«إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلامُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ إِلّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِآياتِ اللهِ فَإِنَّ اللهَ سَريعُ الْحِسابِ»
[دين در نزد خدا، اسلام است. و كسانىكه كتاب آسمانى به آنان داده شد، [با يكديگر] اختلاف نكردند، مگر بعد از آگاهى و از روى ستم و حسد ورزى؛ و هركس به آيات خدا كفر ورزد، [بداند كه] خداوند، سريع الحساب است.]
🔸دین در نزد خدا، اسلام است🔸
☀️ الباقر (ع)- إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلامُ قَالَ: التَّسْلِیمُ لِعلیبنابیطالب (ع) بِالْوَلَایَهًْ.
🔅امام باقر (ع) إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ الله الْإِسْلامُ اسلام، تسلیمِ ولایت علیّبنابیطالب (ع) بودن است.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۰۲ / بحارالأنوار، ج۳۵، ص۳۴۱/ المناقب، ج۳، ص۹۵
☀️الباقر (ع)- إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلامُ فَقَالَ: یَعْنِی الدِّینُ فِیهِ الْإِیمَانُ.
🔅امام باقر (ع) إنَّ الدِّینَ عِندَ الله الإِسْلاَمُ یعنی دینی که در آن ایمان وجود دارد.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۰۲ بحارالأنوار، ج۶۵، ص۲۸۴/ العیاشی، ج۱، ص۱۶۶/ العیاشی، ج۱، ص۱۶۶/ نورالثقلین/ البرهان
☀️الصّادق (ع)- إِنَّ الْإِسْلَامَ قَبْلَ الْإِیمَانِ وَ عَلَیْهِ یَتَوَارَثُونَ وَ یَتَنَاکَحُونَ وَ الْإِیمَانُ عَلَیْهِ یُثَابُون.
🔅امام صادق (ع) مسلمانی، رتبهی پیش از ایمان است بهرابطهی اسلام از یکدیگر ارث میبرند و با هم زناشویی میکنند و بهوسیلهی ایمان ثواب میبرند.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۰۲ / الکافی، ج۱، ص۱۷۳/ نورالثقلین
☀️الباقر (ع)- الْإِسْلَامُ لَا یَشْرَکُ الْإِیمَانَ وَ الْإِیمَانُ یَشْرَکُ الْإِسْلَامَ وَ هُمَا فِی الْقَوْلِ وَ الْفِعْلِ یَجْتَمِعَانِ کَمَا صَارَتِ الْکَعْبَهًْ فِی الْمَسْجِدِ وَ الْمَسْجِدُ لَیْسَ فِی الْکَعْبَهًْ وَ کَذَلِکَ الْإِیمَانُ یَشْرَکُ الْإِسْلَامَ وَ الْإِسْلَامُ لَا یَشْرَکُ الْإِیمَانَ وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِکُمْ فَقَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَصْدَقُ الْقَوْل.
🔅امام باقر (ع) اسلام شریک ایمان نیست ولی ایمان با اسلام شریک است و در گفتار [شهادتین] و کردار [عمل به مقرّرات دین] هردو باهم هستند؛ (یعنی چنین کسی هم مؤمن و هم مسلمان است) چنانکه کعبه در مسجدالحرام است ولی مسجدالحرام در کعبه نیست همچنین ایمان شریک اسلام است، ولی اسلام شریک ایمان نیست و خدای عزّوجلّ فرماید: اعراب گفتند: ایمانآوردیم، بگو ایمان نیاوردید. بلکه بگویید اسلام آوردیم درصورتیکه هنوز ایمان در دلهایتان نفوذ نکرده است. (حجرات/۱۴) و سخن خدای عزّوجلّ راستترین سخن است.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۰۲ الکافی، ج۲، ص۲۶/ نورالثقلین/ البرهان
☀️أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- لَأَنْسُبَنَ الْإِسْلَامَ نِسْبَهًْ لَمْ یَنْسُبْهَا أَحَدٌ قَبْلِی وَ لَا یَنْسُبُهَا أَحَدٌ بَعْدِی الْإِسْلَامُ هُوَ التَّسْلِیمُ وَ التَّسْلِیمُ هُوَ الْیَقِینُ وَ الْیَقِینُ هُوَ التَّصْدِیقُ وَ التَّصْدِیقُ هُوَ الْإِقْرَارُ وَ الْإِقْرَارُ هُوَ الْأَدَاءُ وَ الْأَدَاءُ هُوَ الْعَمَلُ الْمُؤْمِنُ أَخَذَ دِینَهُ عَنْ رَبِّهِ إِنَّ الْمُؤْمِنَ یُعْرَفُ إِیمَانُهُ فِی عَمَلِهِ وَ إِنَّ الْکَافِرَ یُعْرَفُ کُفْرُهُ بِإِنْکَارِهِ أَیُّهَا النَّاسُ دِینَکُمْ فَإِنَّ الْحَسَنَهًْ فِیهِ خَیْرٌ مِنَ الْحَسَنَهًْ فِی غَیْرِهِ وَ إِنَّ السَّیِّئَهًْ فِیهِ تُغْفَرُ وَ إِنَّ الْحَسَنَهًْ فِی غَیْرِهِ لَا تُقْبَلُ.
🔅امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: اسلام را بهگونهای توصیف خواهم کرد که قبل از من کسی آنگونه آن را وصف نکرده باشد و کسی پس از من نیز آنگونه توصیف نخواهد کرد. اسلام همان تسلیم است و تسلیم همان یقین و یقین همان تصدیق و تصدیق همان اقرار است و اقرار اداکردن است و اداکردن همان عملکردن است. مؤمن کسی است که دینش را از پروردگارش گرفته باشد. مؤمن ایمانش را در عملش میشناسد و کافر کفر خود را در انکارش. ای مردم! دینتان را، دینتان را دریابید؛ اگر دیندار باشید و گناه کنید بهتر از آن است که بیدین باشید و کار نیک انجام بدهید، زیرا گناه در دین آمرزیده میشود و کار نیک در غیر دین پذیرفته نمیشود.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۰۲ /بحارالأنوار، ج۶۵، ص۳۱۱/ البرهان
✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨
🤲 اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِهِ، وَبَلِّغْ بِايماني اَكْمَلَ الاْيمانِ، وَاجْعَلْ يَقيني اَفْضَلَ الْيَقينِ، وَانْتَهِ بِنِيَّتي اِلي اَحْسَنِ النِّيّاتِ، وَبِعَمَلي اِلي اَحْسَنِ الاَْعْمالِ،
ثبت دیدگاه