پ
پ

«اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَی نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاء وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ »

[خدا هدایتگر آسمان­ها و زمين است؛ مثل نور او چون چراغدانی است كه در آن چراغی و آن چراغ در شيشه‏ای است. آن شيشه گويی اختری درخشان است كه از درخت‏ خجسته زيتونی كه نه شرقی است و نه غربی افروخته می‌شود . نزديك است كه روغنش هر چند بدان آتشی نرسيده باشد روشنی بخشد؛ روشنی بر روی روشنی است. ‏خدا هر كه را بخواهد با نور خويش هدايت می‌كند و اين مثل­ها را خدا برای مردم می‌زند و خدا به هر چيزی داناست]

☀️ عباس بن هلال روایت كرده از امام رضا علیه السلام در باره آیه: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ»، سئوال كردم و امام علیه السلام در جواب فرمودند: هادٍ لاهل السماوات و هادٍ لاهل الارض؛ یعنی خداوند، هدایت كننده آسمانیان و زمینیان است.

☀️ امام صادق علیه السلام در باره آیه شریفه « اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ» فرموده است كه مراد حضرت فاطمه سلام الله علیها و مراد از «فِیهَا مِصْبَاحٌ» حسن علیه السلام و مراد از « مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ » حسین علیه السلام و مراد از «الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّیٌّ» فاطمه سلام الله علیها است كه در بین زنان دنیا ستاره‌ای درخشان است و آیه «یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ» اشاره به حضرت ابراهیم علیه السلام است «زَیْتُونِةٍ لَّا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ» منظور آن است كه نه یهودی است و نه نصرانی و آیه «یَكَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ» اشاره به آن است كه نزدیك است علم از آن بجوشد «وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَی نُورٍ»: امامی از پی امام دیگر، «یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء» خداوند هر كه را بخواهد به سوی امامان علیهم السلام رهنمون می‌سازد «وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ».
📚- كافی، ج ۱، ص ۱۵۱، ح ۵.

☀️ جابر بن عبدالله انصاری روایت كرده كه به مسجد كوفه وارد شدم و امیر مؤمنان علیه السلام را دیدم كه با انگشت در حال نوشتن است و لبخند بر لب دارد. عرض كردم: ای امیر مؤمنان! به چه می‌خندی؟ فرمودند: در شگفتم از كسی كه این آیه را می‌خواند و آن را آن گونه كه بایسته است نمی‌فهمد . خدمت ایشان عرض كردم: كدام آیه؟ فرمودند: سخن خداوند متعال كه می‌فرمایند «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ» در این آیه منظور از مشكاة محمّد صلی الله علیه و آله و سلم است و «فِیهَا مِصْبَاحٌ» مصباح خود من هستم و « فِی زُجَاجَةٍ» شیشه در این آیه حسن و حسین علیهما السلام هستند، «كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّیٌّ» و كوكب درَّی اشاره به علی بن حسین علیه السلام دارد و «یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ» محمّد بن علی علیه السلام و «زَیْتُونِةٍ» جعفر بن محمّد علیه السلام، « لَّا شَرْقِیَّةٍ» موسی بن جعفر علیه السلام، «وَلَا غَرْبِیَّةٍ» علی بن موسی علیه السلام «یَكَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ» محمد بن علی علیه السلام « وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ» علی بن محمد « نُّورٌ عَلَی نُورٍ » حسن بن علی علیه السلام «یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء» قائم آل محمد علیه السلام است «وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ».
📚 تفسیر البرهان ذیل آیه ۳۵ نور

✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨

🤲 اللهم ما عَرَّفْتَنا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْناهُ وَما قَصُرْنا عَنْهُ فَبَلِّغْناهُ . “دعای افتتاح”
پروردگارا هر آنچه از حق به ما شناساندي تاب و تحملش را هم به ما بده و هر آنچه در آن کوتاهی کردیم ما را به آن برسان.
dinemosafa@

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.