پ
پ

«وَ لاتَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللهُ إِلّا بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً»

[و كسى را كه خداوند خونش را حرام شمرده، جز به‌حقّ به قتل نرسانيد و آن كس ‌كه مظلوم كشته‌شده، براى وليّش سلطه [و حقّ قصاص] قرار داديم، امّا ‌در قتل زياده‌روى نكند، چرا كه او مورد حمايت است.]

 

☀️ عَنِ الْحَجَّالِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ اللَّهِ قَال فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ قَالَ نَزَلَتْ فِی الْحُسَیْنِ لَوْ قُتِلَ أَهْلُ الْأَرْضِ بِهِ مَا کَانَ سَرَفاً .
🔅امام صادق (علیه السلام)- حجّال از یکی از یارانش نقل می‌کند: امام صادق (علیه السلام) در مورد فَلاَ یُسْرِف فِّی الْقَتْلِ، فرمود: «درباره‌ی امام حسین (علیه السلام) نازل شده است که اگر تمام اهل زمین به قصاص قتل حسین (علیه السلام) کشته شوند، اسراف و زیاده‌روی نیست».

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۶۶ الکافی، ج۸، ص۲۵۵/ بحارالأنوار، ج۴۴، ص۲۱۹/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۷۴/ نورالثقلین/ البرهان

 

☀️- جعفربن‌محمّد فزاری به ترتیب از امام باقر (علیه السلام) نقل می‌کند که در مورد آیه: وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً ، فرمود: «او حسین‌بن‌علی (علیه السلام) است و بقیّه‌ی آیه: فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً؛ مقصود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که نامش در آیه منصور می‌باشد چنان‌که خداوند احمد و محمّد (صلی الله علیه و آله) را محمود و عیسی (علیه السلام) را مسیح خوانده است».

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۶۶ بحارالأنوار، ج۵۱، ص۳۰/ فرات الکوفی، ص۲۴۰

 

امام باقر (علیه السلام)- جابر گوید: امام باقر (علیه السلام) فرمود: این آیه در مورد کشتن امام حسین (علیه السلام) نازل شده است؛ یعنی ولیّ حسین (علیه السلام) حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یاری شده [از طرف خدا] است.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۶۶ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۷۴/ البرهان؛ «بتفاوت لفظی»

 

☀️امام باقر (علیه السلام)- وَ مَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلاَ یُسْرِف فِّی الْقَتْلِ إِنَّهُ کَانَ مَنْصُورًا، منظور حسین‌بن‌علی (علیه السلام) است که مظلومانه کشته شد و ما ولیّ دم او هستیم و قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وقتی ظهور کند، انتقام خون حسین (علیه السلام) را می‌گیرد و آنقدر می‌کشد تا گفته شود در کشتن زیاده‌روی‌کرد. مقتول؛ حسین (علیه السلام) است و ولیّ او قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و اسراف در قتل یعنی کشتن کسی غیر از قاتل. إِنَّهُ کَانَ مَنْصُورًا. یعنی؛ دنیا به پایان نمی‌رسد تا اینکه مردی از خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) به پیروزی می‌رسد و زمین را پر از عدل‌وداد می‌کند، همان‌گونه که از ظلم و جور پر شده است».

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۶۸ بحارالأنوار، ج۴۴، ص۲۱۸/ العیاشی، ج۲، ص۲۹۰/ نورالثقلین/ البرهان

✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨

🤲 اللهم عجل لولیک الفرج
🤲 اللهم العن الجبت و الطاغوت حَتَّی تَرضی فاطمة الزهراء سلام الله علیها

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.