پ
پ

«یَمْحُوا اللهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ»

[خداوند هرچه را بخواهد محو، و هرچه را بخواهد ثابت نگه‌مى‌دارد؛ و «ام الکتاب» [لوح محفوظ] نزد اوست.]

🔸 بداء در عمر حضرت داوود (ع) و برداشته شدن عذاب از قوم حضرت یونس (ع)🔸

☀️الباقر (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ عَرَضَ عَلَی آدَمَ أَسْمَاءَ الْأَنْبِیَاءِ وَ أَعْمَارَهُمْ قَالَ فَمَرَّ بِآدَمَ اسْمُ دَاوُدَ النَّبِیِّ (علیه السلام) فَإِذَا عُمُرُهُ فِی الْعَالَمِ أَرْبَعُونَ سَنَهًْ فَقَالَ آدَمُ (علیه السلام) یَا رَبِّ مَا أَقَلَّ عُمُرَ دَاوُدَ (علیه السلام) وَ مَا أَکْثَرَ عُمُرِی یَا رَبِّ إِنْ أَنَا زِدْتُ دَاوُدَ مِنْ عُمُرِی ثَلَاثِینَ سَنَهًْ أَ تُثْبِتُ ذَلِکَ لَهُ قَالَ نَعَمْ یَا آدَمُ (علیه السلام) قَالَ فَإِنِّی قَدْ زِدْتُهُ مِنْ عُمُرِی ثَلَاثِینَ سَنَهًْ فَأَنْفِذْ ذَلِکَ لَهُ وَ أَثْبِتْهَا لَهُ عِنْدَکَ وَ اطْرَحْهَا مِنْ عُمُرِی قَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) فَأَثْبَتَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لِدَاوُدَ (علیه السلام) فِی عُمُرِهِ ثَلَاثِینَ سَنَهًْ وَ کَانَتْ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ مُثْبَتَهًْ فَذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ: یَمْحُوا اللهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ قَالَ فَمَحَا اللَّهُ مَا کَانَ عِنْدَهُ مُثْبَتاً لِآدَمَ (علیه السلام) وَ أَثْبَتَ لِدَاوُدَ مَا لَمْ یَکُنْ عِنْدَهُ مُثْبَتاً.

🔅امام باقر (علیه السلام)- حق تعالی اسماء و عمرهای انبیاء را بر حضرت آدم (علیه السلام) عرضه داشت وقتی که به اسم داود (علیه السلام) و عمر آن جناب رسید، عمرش را در دنیا چهل سال معرّفی کرد. حضرت آدم (علیه السلام) عرضه داشت: «پروردگارا چقدر عمر داود کم و چقدر عمر من زیاد است، بار خدایا آیا ممکن است سی‌سال از عمر من را به او ببخشی»؟ خداوند فرمود: «آری ای آدم (علیه السلام)». آدم (علیه السلام) عرض‎ کرد: «پس از عمر من سی‌سال کم کن و به عمر او بیافزا». امام باقر (علیه السلام) فرمود: «خداوند متعال سی‌سال به عمر حضرت داود (علیه السلام) افزود و آن را برای حضرتش ثابت قرار داد و این امر البتّه نزد حق تعالی ثابت بود». و کلام خداوند متعال: یَمْحُوا اللهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ. به همین معنا اشاره دارد». سپس امام (علیه السلام) فرمود: «بنابراین آنچه نزد حق تعالی برای آدم (علیه السلام) ثابت بود را محو نمود و آنچه نزدش برای داود (علیه السلام) ثابت نبود را ثابت قرار داد».

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۱۴ /بحارالأنوار؛ ج۴، ص۱۰۲/ قصص الأنبیاءللجزایری؛ ص۳۳۸

 

☀️الصّادق (علیه السلام)- عَنْ سَمَاعَهًْ أَنَّهُ سَمِعَهُ (علیه السلام) وَ هُوَ یَقُولُ مَا رَدَّ اللَّهُ الْعَذَابَ عَنْ قَوْمٍ قَدْ أَظَلَّهُمْ إِلَّا قَوْمِ یُونُسَ فَقُلْتُ أَ کَانَ قَدْ أَظَلَّهُمْ فَقَالَ نَعَمْ حَتَّی نَالُوهُ بِأَکُفِّهِمْ قُلْتُ فَکَیْفَ کَانَ ذَلِکَ قَالَ کَانَ فِی الْعِلْمِ الْمُثْبَتِ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الَّذِی لَمْ یَطَّلِعْ عَلَیْهِ أَحَدٌ أَنَّهُ سَیَصْرِفُهُ عَنْهُمْ.

🔅امام صادق (علیه السلام)- از سماعه روایت شده است: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که میفرماید: خداوند از هیچ قومی عذابی را که بر ایشان سایه افکنده بود باز نگرداند مگر قوم یونس (علیه السلام)». گفتم: «آیا عذاب بر ایشان سایه افکنده بود»؟ فرمود: «آری، تا جایی که با دست هایشان آن را گرفتند». گفتم: «پس چگونه بود که باز گردانده شد»؟ فرمود: «در علم ثابت‌شده و ازلی خداوند که کسی را از آن آگاه نساخته بود چنین رقم خورده بود که عذاب را از ایشان باز خواهد داشت».

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۱۶/ بحارالأنوار؛ ج۱۴، ص۳۸۶/ نورالثقلین

✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨

🤲اللهم عجل لولیک الفرج
🤲 اللهم وَ اِنْ كُنْتُ عِنْدَكَ في اُمِّ الْكِتابِ شَقِيّاً فَاْجَعْلني سَعيداً، فَاِنَّكَ تَمْحُوا ما تَشآءُ وَتُثْبِتُ، وَ عِنْدَكَ اُمُّ الْكِتابِ.

خدايا! و اگر نزد تو در آن ام‌الكتاب جزء شقیها بودم مرا به سُعدا ملحق گردان چرا كه تو آنچه را بخواهي محو و آنچه را بخواهي ثبت مي‌نمايي و كتاب تقدير و سرنوشت در اختيار توست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.