پ
پ

«قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَی شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَی سَبِيلًا»

[بگو: هر كس بر حسب ساختار (روانی و بدنی) خود عمل می‏كند و پروردگار شما به هر كه راه‏يافته‏تر باشد داناتر است]

☀️عَنْ سُفْیَانَ‌بْنِ‌عُیَیْنَهًْ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ اللَّهِ : وَ النِّیَّهًْ أَفْضَلُ مِنَ الْعَمَلِ أَلَا وَ إِنَّ النِّیَّهًْ هِیَ الْعَمَلُ ثُمَّ تَلَا قَوْلَهُ عزّوجلّ «قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ» یَعْنِی عَلَی نِیَّتِهِ.

🔅 سفیان‌بن‌عیینه گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: نیّت از عمل بهتر و مهمتر است، حتّی نیت همان عمل است؛ سپس کلام خدا را تلاوت فرمود: قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَی شَاکِلَتِهِ؛ یعنی براساس نیّتش.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۳۴/ الکافی، ج۲، ص۱۶/ بحارالأنوار، ج۶۷، ص۲۳۰/ / نورالثقلین/ البرهان

 

☀️الصّادق : إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِی النَّارِ لِأَنَّ نِیَّاتِهِمْ کَانَتْ فِی الدُّنْیَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِیهَا أَنْ یَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّهًْ فِی الْجَنَّهًْ لِأَنَّ نِیَّاتِهِمْ کَانَتْ فِی الدُّنْیَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِیهَا أَنْ یُطِیعُوا اللَّهَ أَبَداً فَبِالنِّیَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ ثُمَّ تَلَا قَوْلَهُ تَعَالَی قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ قَالَ عَلَی نِیَّتِهِ.

امام صادق (علیه السلام)- اهل جهنّم در آن جاویدان و ابدی می‌شوند، زیرا در دنیا قصد و نیّتشان این بود که اگر در آن ماندگار شوند، خدا را نافرمانی کنند و اهل بهشت در آن جاویدان می‌شوند؛ زیرا در دنیا قصد و نیّتشان این بود که اگر در آن ماندگار شوند، خدا را بندگی‌کنند، هریک از این دو به‌خاطر نیّتشان ابدی و جاویدان شدند. قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَی شَاکِلَتِهِ. و فرمود: یعنی براساس نیّتش.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۳۴ الکافی، ج۲، ص۸۵/ بحارالأنوار، ج۸، ص۳۴۷/ نورالثقلین/ البرهان

☀️ امام رضا علیه السلام فرمود: روز قیامت خداوند مؤمن را در برابر خود می‌ایستاند و خود، حساب او را انجام می‌دهد و اعمال او را در نامه عملش به او نشان می‌دهد، اول چیزی كه می‌بیند گناهان خود است و لذا رنگ از رخش می‌پرد و زانوهایش می‌لرزد و نفسش می‌گیرد و سپس ثواب و نیكی‌هایش را می‌بیند و چشمش روشن می‌شود و نفس راحتی می‌كشد و روحش شاد می‌گردد؛ سپس به پاداشی كه خداوند به او عطا می‌كند می‌نگرد و خوشحالی‌اش بیشتر می‌شود. سپس خداوند به ملائكه می‌فرماید: نامه اعمالی را كه انجام نداده بیاورید، نامه را می‌خوانند، سپس می‌گویند: به عزت تو سوگند، كه تو می‌دانی ما هیچ یك از اعمال را انجام نداده‌ایم، خداوند می‌فرماید: راست می‌گویید، اما نیت و قصد انجام آن را داشتید، پس ما آن را برایتان نوشتیم، و به خاطر آن پاداش می‌گیرید.

📚 تفسیر قمی، ج ۱، ص ۴۱۶ / تفسير البرهان

☀️سفیان‌بن‌عُیَینه نقل می‌کند: امام صادق (علیه السلام) در مورد آیه: لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا، فرمود: «مقصود این نیست که عمل شما بیشتر باشد، ولی باید عمل شما حق باشد و عمل حق هنگامی است که از خوف خداوند انجام گرفته باشد و یا به نیّتی صادق مقرون گردد». بعد از آن فرمود: «باقی‌ماندن بر عمل تا آنگاه که خالص شود از عمل سخت‌تر می‌باشد و عمل خالص آن است که فقط از خداوند بخواهی که از تو تمجید کند، نیّت از عمل بهتر است، متوجّه باشید که نیّت اصالت دارد». و بعد این آیه‌ی شریفه را تلاوت کرد: قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ، یعنی بر نیّت خود.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۳۴/ بحارالأنوار، ج۶۷، ص۲۵۰

 

☀️ هنگامی‌که کُلٌّ یَعْمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ نازل شد، شادی در چشمان ابوالدرداء آشکار گشت، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به وی فرمود: «ابوالدرداء! شادیت به‌خاطر چیست»؟ ابوالدرداء عرض کرد: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! سوگند به پروردگاری که دارای عزّت است! ما نجات یافتیم». پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «ابوالدرداء! چگونه چنین است»؟ عرض کرد: «کُلٌّ یَعْمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ، روش ما (انسان‌ها) گناه و نافرمانی است و روش خداوند، بخشایش و آمرزیدن». مسلمانان با شنیدن این حرف، به شدّت خوشحال شدند.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۳۶ أعلام الدین، ص۲۸۵

✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨

🤲 اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِهِ، وَبَلِّغْ بِايماني اَكْمَلَ الاْيمانِ، وَاجْعَلْ يَقيني اَفْضَلَ الْيَقينِ، وَانْتَهِ بِنِيَّتي اِلي اَحْسَنِ النِّيّاتِ، وَبِعَمَلي اِلي اَحْسَنِ الاَْعْمالِ،

خدايا درود فرست بر محمد و آل محمد و برسان ايمان مرا به كاملترين درجات ايمان، و بگردان يقينم را به بهترين يقينها، و نيتم را به بهترين نيتها منتهي گردان، و عملم را به بهترين اعمال،

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.