🔸مقایسه با حضرت مریم (س):
حضرت مريم سلام الله علیها با اين كه دختر پیامبر خدا حضرت عمران و مادر پيامبر اولوالعزم حضرت مسيح (ع) است. و قدیسه است و در بیت المقدّس و به دست حضرت زکریای نبی تربیت شده و بر طبق آیات قرآن ملائکه بر او نازل میشدند و با او سخن میگفتند. و در آن زمان غذاها و میوه های بهشتی بر او نازل می شد،.. ولی وقتی خداوند می خواهد از او در قرآن به عنوان زن برگزیده یاد کند در سورهی التحريم آیهی 12 میفرماید: مریم دختر عمران
«وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتي أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فيهِ مِنْ رُوحِنا وَ صَدَّقَتْ بِكَلِماتِ رَبِّها وَ كُتُبِهِ وَ كانَتْ مِنَ الْقانِتين.»
[و هم چنين مريم دختر عمران مثل زده كه دامان خود را پاك نگاه داشت، و ما از روح خود در او دميديم، او كلمات پروردگار و كتابهايش را تصديق كرد، و از مطيعان فرمان خدا بود.]
⚡️ولي وقتي مي خواهد راجع به حضرت زهرا سلام الله علیها بگويد.در سورهی مُدثّر بعد از سه قسم یعنی: کَلاَّ وَ الْقَمَرِ (قسم به ماه) وَ اللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ (قسم به شب هنگامي كه باز گردد)
وَ الصُّبْحِ إِذا أَسْفَرَ (قسم به صبح هنگامي كه جهان را روشن مي سازد) میفرماید : إِنَّها لَإِحْدَى الْكُبَرِ ( همانا او كه در اين جا ضمیر « ها » که مفرد مونث غایب است در کلمهی « إِنَّها » به حضرت زهرا سلام الله علیها بر مي گردد و ایشان يكي از آيات کبرای خداوند است .و در ادامه میفرماید: نَذيراً لِلْبَشَرِ یعنی حضرت زهرا سلام الله علیها از عوالم اولی انذار دهنده براي بشر بوده است.
☀️ در بحار الأنوار جلد 43 ص 105 امام صادق (ع) راجع به مادرشان حضرت زهرا(س) مي فرمايند :
الأمالي الطوسي الْحُسَيْنُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْقَزْوِينِيُّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ وَ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَمْهَرَ فَاطِمَةَ (ع) رُبُعَ الدُّنْيَا، فَرُبُعُهَا لَهَا، وَ أَمْهَرَهَا الْجَنَّةَ وَ النَّارَ، تُدْخِلُ أَعْدَاءَهَا النَّارَ، وَ تُدْخِلُ أَوْلِيَاءَهَا الْجَنَّةَ، وَ هِيَ الصِّدِّيقَةُ الْكُبْرَى وَ عَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ الْقُرُونُ الْأُولَى.
و نيز شيخ طوسى در امالى به سندش از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: همانا خداوند تبارك و تعالى مهريّه فاطمه را ربع دنيا قرار داد ، پس يك چهارم دنيا به آن حضرت تعلّق دارد، و مهريه او را بهشت و جهنّم قرار داد، بنابراين دشمنان او داخل جهنّم و آتش مىشوند و دوستانش داخل بهشت، و او صدّيقه كبرى است و بر محور معرفت او قرون اولی یعنی عالم امر و قرنهای پیش از ما شکل گرفته است.
👈 این حدیث نشان میدهد که عوالم اولی بر اساس معرفت و شناخت حضرت صدیقه ی طاهره، فاطمه زهرا سلام الله علیها دایر شده است . یعنی نه تنها ما بلکه انبیای عزام مثل موسی ابن عمران و عیسی ابن مریم باید حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را می شناختند تا به پیامبری برسند.
يعني فاطمه زهرا (س) صديقه كبري است و معرفت و شناخت فاطمه زهرا (س) محور نشأت و عوالم اولي بوده است و بر پذيرش ولايت حضرت صديقه طاهره (س) در آن عوالم از همه پيمان گرفته شده است . و تمام انبيا موظف به شناخت و معرفت حضرت زهرا (س) بودند.
✨ اين خطاب خداوند در قرآن كريم كه بعد از سه قسم مي فرمايد: فاطمه زهرا (س) از آيات بزرگ خداوند است خيلي مهم است . چون يك وقت مثلاً من مي گويم فلاني آيت الله العظمي است. يك وقت امام زمان راجع به شيخ صدوق مي فرمايند: فقيه ينفع الله به الناس يعني شيخ صدوق رحمة الله عليه فقيهي است كه خداوند به وسيله او به مردم نفع مي رساند. یک امیرالمؤمنین علیه السلام راجع به خودشان میفرمایند : اَنا آیة الله العظمی ،یعنی منِ علی آیت عظمای خداوند هستم، ولی اینجا خداي متعال راجع به حضرت زهرا سلام الله علیها مي فرمايد : إِنَّها لَإِحْدَى الْكُبَرِ (35: مدثّر).و این خیلی مهم است.
🔸 سادات افتخارشان تنها به اميرالمومنين (ع) نيست بلكه افتخارشان به حضرت زهرا (س ) هم هست . چون خود ائمه به ايشان افتخار مي كردند. اميرالمومنين (ع) افتخارشان به همسري فاطمه زهرا (س) عليها بود و اگر حضرت زهرا (س) نبود، كفوي براي امير المومنين (ع) نبود و تا زماني كه حضرت زهرا (س) در قید حیات دنیایی بودند عقد هر زن ديگري بر اميرالمومنين (ع) حرام بود. ( یعنی هم چنان كه يك زن شوهر دار نميتواند با مرد ديگري ازدواج كند. در زمان حیات حضرت زهرا (س) هم خداوند، جلوي اميرالمومنين سدّي گذاشته بودند كه نميتوانست با زن ديگري ازدواج كند و اين قانون خدا بود. حضرت زهرا (س) همسر امير المومنين (ع) بودند نه همبستر، ولی بقيّه ی زنهاي امير المومنين همبستر حضرت بودند.
⚡ و همه اینها دالِّ بر عظمت و بزرگی و عصمت حضرت زهرا سلام الله علیهاست.
✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨
اللهم عَرِّفْني حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْني حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ ديني
ثبت دیدگاه