«تُولِجُ الَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ تُولِجُ النَّهارَ فِي الَّيْلِ وَ تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ»
[شب را در روز داخل مىكنى، و روز را در شب؛ زنده را از مرده بيرون مىآورى و مرده را از زنده؛ و به هركس بخواهى، بدون حساب، روزى مىبخشى.]
☀️الصّادق (علیه السلام)- إِنَ الْمُؤْمِنَ إِذَا مَاتَ لَمْ یَکُنْ مَیِّتاً فَإِنَ الْمَیِّتَ هُوَ الْکَافِرُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ: یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِ یَعْنِی الْمُؤْمِنَ مِنَ الْکَافِرِ وَ الْکَافِرَ مِنَ الْمُؤْمِن.
🔅امام صادق (علیه السلام) فرمودند: مؤمن هرگاه از دنیا رود، در حقیقت نمرده است بلکه این کافر است که در حقیقت میمیرد. خداوند میفرماید: او زنده را از مرده بیرون میآورد، و مرده را از زنده. (روم/۱۹) یعنی مؤمن از کافر و کافر از مؤمن بیرون میگردند.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۱۶ بحارالأنوار، ج۶، ص۱۵۶/ نورالثقلین
☀️الصّادق (علیه السلام)- فِی مَجْمَعِ الْبَیَانِ تُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ؛ قِیلَ: إِنَّ مَعْنَاهُ تُخْرِجُ الْمُؤْمِنَ مِنَ الْکَافِرِ وَ الْکَافِرَ مِنَ الْمُؤْمِنِ، وَ رُوِیَ ذَلِکَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) وَ أَبَی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام).
🔅امام صادق (علیه السلام) تُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ گفته شده است: «معنای آن این است که مؤمن را از کافر و کافر را از مؤمن بیرون میآوری.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۱۶/ نورالثقلین/ البرهان
☀️ قالَ الصَّادِقُ (علیه السلام) بَعْدَ أَنْ ذَکَرَ اللَّیْلَ وَ النَّهَارَ یَلِجُ أَحَدُهُمَا فِی الْآخَرِ: یَنْتَهِی کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا إِلَی غَایَهًْ مَعْرُوفَهًْ مَحْدُودَهًْ فِی الطُّولِ وَ الْعَرْضَ عَلَی مَرْتَبَهًْ وَ مَجْرًی وَاحِدٍ.
🔅امام صادق (علیه السلام) بعد از اینکه از شب و روز یاد شد، امام صادق (علیه السلام) فرمود: «بر اساس یک موقعیّت و مسیر یکی در دیگری داخل میشود تا هریک از آنها بهاندازهی معیّن و معروف خود در درازی و کوتاهی برسد».
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۱۶ / نورالثقلین
☀️ سُئِلَ الْحَسَنُبْنُعَلِیِّبْنِمُحَمَّدٍ (علیه السلام) عَنِ الْمَوْتِ مَا هُوَ؟ فَقَالَ: هُوَ التَّصْدِیقُ بِمَا لَا یَکُون.
🔅از حسن بن علی بن محمد علیهم السلام سؤال شد كه مرگ چیست؟ فرمود: باور داشتن چیزی كه وجود [حقیقت] ندارد.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۱۶ / بحارالأنوار، ج۶۴، ص۹۲/ نورالثقلین/ البرهان
☀️الرّسول (صلی الله علیه و آله)- الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ اللَّیْلَ وَ النَّهَارَ بِقُوَّتِهِ … یُولِجُ کُلَ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِی صَاحِبِهِ وَ یُولِجُ صَاحِبَهُ فِیهِ بِتَقْدِیرٍ مِنْهُ لِلْعِبَادِ فِیمَا یَغْذُوهُمْ بِهِ وَ یُنْشِئُهُمْ عَلَیْه.
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: سپاس خدای را که شب و روز را با قدرت خویش بیافرید … چنانکه هریک از آن دو بهجای یکدیگر میآیند و میروند و این چگونگی تقدیری است از جانب خداوند برای بندگان که بدینگونه به آنان خوراک میرساند و آنان را میپروراند.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۱۶ / بحارالأنوار، ج۵۵، ص۱۹۹/ نورالثقلین
✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨
🤲 اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذي يَخْلُقُ وَلَمْ يُخْلَقْ، وَيَرْزُقُ وَلا يُرْزَقُ، وَيُطْعِمُ وَلا يُطْعَمُ، وَيُميتُ الاَْحيآءَ وَيُحْيِي الْمَوْتي، وَهُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَهُوَ عَلي كُلِّشَيْء قَديرٌ،
سپاس خداي را كه مي آفريند و خود آفريده نشده، و روزي مي دهد،و خود روزي داده نميشود و مي خوراند و خود خورانده نميشود و زنده ها را ميميراند، و مردگان را زنده مي كند، و اوست زنده اي كه هرگز نميميرد، خير تنها به دست اوست، و او بر هر چيز تواناست.
ثبت دیدگاه