«وَالَّذِينَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَلِكَ قَوَامًا»
[و كسانیاند كه چون انفاق كنند نه ولخرجی میكنند و نه تنگ میگيرند و ميان اين دو (روش) حد وسط را برمیگزینند]
📚 محمد بن یعقوب، از برخی از یاران ما، از سهل بن زیاد و احمد بن محمد، از حسن بن محبوب، از عبدالله بن سنان در بیان آیه «وَالَّذِینَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَكَانَ بَیْنَ ذَلِكَ قَوَامًا» [امام علیه السلام] دستش را باز كرد و انگشتانش را گشود و سپس اندكی آن را بست، و درتفسیر آیه «وَلاَ تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ» [و بسیار (هم) گشاده دستی منما] دستش را باز نمود و فرمود: این چنین، و فرمود: حد وسط آن چیزی است كه از بین انگشتان خارج می شود و اندكی از آن در كف دست باقی می ماند.
📚كافی، ج ۴ ، ص ۵۶، ح ۹ / تفسیر البرهان
☀️ امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد آیه «وَكَانَ بَیْنَ ذَلِكَ قَوَامًا» می فرماید: قوام آن بخششی است كه «عَلَی الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَی الْمُقْتِرِ قَدْرُهُ»«بقره/ ۲۳۶ » [توانگر به اندازه (توان) خود و تنگدست به اندازه (وسع) خود] یعنی به اندازه عیال و نفقه آنان و به گونه ای باشد كه متضمن صلاح خود و خانواده اش باشد و طوری باشد كه این آیه را در بر بگیرد: «لَا یُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَاذ»«طلاق/ ۷» [خدا هیچ كس را جز (به قدر) آن چه به او داده است تكلیف نمیكند].
📚 كافی ج ،۴ ص ۵۶، ح ۸ / تفسیر البرهان
☀️ از امام صادق علیه السلام روایت شده كه ایشان آیه «وَالَّذِینَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَكَانَ بَیْنَ ذَلِكَ قَوَامًا» را تلاوت كردند و سپس مشتی از سنگریزه برداشتند و آن را محكم به دست گرفتند و فرمودند: منظور از تنگ گرفتن كه خدا در كتابش فرموده این است، و سپس مشتش را باز كرده و فرمود: منظور از اسراف نیز این است. سپس مشتی دیگر را برگرفت و برخی را رها كرد و برخی را نگه داشت و فرمود: این میانه روی (قوام) می باشد.
📚- كافی، ج ۴ ، ص ،۵۴ ح ۱ / تفسير البرهان
✨✨✨✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨✨✨✨
🤲 اللهم وَفِّقْنا لِمَا تُحِبُّ وَ تَرضی.
پروردگارا ما را به آنچه که تو دوست داری و راضی میشوی موفّق کن.
ثبت دیدگاه