پ
پ

«لايَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذالِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللهِ في شَيْءٍ إِلّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللهِ الْمَصيرُ»

[افراد با ايمان نبايد به‌جاى مؤمنان، كافران را دوست و سرپرست خود انتخاب كنند؛ و هر‌كس چنين ‌كند، هيچ رابطه‌اى با خدا ندارد [و پيوند او به كلّى از خدا گسسته مى‌شود]؛ مگر اينكه از آن‌ها تقيّه كنيد [و به خاطر هدف‌هاى مهمترى كتمان نماييد]. خداوند شما را از [نافرمانى] خود، برحذر مى‌دارد؛ و بازگشت [شما] به‌سوى خداست.]

 

☀️الصّادق (علیه السلام)- لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا تَقِیَّهًْ لَهُ وَ یَقُولُ قَالَ اللَّهُ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً.

🔅امام صادق (علیه السلام) کسی که تقیّه نمی‌کند اصلاً ایمان ندارد. خداوند گفته است: إِلاَّ أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۱۸ بحارالأنوار، ج۷۲، ص۴۱۴/ العیاشی، ج۱، ص۱۶۶/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۶، ص۲۱۲/ نورالثقلین/ البرهان

 

☀️الصّادق (علیه السلام)- یَا ابْنَ النُّعْمَانِ! إِنِّی لَأُحَدِّثُ الرَّجُلَ مِنْکُمْ بِحَدِیثٍ فَیَتَحَدَّثُ بِهِ عَنِّی فَأَسْتَحِلُّ بِذَلِکَ لَعَنْتَهُ وَ الْبَرَاءَهًْ مِنْهُ فَإِنَّ أَبِی کَانَ یَقُولُ: وَ أَیُّ شَیْءٍ أَقَرُّ لِلْعَیْنِ مِنَ التَّقِیَّهًْ إِنَّ التَّقِیَّهًْ جُنَّهًْ الْمُؤْمِنِ وَ لَوْ لَا التَّقِیَّهًْ مَا عُبِدَ اللَّهُ وَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ : «لا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللهِ فِی شَیْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً.»

🔅امام صادق (علیه السلام) پسر نعمان! من برای یکی از شماها حدیثی نقل می‌کنم. و او آن حدیث را از قول من نقل می‌کند. با همین کار سزاوار لعنت من و بیزار شدنم از او می‌گردد (تقیّه). پدرم می‌فرمود: «چه چیز بیشتر از تقیّه موجب خوشحالی است تقیّه سپر بلای مؤمن است اگر تقیّه نبود خدا پرستش نمی‌شد و در این آیه خداوند می‌فرماید: لا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللهِ فِی شَیْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً».

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۱۸ بحارالأنوار، ج۷۵، ص۲۸۶/ تحف العقول، ص۳۰۷/ مستدرک الوسایل، ج۱۲، ص۲۸۹

 

☀️ عنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فِی احْتِجَاجِهِ عَلَی بَعْضِ الْیُونَانِ قَالَ و آمُرُکَ أَنْ تَسْتَعْمِلَ التَّقِیَّهًْ فِی دِینِکَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ لا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللهِ فِی شَیْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ قَدْ أَذِنْتُ لَکَ فِی تَفْضِیلِ أَعْدَائِنَا عَلَیْنَا إِنْ أَلْجَأَکَ الْخَوْفُ إِلَیْهِ وَ فِی إِظْهَارِ الْبَرَاءَهًْ مِنَّا إِنْ حَمَلَکَ الْوَجَلُ إِلَیْهِ.

🔅 احتجاج امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) بر بعضی از یونانیها: امر می‌نمایم تو را به آنکه کافران و منافقان را به دوستی نگیری. و به آن طوایف اگر اظهار موالات و اتّحاد نمایند به سمع رضا و قبول نپذیری. زیرا که کافران هرگز اولیاء مؤمنان نگردند و مؤمنان نیز آن طایفه را به دوستی نگیرند مگر آنکه از روی تقیّه و ضرورت باشد چون تقیّه در دین سیّدالمرسلین واقع و جایز است. چنانچه در کلام ربّ‌العالمین اشاره بر آن شده است که: لا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَلَیْسَ مِنَ الله فِی شَیْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً الآیه؛ از این آیه‌ی وافی هدایت ظاهر گردد.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۱۸ بحارالأنوار، ج۱۰، ص۷۴/ بحارالأنوار، ج۷۲، ص۴۱۸/ الاحتجاج، ج۱، ص۲۳۸/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۶، ص۲۲۸

✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨

🤲 اللهم عجل لولیک الفرج
🤲 اللهم العن الجبت و الطاغوت و النعثل
🤲 اللهم وَفِّقْنا لِمَا تُحِبُّ وَ تَرضی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.