پ
پ

«إِنَّ اللهَ اصْطَفى آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمينَ»

[خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر جهانيان برترى داد.]

☀️عَنِ الرَّیَّانِ بْنِ الصَّلْت قَالَ حَضَرَ الرِّضَا (علیه السلام) مَجْلِسَ الْمَأْمُونِ بِمَرْو … قَالَ الْمَأْمُونُ هَلْ فَضَّلَ اللَّهُ الْعِتْرَهًْ عَلَی سَائِرِ النَّاسِ فَقَالَ أَبُوالْحَسَنِ (علیه السلام) إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَبَانَ فَضْلَ الْعِتْرَهًْ عَلَی سَائِرِ النَّاسِ فِی مُحْکَمِ کِتَابِهِ فَقَالَ لَهُ الْمَأْمُونُ أَیْنَ ذَلِکَ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ قَالَ لَهُ الرِّضَا (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللهَ اصْطَفی آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمِینَ ذُرِّیَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ.

🔅 ریّان‌بن‌صلت گوید: امام رضا (علیه السلام) در مجلس مأمون در مرو حاضر شد … مأمون گفت: «آیا خداوند عترت را بر سایر افراد امّت برتری داده است»؟ آنگاه امام رضا (علیه السلام) جواب داد: «خداوند عزّوجلّ در کتاب خود برتری عترت (ع) را بر سایر مردم بیان داشته است». مأمون گفت: «در کجای کتاب خدا آمده است»؟ امام رضا (ع) فرمود: إِنَّ اللهَ اصْطَفَی آدَمَ وَ نُوحًا وَآلَ ابراهیم وَ آلَ عِمْرَانَ عَلَی الْعَالَمِینَ ذُرِّیَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۳۶ /بحارالأنوار، ج۲۵، ص۲۲۰/ الأمالی للصدوق، ص۵۲۲/ بشارهًْ المصطفی، ص۲۲۹/ تحف العقول، ص۴۲۵/ عیون أخبارالرضا (ج۱، ص۲۲۸/ نورالثقلین/ البرهان

 

☀️عَنْ أَبِی‌الصَّلْتِ الْهَرَوِیِّ قَالَ: لَمَّا جَمَعَ الْمَأْمُونُ لِعَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا (علیه السلام) أَهْلَ الْمَقَالاتِ مِنْ أَهْلِ الْإِسْلَامِ و … فَقَامَ إِلَیْهِ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْجَهْمِ فَقَالَ لَه: یَا ابْنَ رسول‌الله (ص) أَتَقُولُ بِعِصْمَهًْ الْأَنْبِیَاءِ؟؟! قَالَ بَلَی قَالَ فَمَا تَعْمَلُ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عَصی آدَمُ رَبَّهُ فَغَوی … فَقَالَ مَوْلَانَا الرِّضَا (ع) أما قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی آدَمَ (ع) وَ عَصی آدَمُ رَبَّهُ فَغَوی فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ آدَمَ (ع) حُجَّهًْ فِی أَرْضِهِ وَ خَلِیفَتَهُ فِی بِلَادِهِ لَمْ یَخْلُقْهُ لِلْجَنَّهًْ وَ کَانَتِ الْمَعْصِیَهًْ مِنْ آدَمَ (ع) فِی الْجَنَّهًْ لَا فِی الْأَرْضِ لِتَتِمَّ مَقَادِیرُ أَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَمَّا أُهْبِطَ إِلَی الْأَرْضِ وَ جُعِلَ حُجَّهًْ وَ خَلِیفَهًْ عُصِمَ بِقَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللهَ اصْطَفی آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمِین.

🔅 اباصلت‌هروی گوید: زمانی که مأمون صاحب‌نظران از اهل اسلام را در حضور امام رضا (ع) جمع کرد: علی‌بن‌جهم بلند شد و گفت: «ای فرزند رسول‌خدا (ص)! آیا معتقد به عصمت پیامبران هستید؟ امام رضا (ع ) فرمود: «بله»! گفت: «پس در مورد سخن خدای عزّوجلّ: آدم پروردگارش را نافرمانی کرد و از پاداش او محروم شد! (طه/۱۲۱) چه می‌گویی»؟ … سرور ما امام رضا (ع) فرمود: «امّا سخن خدای عزّوجلّ در مورد آدم (ع) آدم پروردگارش را نافرمانی کرد و از پاداش او محروم شد! (طه/۱۲۱) پس خدای عزّوجلّ آدم (ع) را حجّت در روی زمین و جانشین خود در سرزمینش آفرید؛ او را برای بهشت نیافرید و معصیت آدم (ع) در بهشت بود نه در زمین تا با آمدن آدم (ع) بر روی زمین تقدیرات امر خدای عزّوجلّ کامل شود؛ پس وقتی به زمین فرود آمد و حجّت و خلیفه قرار داده شد، معصوم شد؛ به سبب قول خدای عزّوجلّ: إِنَّ اللهَ اصْطَفی آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمِین».

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۳۶ بحارالأنوار، ج۱۱، ص۷۲ و ج۱۱، ص۷۸/ الاحتجاج، ج۲، ص۴۲۶/ الأمالی للصدوق، ص۹۰/ عیون أخبارالرضا (ج۱، ص۱۹۱ و ج۱، ص۱۹۵/ نورالثقلین

 

☀️ السّجّاد (ع)- إِنَّ اللهَ اصْطَفی آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمِینَ أَیْ عَالَمِی زَمَانِهِمْ فَأَخْبَرَ أَنَّ الْآلَ بِالتَّنَاسُلِ لِقَوْلِهِ تَعَالَی ذُرِّیَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ.

🔅 امام سجّاد (ع) إِنَّ اللهَ اصْطَفی آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمِینَ منظور عالَم زمان خودشان هست. در این آیه بیان می‌کند که آل به‌وسیله‌ی تولید و تناسل است چون می‌فرماید: آن‌ها فرزندان و [دودمانی] بودند که [از نظر پاکی و تقوا و فضیلت]، بعضی از بعض دیگر گرفته شده بودند.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۳۴ بحارالأنوار، ج۲۵، ص۲۳۸

✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨

🤲 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک عدوهم من الجن و الانس من الاولین و الاخرین.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.