1403 - 19:26
بازدید 40
پ
پ

«فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً»

[به پروردگارت سوگند كه آن‌ها ايمان نخواهند آورد، مگر اينكه در اختلافات خود، تو را به داورى طلبند؛ و سپس از داورى تو، در دل خود احساس ناراحتى نكنند؛ و كاملاً تسليم باشند.]

 

☀️ عَنْ عَبْدِاللَّهِ الْکَاهِلِیِّ قَالَ قَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) لَوْ أَنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَقَامُوا الصَّلَاهًْ وَ آتَوُا الزَّکَاهًْ وَ حَجُّوا الْبَیْتَ وَ صَامُوا شَهْرَ رَمَضَانَ ثُمَّ قَالُوا لِشَیْءٍ صَنَعَهُ اللَّهُ أَوْ صَنَعَهُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَلَّا صَنَعَ خِلَافَ الَّذِی صَنَعَ أَوْ وَجَدُوا ذَلِکَ فِی قُلُوبِهِمْ لَکَانُوا بِذَلِکَ مُشْرِکِینَ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَهًْ فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فِیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً ثُمَّ قَالَ أَبُوعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) عَلَیْکُمْ بِالتَّسْلِیمِ.

🔅 عبدالله کاهلی گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: «اگر گروهی تنها خدا را بپرستند و برای او شریک نگیرند و نماز برپا داشته و زکات داده و حجّ خانه‌ی خدا را بجا آورند و ماه رمضان را روزه بگیرند، امّا درباره‌ی یکی از افعال خداوند یا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چنین بگویند: ای کاش برخلاف آنچه انجام داده، رفتار می‌کرد یا همین فکر به ذهنشان خطور کند، مشرک می‌شوند». و سپس این آیه را تلاوت فرمود: فَلاَ وَ رَبِّکَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّیَ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَ یَجِدُواْ فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُواْ تَسْلِیمًا پس از آن امام صادق (علیه السلام) فرمود: «تسلیم باشید».

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۷۸/ الکافی، ج۱، ص۳۹۰/ بحارالأنوار، ج۲، ص۲۰۵/ المحاسن، ج۱، ص۲۷۱/ بصایرالدرجات، ص۵۲۰/ العیاشی، ج۱، ص۲۵۵/ مستدرک الوسایل، ج۱۸، ص۱۸۴/ البرهان

 

☀️عَنْ سَعِیدِ‌بْنِ‌غَزْوَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَقُول: وَ اللَّهِ لَوْ آمَنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ وَ أَقَامُوا الصَّلَاهًْ وَ آتَوُا الزَّکَاهًْ ثُمَّ لَمْ یُسَلِّمُوا لَکَانُوا بِذَلِکَ مُشْرِکِینَ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَهًْ فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فِیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً.

🔅 سعیدبن‌غزوان گوید: شنیدم امام صادق (علیه السلام) می‌فرمود: «به خدا سوگند، اگر به خدای یکتا ایمان بیاورند و نماز به پا دارند و زکات دهند، امّا در برابر خداوند تسلیم نشوند، به خاطر این عمل خود، مشرک خواهند بود». سپس آیه: فَلاَ وَ رَبِّکَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّیَ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَ یَجِدُواْ فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُواْ تَسْلِیمًا را تلاوت نمود.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۷۸ / بحارالأنوار، ج۲، ص۲۰۰/ بصایرالدرجات، ص۵۲۱/ البرهان

✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨

✨☀️تفسير آیات سریالی کلاس☀️✨
آیه ۶۵ – سوره نساء(۲)

🔸🔶امیرالمؤمنین علیه السلام در قرآن🔶🔸

«فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً»

[به پروردگارت سوگند كه آن‌ها ايمان نخواهند آورد، مگر اينكه در اختلافات خود، تو را به داورى طلبند؛ و سپس از داورى تو، در دل خود احساس ناراحتى نكنند؛ و كاملاً تسليم باشند.]

 

☀️عَنْ عَبْدِاللَّهِ‌بْنِ‌النَّجَاشِی سَمِعْتُ أَبَاعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) یَقُولُ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ … فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فِیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ فَقَالَ أَبُوعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) هُوَ وَ اللَّهِ عَلِیٌّ (علیه السلام) بِعَیْنِهِ ثُمَّ لایَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ عَلَی لِسَانِکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَعْنِی بِهِ مِنْ وَلَایَهًْ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً لِعَلِیٍّ (علیه السلام).

🔅 عبدالله‌بن‌نجاشی گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که درباره‌ی آیه: … فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فِیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ فرمود: «مقصود از اختلاف میان آن‌ها و علی (علیه السلام) است. ثُمَّ لا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ؛ یعنی درباره‌ی اعلان ولایت علی (علیه السلام) به زبان تو ای پیامبر (صلی الله علیه و آله) [چاره‌ای جز تسلیم نمی‌یابند]، وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً، یعنی تسلیم ولایت علی (علیه السلام) شوند».

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۷۸ الکافی، ج۸، ص۳۳۴/ بحارالأنوار، ج۳۰، ص۲۷۱/ العیاشی، ج۱، ص۲۵۵/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۱۳۸

 

☀️الباقر (علیه السلام)- قَال … فَلا وَ رَبِّکَ لایُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ یَا عَلِیُّ (علیه السلام) فِیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ یَعْنِی فِیمَا تَعَاهَدُوا وَ تَعَاقَدُوا عَلَیْهِ بَیْنَهُمْ مِنْ خِلَافِکَ وَ غَصْبِکَ ثُمَّ لایَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ عَلَیْهِمْ یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله) عَلَی لِسَانِکَ مِنْ وَلَایَتِهِ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً لِعَلِیٍّ (علیه السلام).

🔅امام باقر (علیه السلام)- فَلاَ وَ رَبِّکَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّیَ یُحَکِّمُوکَ منظور از ضمیر کاف، علی (علیه السلام) است. فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ درباره‌ی مخالفت با تو و غصب خلافت از تو با یکدیگر هم پیمان شده و قرار گذاشته‌اند. ثُمَّ لاَ یَجِدُواْ فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ مراد از آنچه حکم کردی، این است که تو ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! ولایت علی (علیه السلام) را به زبان آوردی. وَ یُسَلِّمُواْ تَسْلِیمًا یعنی تسلیم علی (علیه السلام) شوند.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۷۸ بحارالأنوار، ج۳۱، ص۵۷۵/ القمی، ج۱، ص۱۴۲/ البرهان

 

☀️عَنْ عَبْدِاللَّهِ‌بْنِ‌النَّجَاشِیِّ، قَال: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فِیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً قَالَ عَنَی بِهَا عَلِیّاً (علیه السلام).

🔅 عبدالله‌بن‌نجاشی گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی آیه: فَلاَ وَ رَبِّکَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّیَ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَ یَجِدُواْ فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُواْ تَسْلِیمًا پرسیدم، فرمود: «در اینجا منظور، علی (علیه السلام) است».

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۷۸ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۹۵/ بصایرالدرجات، ص۵۲۰/ البرهان

✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨

 

«فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً»

[به پروردگارت سوگند كه آن‌ها ايمان نخواهند آورد، مگر اينكه در اختلافات خود، تو را به داورى طلبند؛ و سپس از داورى تو، در دل خود احساس ناراحتى نكنند؛ و كاملاً تسليم باشند.]

 

☀️عَنْ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَسْبَاط عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍالثَّانِی (ع) قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّهُمْ یَقُولُونَ فِی الْحَدَاثَهًْ قَالَ وَ أَیَّ شَیْءٍ یَقُولُونَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ قُلْ هذِهِ سَبِیلِی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصِیرَهًْ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی فَوَ اللَّهِ مَا کَانَ اتَّبَعَهُ إِلَّا عَلِیٌّ (ع) وَ هُوَ ابْنُ‌سَبْعِ سِنِینَ وَ مَضَی أَبِی وَ أَنَا ابْنُ‌تِسْعِ سِنِینَ فَمَا عَسَی أَنْ یَقُولُوا إِنَّ اللَّهَ یَقُولُ فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ إِلَی قَوْلِهِ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً.

🔅 علی‌بن‌اسباط گوید: به امام جواد (ع) عرض کردم: «مردم در مورد کم‌بودن سنّ [شما] حرف می‌زنند». فرمود: «چه می‌گویند؟ درحالی‌که خداوند می‌فرماید: بگو: این راه من است. من و پیروانم، همگان را در عین بصیرت به سوی خدا می‌خوانیم. (یوسف/۱۰۸) به خدا قسم پیروی پیغمبر (ص) را در آن زمان کسی جز علی (ع) نکرد با اینکه در آن وقت هفت ساله بود و پدرم وقتی از دنیا رفت من نه ساله بودم چه می‌خواهند بگویند؟! خداوند می‌فرماید: فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ تا وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً».

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۸۰ بحارالأنوار، ج۲۵، ص۱۰۱/ العیاشی، ج۲، ص۲۰۰

 

☀️أمیرالمؤمنین (ع)- وَ لَیْسَ کُلُّ مَنْ أَقَرَّ أَیْضاً مِنْ أَهْلِ الْقِبْلَهًْ بِالشَّهَادَتَیْنِ کَانَ مُؤْمِناً إِنَّ الْمُنَافِقِینَ کَانُوا یَشْهَدُونَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ (ص) وَ یَدْفَعُونَ عَهْدَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) بِمَا عَهِدَ بِهِ مِنْ دِینِ اللَّهِ وَ عَزَائِمِهِ وَ بَرَاهِینِ نُبُوَّتِهِ إِلَی وَصِیِّهِ وَ یُضْمِرُونَ مِنَ الْکَرَاهَهًْ لِذَلِکَ وَ النَّقْضِ لِمَا أَبْرَمَهُ مِنْهُ عِنْدَ إِمْکَانِ الْأَمْرِ لَهُمْ فِیهِ فِیمَا قَدْ بَیَّنَهُ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ (ص) بِقَوْلِهِ فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فِیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً وَ بِقَوْلِهِ وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ وَ هَذَا کَثِیرٌ فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ.

🔅أمیرالمؤمنین علی (ع)- هرکس که اقرار به کلمه‌ی شهادتین أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللهِ نماید هرچند اهل قبله باشد، [لزوماً] مؤمن محسوب نمی‌شود چنانچه منافقان در زمان رسول خدا (ص) اقرار به شهادتین نمودند امّا پیمان رسول خدا (ص) درمورد دین خدا و واجبات و برهان‌های پیامبر برای پذیرش وصایت اوصیاء را نپذیرفتند و رد کردند. امّا این مخالفت را در وجود خود پنهان کردند و علی‌رغم اینکه امر خداوند در مورد آن‌ها به‌صورت روشن و واضح اعلام شده و تأکید شده بود، آن را نقض کردند حال آنکه خداوند فرمود: جز این نیست که محمد پیامبری است که پیش از او پیامبرانی دیگر بوده‌اند. آیا اگر بمیرد یا کشته شود، شما به آیین پیشین خود باز می‌گردید؟. (آل عمران/۱۴۴). و امثال این آیات در قرآن فراوان است».

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۸۰ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۱۰/ الاحتجاج، ج۱، ص۲۴۸

 

🔅 ایّوب‌بن‌حرّ گوید: از امام باقر (ع) شنیدم که فرمود: «یکی از برده‌های عثمان، حضرت علی (ع) را بسیار ناسزا می‌گفت. یکی از غلامان که از غلامان آن‌ها بود و نزد ما می‌آمد و با ما ألفت داشت، دراین‌مورد با من صحبت کرد و گفت: وقتی این برده درحال مرگ بود، گفت: مرا با آن‌ها چه کار»؟ به امام باقر (ع) گفتم: «فدایت گردم، این شخص مؤمن به حساب نمی‌آید»؟ حضرت فرمود: «آیا این کلام خداوند را در آیه: فَلاَ وَ رَبِّکَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّیَ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ نشنیده‌ای؟ بسیار بعید است و امکان ندارد که فردی حتی اگر کسی روزه بگیرد و نماز به پا دارد، بدون باور و یقین قلبی، مؤمن تلقّی شود».

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۸۰ بحارالأنوار، ج۲، ص۲۰۱/ بصایرالدرجات، ص۵۲۳/ البرهان

✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨

🤲اللهم عجل لولیک الفرج
🤲الحمدلله الذی جَعلنا مِنْ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.