پ
پ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

«وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ (۱) وَطُورِ سِينِينَ (۲) وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ (۳) لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ (۴) ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ (۵) إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ (۶) فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ (۷) أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ (۸)»

[سوگند به انجیر و زيتون * و طور سينا * و اين شهر امن (و امان) * (كه) به راستي انسان را در نيكوترين اعتدال آفريديم * سپس او را به پست‏ترين (مراتب) پستي بازگردانيديم * مگر كساني را كه گرويده و كارهاي شايسته كرده‏اند كه پاداشي بي‏منت ‏خواهند داشت * پس چه چيز تو را بعد (از اين) به تكذيب جزا وامي‏دارد * آيا خدا نيكوترين داوران نيست؟]

 

☀️ امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: در كلام خداوند متعال: «وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ» انجیر، حضرت امام حسن علیه السلام است و زیتون، حضرت امام حسین علیه السلام.

📚 تأویل الآیات، ج ۲، ص ۸۱۳، ح ۱ / تفسير البرهان

 

☀️ فُرَاتٌ قَالَ حَدَّثَنِي جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ [قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي قَالَ حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ الْوَلِيدِ] عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ‏ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‏ وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ‏؟ قَالَ‏: التِّينِ‏ الْحَسَنُ وَ الزَّيْتُونِ‏ الْحُسَيْنُ. فَقُلْتُ: قَوْلُهُ‏ وَ طُورِ سِينِينَ‏ قَالَ إِنَّمَا هُوَ طُورُ سَيْنَاءَ قُلْتُ فَمَا يَعْنِي بِقَوْلِهِ طُورِ سَيْنَاءَ قَالَ ذَاكَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ قُلْتُ‏ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ‏ قَالَ ذَاكَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ هُوَ [و من‏] سُبُلُنَا [سَبِيلُنَا] آمَنَ اللَّهُ بِهِ الْخَلْقَ فِي سَبِيلِهِمْ وَ مِنَ النَّارِ إِذَا أَطَاعُوهُ قُلْتُ قَوْلُهُ‏ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏؟؟ قَالَ ذَاكَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع وَ شِيعَتُهُ‏ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ‏. قَالَ قُلْتُ قَوْلُهُ‏ فَما يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ‏؟؟ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ مَا هَكَذَا قَالَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ لَا كَذَا أُنْزِلَتْ قَالَ إِنَّمَا قَالَ فَمَا [فَمَنْ‏] يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدَّيْنِ وَ الدِّينُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ‏ أَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحاكِمِين‏.

🔅محمد بن فضیل گفت: از حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام از قول خداوند وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ‏ سوال کردم ؟ فرمود: معنى: ‏ : وَ التِّينِ امام حسن و وَ الزَّيْتُونِ‏ امام حسين ع است.وگفتم: وَ طُورِ سِينِينَ‏ یعنی چه ؟ فرمود :قطعا آن طور سیناء است .گفتم : طور سیناء یعنی چه ؟ فرمود : آن امیرالمومنین علی بن ابی طالب است . گفت : گفتم : وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ یعنی چه ؟ فرمود : آن رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم است وآن راه ما اهل بیت ع است که خداوند آن را برای رسیدن خلق به سوی ایشان ایمن قرار داده است و اگر از ایشان اطاعت کنند از عذاب آتش جهنم نجات می‌یابند .
گفتم :قول خداوند که می فرماید : إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏ یعنی چه ؟ فرمود : آن حضرت على بن ابى طالب و شیعیانشان مي‌باشد. فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ که برای آنها پاداش دائمی است .گفت :گفتم : فَما يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ یعنی چه ؟ فرمود :پناه می برم به خدا ، نه ،به خدا قسم این چنین نیست .فرمود خداوند تبارک و تعالی این چنین نازل نکرد . به طور قطع و یقین فرمود :هر کس بعد از این دَین که ولایت امیر المومنین علیه السلام است را تکذیب کند أَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحاكِمِين آیا خداوند برای او حاکم ترین حکم کنندگان نیست.

📙تفسير فرات الكوفي ؛ ؛ ص578 /تفسیر البرهان

✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨

🤲 اَللَّـهُمَّ عَرِّفْني حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ ديني،

خدايا حجّتت را به من بشناسان، اگر حجّتت را به من نشناساني، من در دينم گمراه شده‌ام.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.