«فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعلْمِ فَقُلْ تَعالَوْاْ نَدْع أَبْنَاءنَا وَ أَبْنَاءكُمْ وَ نِسَاءنَا وَ نِسَاءكُمْ وَ أَنفُسَنَا و أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعل لَّعنَةُ اللّهِ علَی الْكَاذِبِينَ»
☀️قَالَ الْمَأْمُونُ یَوْماً لِلرِّضَا(ع) أَخْبِرْنِی بِأَکْبَرِ فَضِیلَهًْ لِامیرالمؤمنین (ع) یَدُلُّ عَلَیْهَا الْقُرْآنُ قَالَ فَقَالَ لَهُ الرِّضَا (ع) فَضِیلَهًْ فِی الْمُبَاهَلَهًْ قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللهِ عَلَی الْکاذِبِینَ فَدَعَا رسولالله (ص) الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ (ع) فَکَانَا ابْنَیْهِ وَ دَعَا فَاطِمَهًْ (س) فَکَانَتْ فِی هَذَا الْمَوْضِعِ نِسَاءَهُ وَ دَعَا امیرالمؤمنین (ع) فَکَانَ نَفْسَهُ بِحُکْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ تَعَالَی أَجَلَّ مِنْ رسولالله (ص) وَ أَفْضَلَ فَوَجَبَ أَنْ لَا یَکُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ نَفْسِ رسولالله (ص) بِحُکْمِ اللَّهِ تَعَالَی قَالَ فَقَالَ لَهُ الْمَأْمُونُ: أَلَیْسَ قَدْ ذَکَرَ اللَّهُ تَعَالَی الْأَبْنَاءَ بِلَفْظِ الْجَمْعِ وَ إِنَّمَا دَعَا رسولالله (ص) ابْنَیْهِ خَاصَّهًْ وَ ذَکَرَ النِّسَاءَ بِلَفْظِ الْجَمْعِ وَ إِنَّمَا دَعَا رسولالله (ص) ابْنَتَهُ وَحْدَهَا فَأَلَّا جَازَ أَنْ یُذْکَرَ الدُّعَاءُ لِمَنْ هُوَ نَفْسُهُ وَ یَکُونَ الْمُرَادُ نَفْسَهُ فِی الْحَقِیقَهًْ دُونَ غَیْرِهِ فَلَا یَکُونُ من(ع) مَا ذَکَرْتَ مِنَ الْفَضْلِ؟؟
⚡️ قَالَ فَقَالَ لَهُ الرِّضَا (ع) لَیْسَ یَصِحُّ مَا ذَکَرْتَ یَا امیرالمؤمنین وَ ذَلِکَ أَنَّ الدَّاعِیَ إِنَّمَا یَکُونُ دَاعِیاً لِغَیْرِهِ کَمَا أَنَّ الْآمِرَ آمِرٌ لِغَیْرِهِ وَ لَا یَصِحُّ أَنْ یَکُونَ دَاعِیاً لِنَفْسِهِ فِی الْحَقِیقَهًْ کَمَا لَا یَکُونُ آمِراً لَهَا فِی الْحَقِیقَهًْ وَ إِذَا لَمْ یَدْعُ رسولالله (ص) رَجُلًا فِی الْمُبَاهَلَهًْ إِلَّا امیرالمؤمنین (ع ) فَقَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ نَفْسُهُ الَّتِی عَنَاهَا اللَّهُ سُبْحَانَهُ فِی کِتَابِهِ وَ جَعَلَ حُکْمَهُ ذَلِکَ فِی تَنْزِیلِهِ قَالَ فَقَالَ الْمَأْمُونُ إِذَا وَرَدَ الْجَوَابُ سَقَطَ السُّؤَالُ.
🔅 روزی مأمون(لعنة الله علیه) به امام رضا (ع) گفت: «بزرگترین امتیاز امیرالمؤمنین (ع) را که شاهدی از قرآن بر آن دلالت کند، برایم توضیح ده». امام رضا (ع) فرمود: «امتیاز مباهله که خداوند در قرآن میفرماید: فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ الله عَلَی الْکاذِبِینَ را بیان کرد. پیامبراکرم (ص) برای مباهله امام حسن و امام حسین (ع) که فرزندانش بودند را و فاطمهزهرا (س) را آورد که در اینجا تعبیر زنانمان در آیه شده و امیرالمؤمنین (ع) را نیز آورد که او نفس پیامبر (ص) بهشمار میرفت؛ طبق آیهی قرآن در نتیجه ثابت شد که احدی از جهانیان با ارزشتر از پیامبراکرم (ص) وجود نداشت در نتیجه احدی از جهانیان نیز با ارزشتر از نفس پیامبراکرم (ص) طبق آیهی قرآن نیست». مأمون گفت: «مگر در این آیه خداوند ابناء را به تلفظ جمع ذکر نکرده امّا پیامبراکرم (ص) دو فرزندش را فقط آورد و نساء را نیز به لفظ جمع فرموده و پیامبراکرم (ص) فقط فاطمه (س) را تنها آورد، چرا نمیتوان مدّعی شد که منظور از أَنْفُسَنا؛ واقعاً نفس خود پیامبراکرم (ص) باشد نه دیگری در نتیجهی فضیلتی که شما از آیه استفاده کردید برای امیرالمؤمنین (ع) ثابت نخواهد شد».
امام رضا (ع) فرمود: «ای امیرالمؤمنین(منظور مأمون لعنة الله علیه است) این ادّعای تو صحیح نیست زیرا شخص دیگری را میخواند و صدا میزند نه خود را! چنانچه امرکننده به دیگری امر میکند نه به خود! و این صحیح نیست که واقعاً خود را صدا زده باشد چنانچه نمیشود امر به خود بکند»! وقتی پیامبراکرم (ص) در مباهله مردی جز امیرالمؤمنین (ع) را شرکت نداد میفهمیم که نفس پیامبر (ص) در این آیه امیرالمؤمنین (ع) است و این امتیاز را در قرآن به او بخشید». مأمون گفت: «وقتی جواب آمد سؤال از بین میرود».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۶۰۰ / بحارالأنوار، ج۱۰، ص۳۵۰/ بحارالأنوار، ج۳۵، ص۲۵۷/ بحارالأنوار، ج۴۹، ص۱۸۸/ الفصول المختارهًْ، ص۳۸
✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨
🤲 اللهم عجل لولیک الفرج.
😡 اللهم العن منکر فضائل امیرالمؤمنین و الأئمة المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.
ثبت دیدگاه