پ
پ

«وَ جَعَلْنا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ الْقُرَى الَّتي بارَكْنا فيها قُرىً ظاهِرَةً وَ قَدَّرْنا فيهَا السَّيْرَ سيرُوا فيها لَيالِيَ وَ أَيَّاماً آمِنينَ»

‌[و ميان آن‌ها و شهرهايى كه بركت داده بوديم، آبادي‌هاى آشكارى [بر سر راهشان] قرار داديم و سفر در ميان آن‌ها را به‌طور متناسب [با فاصله‌ی نزديك] مقرّر داشتيم، [و به آنان گفتيم]: شب‌ها و روزها در اين آبادي‌ها با ايمنى [كامل] سفر كنيد.]

🔸احتجاج امام باقر علیه السلام با قتاده🔸

☀️روایت شده است كه قتادة بن دعامه نزد امام باقر علیه السلام آمد و حضرت به او فرمود: ای قتاده! آیا تو فقیه مردم بصره هستی؟ قتاده پاسخ داد: این گونه می‌پندارند. امام باقر علیه السلام فرمود: به من خبر رسیده كه تو قرآن را تفسیر می‌كنی، آیا این حقیقت دارد؟ قتاده پاسخ داد: آری. امام باقر علیه السلام فرمود: تفسیر تو از روی دانش است یا از روی جهل؟ قتاده پاسخ داد: خیر، بلكه از روی دانش است. امام باقر علیه السلام فرمود: پس اگر از روی دانش قرآن را تفسیر می‌كنی، پس تو خودت (یعنی مفسّر قرآن) هستی و من از تو می‌پرسم. قتاده عرض كرد: بپرسید.

⚡️حضرت فرمود: تفسیر این آیه از سوره سبأ را به من بگو كه خداوند در آن می‌فرماید: «وَقَدَّرْنَا فِیهَا السَّیْرَ سِیرُوا فِیهَا لَیَالِیَ وَأَیَّامًا آمِنِینَ»
قتاده پاسخ داد: ‌منظور از این آیه، كسی است كه به همراه توشه، شتر و كرایه حلال از خانه خود به قصد این خانه (بیت الله الحرام) خارج می‌شود و از هرگونه دزدی و غارتی در امان می‌ماند تا آن كه به سوی خانواده‌اش بازگردد.
امام باقر علیه السلام فرمود: ـ ای قتاده!ـ تو را به خداوند سوگند می‌دهم، آیا می‌دانی كه چه بسا آن مرد به همراه توشه حلال، شتر و كرایه حلال از خانه خود به قصد این خانه (بیت الله الحرام) خارج می‌شود، اما دستخوش را‌هز‌نان قرار می‌گیرد و توشه راه او از بین می‌رود و با این حال ممكن است ضربه‌ای بخورد كه از آن ضربه بمیرد. قتاده پاسخ داد: بله، چنین است. پس امام باقر علیه السلام فرمود: وای بر تو ـ ای قتاده! ـ اگر قرآن را تفسیر به رأی كنی، نابود می‌شوی و دیگران را نیز به همراه خود نابود می‌كنی و اگر تفسیر قرآن را از آن مردان ‌گرفته­‌ای، باز هم نابود می‌شوی و دیگران را نیز به همراه خود نابود می‌كنی. وای بر تو ـ ای قتاده! ـ منظور از این آیه، كسی است كه به همراه توشه، شتر و كرایه حلال به قصد این خانه (بیت الله الحرام) خارج می‌شود، در حالی كه به حق ما آگاه است و دل او لبریز از محبت ما است. چنان كه خداوند عزّ و جلّ فرمود: «فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ» «ابراهیم/ ۳۷» [پس دل‌های برخی از مردم را به سوی آنان گرایش ده]

✨و منظور خداوند از این آیه، بیت‌ الحرام نبوده است و اگر قصد او بیت ‌الحرام بود، كلمه إلیه را می‌آورد . پس به خداوند سوگند! منظور از دعای ابراهیم علیه السلام ما بوده‌ایم و هركس كه محبت ما در دلش باشد، حجّش پذیرفته وگرنه پذیرفته نمی‌شود.
ای قتاده! پس اگر كسی این گونه باشد (یعنی محبت ما در قلب او باشد) در روز قیامت، از عذاب جهنم در امان خواهد بود.
قتاده گفت: حتماً تفسیر آیه همین گونه است. به خداوند سوگند! من این آیه را فقط به این شكل تفسیر نمودم.

امام باقر علیه السلام فرمود: تنها، كسی كه مخاطب قرآن است، قرآن را می‌شناسد .

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۳۲ / الکافی، ج۸، ص۳۱۱/ بحار الأنوار، ج۴۶، ص۳۴۹/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۲۳۷/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۵۱/ نورالثقلین/ البرهان

👈 بدون ولایت ائمه علیهم السلام حج پذیرفته نمی‌شود، چون ولایت جزء اصول دین است و حج جزء فروع دین، و اصل اشرف نفس واعتقادات است، و اگر اعمال اخس نفس ما یعنی اگر فروع دین ما مبنای اشرف نفس نداشته باشد، هیچ ارزشی ندارد، به فرموده پیامبر صلوات الله علیه و آله «لَم یَشُم رائِحَةَ الْجَنَّةِ» است یعنی بوی بهشت را هم استشمام نمی‌کند…

✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨

🤲 اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر.
🤲 اللهم ارزقنا حج بیتک الحرام و زیارة قبر نبیّکَ و الأئمة المعصومین صلوات الله علیهم اجمعین.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.