پ
پ

«إِنَّا أَرْسَلْناكَ بِالْحَقِّ بَشيراً وَ نَذيراً وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خَلا فيها نَذيرٌ»

[ما تو را بحق به‌عنوان بشارت‌دهنده و انذار‌كننده فرستاديم؛ و هر امّتى در گذشته انذاركننده‌اى داشته است!]

☀️عنْ أَبِی جَعْفَرٍ أَنَّهُ قَال: … یَا مَعْشَرَ الشِّیعَهًْ یَقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِیها نَذِیرٌ قِیلَ یَا أَبَاجَعْفَرٍ نَذِیرُهَا مُحَمَّدٌ قَالَ صَدَقْتَ فَهَلْ کَانَ نَذِیرٌ وَ هُوَ حَیٌّ مِنَ الْبِعْثَهًْ فِی أَقْطَارِ الْأَرْضِ فَقَالَ السَّائِلُ لَا. قَالَ أَبُوجَعْفَرٍ أَرَأَیْتَ بَعِیثَهُ أَ لَیْسَ نَذِیرَهُ کَمَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ فِی بِعْثَتِهِ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ نَذِیرٌ فَقَالَ بَلَی قَالَ فَکَذَلِکَ لَمْ یَمُتْ مُحَمَّدٌ إِلَّا وَ لَهُ بَعِیثٌ نَذِیرٌ قَالَ فَإِنْ قُلْتُ لَا فَقَدْ ضَیَّعَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ فِی أَصْلَابِ الرِّجَالِ مِنْ أُمَّتِهِ قَالَ وَ مَا یَکْفِیهِمُ الْقُرْآنُ قَالَ بَلَی إِنْ وَجَدُوا لَهُ مُفَسِّراً قَالَ وَ مَا فَسَّرَهُ رَسُولُ اللَّهِ قَالَ بَلَی. قَدْ فَسَّرَهُ لِرَجُلٍ وَاحِدٍ وَ فَسَّرَ لِلْأُمَّهًْ شَأْنَ ذَلِکَ الرَّجُلِ وَ هُوَ علی‌بن‌ابی‌طالب.

🔅امام باقر امام باقر فرمود: … ای گروه شیعه! خدای تبارک‌وتعالی می‌فرماید: وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِیها نَذِیرٌ. عرض شد: «ای اباجعفر! بیم رسان امّت، محمّد است»؟ فرمود: «درست گفتی ولی آیا پیغمبر در زمان حیاتش چاره‌ای از فرستادن نمایندگان در اطراف زمین داشت»؟ [یعنی می‌توانست آن‌ها را نفرستد]؟ گفت: «نه»! امام فرمود: «به من بگو مگر فرستاده‌ی پیغمبر بیم‌رسان او نیست چنانکه خود پیغمبر فرستاده‌ی خدای عزّوجلّ و بیم‌رسان او بود»؟ گفت: «چرا»! فرمود: «پس همچنین پیغمبر برای پس از مرگ خود هم فرستاده و بیم‌رسان دارد، اگر بگویی ندارد، لازم می‌آید که پیغمبر آن‌هایی را که در صلب مردان امّتش بودند، ضایع کرده [و بدون رهبر گذاشته] باشد». آن مرد گفت: «مگر قرآن برای آن‌ها کافی نیست»؟ فرمود: «چرا درصورتی‌که مفسّری برای قرآن داشته باشند». گفت: «مگر پیغمبر قرآن را تفسیر نفرموده است»؟ فرمود: «چرا تنها برای یک مرد تفسیر کرد و شأن آن مرد را که علیّ‌بن‌ابی‌طالب است به امّت خود گفت».

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۳۲ الکافی، ج۱، ص۲۴۹/ بحار الأنوار، ج۲۵، ص۷۱/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۷۹۶

☀️الصّادق : إِنَّ اللَّهَ قَدِ اسْتَخْلَصَ الرُّسُلَ لِأَمْرِهِ ثُمَّ اسْتَخْلَصَهُمْ مُصَدِّقِینَ بِذَلِکَ فِی نُذُرِهِ فَقَالَ وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِیها نَذِیر.

🔅امام صادق علیه السلام فرمودند : خداوند پیامبران را برای [ابلاغ] فرمان خود برگزید، سپس آنان (والیان امر) را برای تصدیق فرمان خود درباره‌ی بیم دادن خود برگزید: وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِیها نَذِیر.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۳۲ / الکافی، ج۱، ص۱۸۱/ الکافی، ج۲، ص۴۷/ بحار الأنوار، ج۶۶، ص۱۰/ القمی، ج۱، ص۳۲۳؛ «بتفاوت»

☀️علی‌بن‌إبراهیم :قَوْلُهُ وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِیها نَذِیرٌ قَالَ لِکُلِّ زَمَانٍ إِمَامٌ.

🔅علیّ‌بن‌ابراهیم : وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِیها نَذِیرٌ؛ و هر امّتی در گذشته انذارکننده‌ای داشته است.یعنی برای هر زمان امامی هست.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۳۲ / بحار الأنوار، ج۹، ص۲۳۱/ نورالثقلین/ القمی، ج۲، ص۲۰۸

☀️در کتاب احتجاج از امام صادق روایت است: شخص سؤال‌کننده پرسید: «مرا از مجوس باخبر کنید که آیا خداوند بر ایشان پیامبری مبعوث فرمود؟ زیرا من در آن‌ها کتابی محکم و مواعظی رسا و مثال‌هایی شفّاف یافته‌ام، و نیز آنان به ثواب و عقاب معتقد و برخوردار از دستوراتی دینی بوده و همه‌ی آن را رعایت می‌کنند».فرمود: «هیچ امّتی نیست مگر اینکه در میانشان انذاردهنده‌ای بوده، و در میان مجوس نیز پیامبری با کتاب مبعوث شده، ولی هر دو (کتاب و پیامبرش) مورد انکار قوم واقع شدند».

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۳۴/الإحتجاج، ج۲، ص۳۴۶/ نورالثقلین

👈بیان؛ در این آیه خداوند می‌فرماید: هیچ امتی نیست مگر اینکه در میانشان انذاردهنده‌ای هست، یعنی هیچ وقت زمین خالی از حجت خدا نیست،…
بر طبق روایت؛ این انذار دهنده معصوم و هم شأن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است و پیامبر قرآن را فقط برای او تفسیر کرده و شأن او را به مردم معرفی کرده…

⁉️از منکرین ولایت باید پرسید؛ آیا غیر معصوم می‌تواند انذار دهنده‌ی مردم باشد؟⁉️

❌و سوالهای دیگر، فَاعْتَبِرُوا يَا أُولي الأَبْصَارِ ❌

✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨

🤲 الحمدلله الذی جَعَلَنا مِن المُتَمَسِّکینَ بِوَلَایَةِ امیرالمؤمنین، علی ابن ابی طالب علیه السلام.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.