پ
پ

«رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوي إِلَيْهِمْ وَ ارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ»

[پروردگارا! من بعضى از فرزندانم را در سرزمین بى‌آب و علفى، در کنار خانه‌اى که حرم توست، ساکن ساختم تا نماز را برپا دارند، تو دل‌هاى گروهى از مردم را متوجّه آن‌ها ساز و از ثمرات به آن‌ها روزى ده، شاید آنان شکر تو را به‌جاى آورند.]

☀️ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ رَبَّنا إِنِّی أَسْکَنْتُ … قَالَ نَحْنُ وَ اللَّهِ بَقِیَّهًْ تِلْکَ الْعِتْرَهًْ.

🔅 حمّاد از امام باقر (علیه السلام) روایت می‌کند که در تفسیر آیه: ربَّنَا إِنِّی أَسْکَنتُ مِن ذُرِّیَّتِی فرمود: «به خدا قسم! که ما ادامه‌ی آن عترت هستیم».

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۰ بحارالأنوار، ج۱۲، ص۹۲/ القمی، ج۱، ص۳۷۱/ نورالثقلین/ البرهان

☀️الباقر (علیه السلام)- نَحْنُ بَقِیَّهًْ تِلْکَ الْعِتْرَهًْ وَ قَالَ کَانَتْ دَعْوَهًْ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) لَنَا خَاصَّهًْ.

🔅امام باقر (علیه السلام)- ما باقیمانده‌ی نژاد ابراهیم (علیه السلام) هستیم، دعای ابراهیم (علیه السلام) اختصاص به ما دارد.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۰ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۲۳/ المناقب، ج۴، ص۱۷۹

 

☀️أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ دَعَا اللَّهَ لَنَا أَبُونَا إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام) فَقَالَ: فَاجْعَلْ أَفْئِدَهًْ مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ، فَإِیَّانَا عَنَی اللَّهُ بِذَلِکَ خَاصَّهًْ.

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- ما اهل بیتی هستیم که پدرمان ابراهیم (علیه السلام) برایمان دعا کرده و فرموده است: فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ. مقصود خداوند از این آیه فقط ما هستیم».

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۰ کتاب سلیم بن قیس، ص۸۸۴

 

☀️الباقر (علیه السلام)- نَحْنُ هُمْ وَ نَحْنُ بَقِیَّهًْ تِلْکَ الذُّرِّیَّهًْ.

امام باقر (علیه السلام)- ما همان]ذرّیّه‌ی ابراهیم (علیه السلام) [هستیم، ما بقیّه‌ی آن ذرّیّه هستیم.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۰ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۲۴/ العیاشی، ج۲، ص۲۳۱/ نورالثقلین

 

☀️عَنِ الْفُضَیْلِ عنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ نَظَرَ إِلَی النَّاسِ یَطُوفُونَ حَوْلَ الْکَعْبَهًْ فَقَالَ هَکَذَا کَانُوا یَطُوفُونَ فِی الْجَاهِلِیَّهًْ إِنَّمَا أُمِرُوا أَنْ یَطُوفُوا بِهَا ثُمَّ یَنْفِرُوا إِلَیْنَا فَیُعْلِمُونَا وَلَایَتَهُمْ وَ مَوَدَّتَهُمْ وَ یَعْرِضُوا عَلَیْنَا نُصْرَتَهُمْ ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَهًْ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ.

🔅 فضیل از امام باقر (علیه السلام) روایت می‌کند و می‌گوید: امام (علیه السلام) به مردمی که خانه‌ی خدا را طواف می‌کردند، نگریست و سپس فرمود: «در دوران جاهلیّت بدین‌سان طواف می‌کردند، امّا به ایشان فرمان داده شد تا گرد خانه‌ی خدا طواف کنند و سپس دسته‌دسته نزد ما بیایند و ولایت و محبّت خود را نسبت به ما اظهار کرده و آمادگی خود را برای یاری‌رساندن به ما اعلام کنند. آنگاه این آیه را تلاوت فرمود: فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ».

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۲ الکافی، ج۱، ص۳۹۲/ بحارالأنوار، ج۶۵، ص۸۷/ العیاشی، ج۲، ص۲۳۴/ نورالثقلین/ البرهان

✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨

✨☀️اهل‌بیت علیهم‌السلام در قرآن☀️✨
آیه ۳۷ – سوره ابراهیم(۲)

«رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوي إِلَيْهِمْ وَ ارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ»

 

☀️ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) أَنَّ سَائِلًا سَأَلَهُ فَقَالَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِی عَنْ آلِ مُحَمَّدٍ (ص) مَنْ هُمْ قَالَ: هُمْ أَهْلُ بَیْتِهِ خَاصَّهًْ … قَالَ السَّائِلُ وَ مَا الْحُجَّهًْ فِی أَنَّ أُمَّهًْ مُحَمَّدٍ هُمْ أَهْلُ بَیْتِ مُحَمَّدٍ الَّذِینَ ذَکَرْتَ دُونَ غَیْرِهِمْ قَال … وَ الْحُجَّهًْ فِی الْمَسْکَنِ وَ الدِّیَارِ قَوْلُ إِبْرَاهِیمَ (ع) رَبَّنا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتِی بِوادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِیُقِیمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ وَ ارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ یَشْکُرُونَ وَ لَمْ یَقُلْ لِیَعْبُدُوا الْأَصْنَامَ فَهَذِهِ الْآیَهًْ تَدُلُّ عَلَی أَنَّ الْأَئِمَّهًْ وَ الْأُمَّهًْ الْمُسْلِمَهًْ الَّتِی دَعَا لَهَا إِبْرَاهِیمُ (ع) مِنْ ذُرِّیَّتِهِ مِمَّنْ لَمْ یَعْبُدْ غَیْرَ اللَّهِ قَطُّ ثُمَّ قَالَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَهًْ مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ فَخُصَّ دُعَاءُ إِبْرَاهِیمَ (ع) الْأَئِمَّهًْ وَ الْأُمَّهًْ الَّتِی مِنْ ذُرِّیَّتِهِ ثُمَّ دَعَا لِشِیعَتِهِمْ کَمَا دَعَا لَهُمْ فَأَصْحَابُ دَعْوَهًْ إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ (ع) رَسُولُ اللَّهِ وَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَهًْ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ الْأَئِمَّهًْ (ع) وَ مَنْ کَانَ مُتَوَلِّیاً لِهَؤُلَاءِ مِنْ وُلْدِ إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ (ع) فَهُوَ مِنْ أَهْلِ دَعْوَتِهِمَا لِأَنَّ جَمِیعَ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ قَدْ عَبَدُوا الْأَصْنَامَ غَیْرَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَهًْ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ کَانَتْ دَعْوَهًْ إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ لَهُمْ وَ الْحَدِیثُ الْمَأْثُورُ عَنِ النَّبِیِّ (ص) أَنَّهُ قَالَ أَنَا دَعْوَهًْ أَبِی إِبْرَاهِیمَ وَ مَنْ کَانَ مُتَّبِعاً لِهَذِهِ الْأُمَّهًْ الَّتِی وَصَفَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی کِتَابِهِ بِالتَّوَلِّی لَهَا کَانَ مِنْهَا وَ مَنْ خَالَفَهَا بِأَنْ لَمْ یَرَ لَهَا عَلَیْهِ فَضْلًا فَهُوَ مِنَ الْأُمَّهًْ الَّتِی بُعِثَ إِلَیْهَا مُحَمَّدٌ (ص).

🔅 سؤال‌کننده از امام صادق (علیه السلام) پرسید «ای فرزند رسول ‎خدا (صلی الله علیه و آله)! از آل محمّد (صلی الله علیه و آله) به من خبر بده که آن‌ها چه کسانی هستند»؟ فرمود: «آن‌ها فقط اهل بیتش هستند». سؤال‌کننده گفت: «به چه دلیل امّت محمّد (ص) اهل بیت او هستند، با آن بیانی که فرمودی، نه غیر آن‌ها»؟ فرمود: «و دلیل، در مورد محلّ سکونت و سرزمین، این سخن ابراهیم (ع) است رَبَّنا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتِی بِوادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ المُحَرَّمِ رَبَّنا لِیُقِیمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ وَ ارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ یَشْکُرُونَ و نگفت: «[ساکن ساختم] تا بت‌ها را پرستش کنند»؛ پس این آیه دلالت می‌کند بر اینکه ائمّه (و امّت مسلمانی که ابراهیم (ع) برای آن‌ها از ذرّیه‌ی خود دعا کرد، هرگز غیر خدا را پرستش نکرده است. سپس گفت: فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ، پس دعای ابراهیم (ع) مخصوص ائمّه و امّتی است که از ذرّیّه‌ی اوست. سپس همچنان‌که برای خود آن‌ها دعا کرد برای شیعیانشان هم دعا کرد. بنابراین افراد دعای ابراهیم و اسماعیل (ع) عبارتند از: رسول ‎خدا (ص)، علی (ع)، فاطمه (سلام الله علیها)، حسن، حسین (ع) و ائمّه و هرکس این‌ها را که از فرزندان ابراهیم و اسماعیل (ع) هستند، دوست بدارد از اهل دعای ابراهیم و اسماعیل (ع) است؛ چون غیر از رسول ‎خدا (ص)، علی (ع)، فاطمه (سلام الله علیها)، حسن و حسین (ع)، تمام فرزندان اسماعیل (ع) بت‌ها را پرستش کردند و دعای ابراهیم و اسماعیل (ع) در حقّ آن‌هاست و از پیامبر (ص) حدیث روایت شده که فرمود: «من دعای پدرم ابراهیم (ع) هستم». هرکس با دوست داشتن این امّتی که خدای عزّوجلّ در کتابش توصیف کرد، از آن‌ها پیروی کند، از آن امّت خواهد بود و هرکس با این امّت مخالفت کند و آن‌ها را برتر از خود نداند، پس او از امّتی است که محمّد (ص) به‌سوی آن‌ها مبعوث شده است».

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۰ دعایم الإسلام، ج۱، ص۲۹

✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨

✨☀️اهل‌بیت علیهم‌السلام در قرآن☀️✨
آیه ۳۷ – سوره ابراهیم(۱)

«رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوي إِلَيْهِمْ وَ ارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ»

 

☀️عَنِ ابْنِ‌عَبَّاس (رحمة الله علیه) فِی قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) هِیَ قُلُوبُ شِیعَتِنَا تَهْوِی إِلَی مَحَبَّتِنَا.

ابن عباس در قول خداوند تعالی: فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «منظور دل‌های شیعیان ماست که شیفته‌ی محبّت ما می‌گردد».

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۲ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۲۴/ فرات الکوفی، ص۲۲۴

 

☀️أَحْمَدُ‌بْنُِ‌الْقَاسِمِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللَّهِ یَحْکِی قَوْلَ إِبْرَاهِیمَ (ع) خَلِیلِ اللَّهِ رَبَّنا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتِی بِوادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ … فَقَالَ (ع) مَا قَالَ إِلَیْهِ یَعْنِی الْبَیْتَ مَا قَالَ إِلَّا إِلَیْهِمْ أَ‌فَتَرَوْنَ أَنَّ اللَّهَ فَرَضَ عَلَیْکُمْ إِتْیَانَ هَذِهِ الْأَحْجَارِ وَ التَّمَسُّحَ بِهَا وَ لَمْ یَفْرُضْ عَلَیْکُمْ إِتْیَانَنَا وَ سُؤَالَنَا وَ حُبَّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ اللَّهِ مَا فَرَضَ عَلَیْکُمْ غَیْرَهُ.

🔅 احمدبن‌قاسم با سندش از امام باقر (علیه السلام) نقل می‌کند: درباره‌ی آیه‌ای که خداوند از قول ابراهیم (ع) نقل می‌کند؛ رَبَّنا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتِی بِوادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ المُحَرَّمِ فرمود: «حضرت ابراهیم (ع) دعا نکرد که خدایا! دل‌های مردم را متمایل به خانه‌ی خودت بگردان، بلکه دعا کرد که دل‌های مردم را متمایل به آن‌ها]ذرّیّه‌ی ابراهیم (علیه السلام) بگردان»!شما می‌پندارید که خداوند آمدن کنار این سنگ‌ها و دست‌کشیدن به آن‌ها را، واجب کرده امّا آمدن در خانه‌ی ما و پرسیدن از ما و محبّت ما را واجب نکرده؟ به خدا سوگند! جز این را واجب ننموده است».

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۴ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۲۴/ فرات الکوفی، ص۲۲۳

 

☀️دَخَلَ قَتَادَهًْ بْنُ دِعَامَهًْ عَلَی أَبِی‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) فَقَالَ یَا قَتَادَهًْ أَنْتَ فَقِیهُ أَهْلِ الْبَصْرَهًْ؟؟! فَقَالَ هَکَذَا یَزْعُمُونَ فَقَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) … وَ أَنَا أَسْأَلُکَ قَالَ قَتَادَهًْ سَلْ قَالَ أَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی سَبَإٍ وَ قَدَّرْنا فِیهَا السَّیْرَ سِیرُوا فِیها لَیالِیَ وَ أَیَّاماً آمِنِینَ فَقَالَ قَتَادَهًْ ذَلِکَ مَنْ خَرَجَ مِنْ بَیْتِهِ بِزَادٍ حَلَالٍ وَ رَاحِلَهًْ وَ کِرَاءٍ حَلَالٍ یُرِیدُ هَذَا الْبَیْتَ کَانَ آمِناً حَتَّی یَرْجِعَ إِلَی أَهْلِهِ فَقَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) … وَیْحَکَ یَا قَتَادَهًْ ذَلِک مَنْ خَرَجَ مِنْ بَیْتِهِ بِزَادٍ وَ رَاحِلَهًْ وَ کِرَاءٍ حَلَالٍ یَرُومُ هَذَا الْبَیْتَ عَارِفاً بِحَقِّنَا یَهْوَانَا قَلْبُهُ کَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ وَ لَمْ یَعْنِ الْبَیْتَ فَیَقُولَ إِلَیْهِ فَنَحْنُ وَ اللَّهِ دَعْوَهًْ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) الَّتِی مَنْ هَوَانَا قَلْبُهُ قُبِلَتْ حَجَّتُهُ وَ إِلَّا فَلَا یَا قَتَادَهًْ فَإِذَا کَانَ کَذَلِکَ کَانَ آمِناً مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ یَوْمَ الْقِیَامَهًْ.

🔅زید شحام گوید: قتادهًْ‌بن‌دعامه خدمت حضرت باقر (علیه السلام) رسید. امام (علیه السلام) به او فرمود: «قتاده تو فقیه اهل بصره هستی»؟ عرض کرد: «مردم چنین می‌پندارند» فرمود: «… اینک من یک سؤال از تو می‌نمایم». گفت: «بپرس». فرمود: «… این آیه از سوره سبأ را توضیح بده؛ وَ قَدَّرْنا فِیهَا السَّیْرَ سِیرُوا فِیها لَیالِیَ وَ أَیَّاماً آمِنِینَ». … امام (علیه السلام) فرمود: «کسی است که با توشه و مرکب و کرایه حلال به قصد زیارت کعبه برون آید و به حق ما آشنا باشد و در دل، عشق ما را داشته باشد چنان که خداوند می‌فرماید: فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ و مقصود ابراهیم (علیه السلام) زیارت کعبه نبود وگرنه می‌گفت: إلَیه. پس به‌خدا سوگند ماییم مقصود از دعای ابراهیم (علیه السلام) که هرکه در دل هوای ما کند حج او پذیرفته است و الّا خیر. ای قتاده! هرکس چنین باشد در روز رستاخیز از عذاب دوزخ ایمن باشد».

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۲ الکافی، ج۸، ص۳۱۱/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۳۷/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۵۱

✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨

✨☀️اهل‌بیت علیهم‌السلام در قرآن☀️✨
آیه ۳۷ – سوره ابراهیم(۴)

«رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوي إِلَيْهِمْ وَ ارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ»

[پروردگارا! من بعضى از فرزندانم را در سرزمین بى‌آب و علفى، در کنار خانه‌اى که حرم توست، ساکن ساختم تا نماز را برپا دارند، تو دل‌هاى گروهى از مردم را متوجّه آن‌ها ساز و از ثمرات به آن‌ها روزى ده، شاید آنان شکر تو را به‌جاى آورند.]

 

☀️وَ عَنِ الْبَاقِرِ (علیه السلام) أَنَّهُ قَال إِنَّمَا أُمِرَ النَّاسُ أَنْ یَطُوفُوا بِهَذِهِ الْأَحْجَارِ ثُمَّ یَنْفِرُوا إِلَیْنَا فَیُعْلِمُونَا وَلَایَتَهُمْ وَ یَعْرِضُوا عَلَیْنَا نَصْرَهُمْ ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَهًْ الْحَمْدُ للهِ الَّذِی وَهَبَ لِی عَلَی الْکِبَرِ.

🔅 امام باقر (علیه السلام) فرمود: به مردم دستور داده شده که دور این سنگ‌ها طواف کنند، سپس به‌سوی ما بیایند و ولایتشان را به ما اعلام کنند و یاریشان را بر ما عرضه کنند. سپس این آیه را خواند: حمد خدای را که در پیری به من بخشیدِ. (ابراهیم/۳۹).

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۴ بحارالأنوار، ج۱۲، ص

 

☀️أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- یَا قَوْمِ أَدْعُوکُمْ إِلَی اللَّهِ وَ إِلَی رَسُولِهِ (صلی الله علیه و آله) وَ إِلَی کِتَابِهِ وَ إِلَی وَلِیِّ أَمْرِهِ وَ إِلَی وَصِیِّهِ وَ إِلَی وَارِثِهِ مِنْ بَعْدِهِ فَاسْتَجِیبُوا لَنَا وَ اتَّبِعُوا آلَ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) وَ اقْتَدُوا بِنَا فَإِنَّ ذَلِکَ لَنَا آلَ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) فَرْضاً وَاجِباً وَ الْأَفْئِدَةُ مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْنَا وَ ذَلِکَ دَعْوَهًْ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) حَیْثُ قَالَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ فَهَلْ نَقَمْتُمْ مِنَّا إِلَّا أَنْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ مَا أُنْزِلَ عَلَیْنَا وَ لَا تَتَفَرَّقُوا فَتَضِلُّوا وَ اللَّهُ شَهِیدٌ عَلَیْکُمْ وَ قَدْ أَنْذَرْتُکُمْ وَ دَعَوْتُکُمْ وَ أَرْشَدْتُکُمْ ثُمَّ أَنْتُمْ وَ مَا تَخْتَارُونَهُ.

🔅أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- ای مردم! من شمارا به‌سوی خدا و رسول او و کتاب آسمانی‌اش و به‌سوی ولیّ امر و وصیّ و وارث بعد از او دعوت می‌کنم. پس دعوت ما را اجابت کنید و از آل ابراهیم (علیه السلام) پیروی کنید و به ما اقتدا کنیدکه اقتدا به آل ابراهیم (علیه السلام) فریضه‌ی واجب است و قلب‌های مردم به‌سمت ما متمایل است و این همان دعای ابراهیم (علیه السلام) است که از خدا خواست: فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ، آیا بر ما خرده می‌گیرید و حال آنکه ما به خدای متعال و آنچه بر ما نازل شده ایمان آوردیم و]ای مردم]! اختلاف نکنید که گمراه می‌شوید و خدا بر شما گواه است و من شما را انذار داده و دعوت]به حق] کردم و شما را راهنمایی کردم، اکنون شما در انتخاب کردن آزادید.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۴ بحارالأنوار، ج۳۲، ص۹۶/ الاحتجاج، ج۱، ص۱۶۰

 

☀️امام باقر (علیه السلام)- پدر ما ابراهیم (علیه السلام) از جمله‌ی شروطی که با خداوند مطرح کرد آن بود که؛ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ، آگاه باشید که ابراهیم (علیه السلام) نفرمود: «همه‌ی مردم». شما و امثال شما که خدا رحمتتان کند؛ از دوستان ابراهیم (علیه السلام) هستید. مَثَل شما در بین مردم، مَثَل مویی سیاه است که بر گاوی سپیدموی روییده باشد و یا مَثَل مویی سپید است که برگاوی سیاه موی روییده باشد. سزاوار است که مردم حج خانه‌ی خدا را به‌جای آورند و به خاطر عظمت خدای متعال، ما را تعظیم کنند و هرکجا بودیم ما را ملاقات کنند. ما راهنمایان به‌سوی خدای متعال هستیم.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۴ بحارالأنوار، ج۲۷، ص۱۷۸/ بحارالأنوار، ج۶۵، ص۸۵/ البرهان

 

☀️امام صادق (علیه السلام)- مقصود خدای متعال از آیه: و ارْزُقْهُم مِن الثَّمَراتِ، ثمره‌ی دل‌هابوده است، یعنی محبّتشان را به مردم [روزی کن] تا به‌سوی آن‌ها بیایند.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۶ بحارالأنوار، ج۲۷، ص۷۴/ عوالی اللآلی، ج۲، ص۹۶ و نورالثقلین

 

☀️امام باقر (علیه السلام)- میوه‌ها از ناحیه‌های مختلف به‌سوی آن‌ها آورده می‎شود و خداوند دعای او را مستجاب کرده است تا جایی که در سرزمین‌های شرق و غرب میوه‌ای یافت نمی‎شود که در آن [سرزمین مکّه] نباشد؛ تا جایی که حکایت شده است که در یک‌روز، میوه‌ی بهاری، تابستانی، پاییزی و زمستانی در آن یافت می‎شود.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۶ عوالی اللیالی، ج۲، ص۹۶/ نورالثقلین

✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨

✨☀️اهل‌بیت علیهم‌السلام در قرآن☀️✨
آیه ۳۷ – سوره ابراهیم(۴)

«رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوي إِلَيْهِمْ وَ ارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ»

[پروردگارا! من بعضى از فرزندانم را در سرزمین بى‌آب و علفى، در کنار خانه‌اى که حرم توست، ساکن ساختم تا نماز را برپا دارند، تو دل‌هاى گروهى از مردم را متوجّه آن‌ها ساز و از ثمرات به آن‌ها روزى ده، شاید آنان شکر تو را به‌جاى آورند.]

 

☀️وَ عَنِ الْبَاقِرِ (علیه السلام) أَنَّهُ قَال إِنَّمَا أُمِرَ النَّاسُ أَنْ یَطُوفُوا بِهَذِهِ الْأَحْجَارِ ثُمَّ یَنْفِرُوا إِلَیْنَا فَیُعْلِمُونَا وَلَایَتَهُمْ وَ یَعْرِضُوا عَلَیْنَا نَصْرَهُمْ ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَهًْ الْحَمْدُ للهِ الَّذِی وَهَبَ لِی عَلَی الْکِبَرِ.

🔅 امام باقر (علیه السلام) فرمود: به مردم دستور داده شده که دور این سنگ‌ها طواف کنند، سپس به‌سوی ما بیایند و ولایتشان را به ما اعلام کنند و یاریشان را بر ما عرضه کنند. سپس این آیه را خواند: حمد خدای را که در پیری به من بخشیدِ. (ابراهیم/۳۹).

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۴ بحارالأنوار، ج۱۲، ص

 

☀️أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- یَا قَوْمِ أَدْعُوکُمْ إِلَی اللَّهِ وَ إِلَی رَسُولِهِ (صلی الله علیه و آله) وَ إِلَی کِتَابِهِ وَ إِلَی وَلِیِّ أَمْرِهِ وَ إِلَی وَصِیِّهِ وَ إِلَی وَارِثِهِ مِنْ بَعْدِهِ فَاسْتَجِیبُوا لَنَا وَ اتَّبِعُوا آلَ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) وَ اقْتَدُوا بِنَا فَإِنَّ ذَلِکَ لَنَا آلَ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) فَرْضاً وَاجِباً وَ الْأَفْئِدَةُ مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْنَا وَ ذَلِکَ دَعْوَهًْ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) حَیْثُ قَالَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ فَهَلْ نَقَمْتُمْ مِنَّا إِلَّا أَنْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ مَا أُنْزِلَ عَلَیْنَا وَ لَا تَتَفَرَّقُوا فَتَضِلُّوا وَ اللَّهُ شَهِیدٌ عَلَیْکُمْ وَ قَدْ أَنْذَرْتُکُمْ وَ دَعَوْتُکُمْ وَ أَرْشَدْتُکُمْ ثُمَّ أَنْتُمْ وَ مَا تَخْتَارُونَهُ.

🔅أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- ای مردم! من شمارا به‌سوی خدا و رسول او و کتاب آسمانی‌اش و به‌سوی ولیّ امر و وصیّ و وارث بعد از او دعوت می‌کنم. پس دعوت ما را اجابت کنید و از آل ابراهیم (علیه السلام) پیروی کنید و به ما اقتدا کنیدکه اقتدا به آل ابراهیم (علیه السلام) فریضه‌ی واجب است و قلب‌های مردم به‌سمت ما متمایل است و این همان دعای ابراهیم (علیه السلام) است که از خدا خواست: فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ، آیا بر ما خرده می‌گیرید و حال آنکه ما به خدای متعال و آنچه بر ما نازل شده ایمان آوردیم و]ای مردم]! اختلاف نکنید که گمراه می‌شوید و خدا بر شما گواه است و من شما را انذار داده و دعوت]به حق] کردم و شما را راهنمایی کردم، اکنون شما در انتخاب کردن آزادید.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۴ بحارالأنوار، ج۳۲، ص۹۶/ الاحتجاج، ج۱، ص۱۶۰

 

☀️امام باقر (علیه السلام)- پدر ما ابراهیم (علیه السلام) از جمله‌ی شروطی که با خداوند مطرح کرد آن بود که؛ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ، آگاه باشید که ابراهیم (علیه السلام) نفرمود: «همه‌ی مردم». شما و امثال شما که خدا رحمتتان کند؛ از دوستان ابراهیم (علیه السلام) هستید. مَثَل شما در بین مردم، مَثَل مویی سیاه است که بر گاوی سپیدموی روییده باشد و یا مَثَل مویی سپید است که برگاوی سیاه موی روییده باشد. سزاوار است که مردم حج خانه‌ی خدا را به‌جای آورند و به خاطر عظمت خدای متعال، ما را تعظیم کنند و هرکجا بودیم ما را ملاقات کنند. ما راهنمایان به‌سوی خدای متعال هستیم.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۴ بحارالأنوار، ج۲۷، ص۱۷۸/ بحارالأنوار، ج۶۵، ص۸۵/ البرهان

 

☀️امام صادق (علیه السلام)- مقصود خدای متعال از آیه: و ارْزُقْهُم مِن الثَّمَراتِ، ثمره‌ی دل‌هابوده است، یعنی محبّتشان را به مردم [روزی کن] تا به‌سوی آن‌ها بیایند.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۶ بحارالأنوار، ج۲۷، ص۷۴/ عوالی اللآلی، ج۲، ص۹۶ و نورالثقلین

 

☀️امام باقر (علیه السلام)- میوه‌ها از ناحیه‌های مختلف به‌سوی آن‌ها آورده می‎شود و خداوند دعای او را مستجاب کرده است تا جایی که در سرزمین‌های شرق و غرب میوه‌ای یافت نمی‎شود که در آن [سرزمین مکّه] نباشد؛ تا جایی که حکایت شده است که در یک‌روز، میوه‌ی بهاری، تابستانی، پاییزی و زمستانی در آن یافت می‎شود.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۱۶ عوالی اللیالی، ج۲، ص۹۶/ نورالثقلین

✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨

🤲 اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر
🤲 اللهم العن الجبت و الطاغوت و النعثل

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.