پ
پ

«أَ فَمَنْ كانَ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى إِماماً وَ رَحْمَةً…»

‌‌[آیا آن‌کس که دلیل آشکارى از پروردگار خویش دارد و به‌دنبال آن شاهدى از سوى [خدا] آمده، و پیش از آن، کتاب موسى که پیشوا و رحمت بوده…]

☀️ عَن أبُوالطُّفَیْل: فَقُلْتُ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ علیه السلام قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ «وَ إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کانُوا بِآیاتِنا لا یُوقِنُونَ» مَا الدَّابَّهًْ قَالَ: یَا أَبَا الطُّفَیْلِ الْهُ عَنْ هَذَا فَقُلْتُ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (ع) أَخْبِرْنِی بِهِ جُعِلْتُ فِدَاکَ قَالَ هِیَ دَابَّهًْ تَأْکُلُ الطَّعَامَ وَ تَمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ وَ تَنْکِحُ النِّسَاءَ. فَقُلْتُ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (ع) مَنْ هُوَ قَالَ هُوَ زِرُّ الْأَرْضِ الَّذِی تَسْکُنُ الْأَرْضُ بِهِ قُلْتُ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (ع) مَنْ هُوَ قَالَ صِدِّیقُ هَذِهِ الْأُمَّهًْ وَ فَارُوقُهَا وَ رِبِّیُّهَا وَ ذُو قَرْنَیْهَا قُلْتُ یَا أَمِیرَالْمؤْمِنِینَ (ع) مَنْ هُوَ قَالَ الَّذِی قَالَ اللَّهُ تَعَالَی وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ وَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ وَ الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ وَ الَّذِی صَدَّقَ بِهِ وَ النَّاسُ کُلُّهُمْ کَافِرُونَ غَیْرَهُ. قُلْتُ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (ع) فَسَمِّهِ لِی قَالَ قَدْ سَمَّیْتُهُ لَکَ یَا أَبَاالطُّفَیْلِ وَ اللَّهِ لَوْ أُدْخِلْتُ عَلَی عَامَّهًْ شِیعَتِی الَّذِینَ بِهِمْ أُقَاتِلُ الَّذِینَ أَقَرُّوا بِطَاعَتِی وَ سَمَّوْنِی أَمِیرَالْمؤْمِنِینَ (ع) وَ اسْتَحَلُّوا جِهَادَ مَنْ خَالَفَنِی فَحَدَّثْتُهُمْ بِبَعْضِ مَا أَعْلَمُ مِنَ الْحَقِّ فِی الْکِتَابِ الَّذِی نَزَلَ بِهِ جبرئیل (ع) عَلَی مُحَمَّدٍ (ص) لَتَفَرَّقُوا عَنِّی حَتَّی أَبْقَی فِی عِصَابَهًْ مِنَ الْحَقِّ قَلِیلَهًْ أَنْتَ وَ أَشْبَاهُکَ مِنْ شِیعَتِی فَفَزِعْتُ وَ قُلْتُ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (ع) أَنَا وَ أَشْبَاهِی مُتَفَرِّقٌ عَنْکَ أَوْ نَثْبُتُ مَعَکَ قَالَ بَلْ تَثْبُتُونَ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَیَّ فَقَالَ إِنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لَا یَعْرِفُهُ وَ لَا یُقِرُّ بِهِ إِلَّا ثَلَاثَهًْ مَلَکٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِیٌّ مُرْسَلٌ (ع) أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ نَجِیبٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَان.

🔅 ابوطفیل به امیرالمؤمنین (ع)گفت: «ای امیرمؤمنان (ع)! در سخن خدای‌عزّوجلّ: و هنگامی‌که فرمان عذاب آن‌ها رسد [در آستانه رستاخیز قرارگیرند]، جنبنده‌ای را از زمین برای آن‌ها خارج می‌کنیم؛ که با آنان تکلّم می‌کند [می‌گوید] که مردم به آیات ما ایمان نمی‌آوردند. (نمل/۸۲) منظور از دَابَّةً چیست؟ فرمود: «ای اباطُفیل! از این سؤال درگذر». گفتم: «ای امیرمؤمنان (ع)! فدایت گردم مرا از آن باخبر کن». فرمود: «آن جنبنده‌ای است که [مانند باقی مردم] غذا می‌خورد و در بازارها راه می‌رود و با زنان ازدواج می‌کند»! گفتم: «ای امیرمؤمنان (ع)! او کیست»؟! فرمود: «محور زمین، که زمین به خاطر وجود او آرامش یابد». گفتم: «ای امیرمؤمنان (ع)! او کیست»؟! فرمود: «صدّیق این امّت و فاروق (جداکننده‌ی حق از باطل)، مرد الهی و ذوالقرنین آن است»! گفتم: «ای امیرمؤمنان! او کیست»؟! فرمود: «کسی که خداوند درباره‌اش فرموده: وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ و کسی که نزد او علم‌الکتاب است. (رعد/۴۳) و کسی که سخن راست آورد و تصدیقش کرد. (زمر/۳۳) درحالی‌که همه‌ی مردم جز او کافر بودند. (یعنی زمانی‌که او ایمان آورد همه کافر بودند و او اوّلین مؤمن بود). گفتم: «ای امیرمؤمنان (ع)! او کیست برایم نام ببر»؟! فرمود: «برایت نام بردم! ای ابوطفیل! به خدا سوگند! حتّی اگر پیش همین شیعیانم که همراه آنان می‌جنگم و همین کسانی که به اطاعتم اقرارکرده و مرا امیرالمؤمنین نامیده‌اند و جهاد با مخالفانم را حلال دانسته‌اند بیایم و درباره‌ی برخی حقایق کتابی که جبرئیل بر محمّد (ص) نازل‌کرده سخن گویم، از گرد من پراکنده می‌شوند و با گروهی اندک امّا بر حق مانند تو و امثال تو از شیعیانم تنها می‌مانم»! هراسان شدم و گفتم: «ای امیرمؤمنان (ع)! من و مانند من از گرد تو پراکنده می‌شویم یا می‌مانیم»؟ فرمود: «نه! شما می‌مانید»! سپس روی به من کرده و فرمود: «همانا که امر ما موضوعی سخت و دشوار است که آن را جز سه کس نشناسند و به آن اقرار نکنند؛ فرشته‌ای مقرّب یا پیامبری مرسل یا بنده‌ی مؤمن پاک و با فضیلتی که خداوند قلبش را برای ایمان آزموده‌باشد».

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۶۳۰ بحار الأنوار، ج۵۳، ص۶۸/ کتاب سلیم بن قیس، ص۵۶۱،

✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨

🤲 اَللَّـهُمَّ عَرِّفْني حُجَّتَكَ،

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.