«يا بنياسرائيل اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمينَ»
[اى بنىاسرائيل! نعمتم را كه به شما ارزانى داشتم به خاطر بياوريد؛ و [نيز به يادآوريد كه] من شما را بر جهانيان برترى بخشيدم.]
☀️العسکری علیه السلام : أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَی الْعالَمِینَ هُنَاکَ أَیْ فَعَلْتُهُ بِأَسْلَافِکُمْ فَضَّلْتُهُمْ دِیناً وَ دُنْیَا أَمَّا تَفْضِیلُهُمْ فِی الدِّینِ فَلِقَبُولِهِمْ وَلَایَهًَْ مُحَمَّدٍ (ص) وَ عَلِیٍّ (ع) وَ آلِهِمَا الطَّیِّبِینَ (ع)، وَ أَمَّا فِی الدُّنْیَا فَبِأَنْ ظَلَّلْتُ عَلَیْهِمُ الْغَمَامَ، وَ أَنْزَلْتُ عَلَیْهِمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوَی، وَ سَقَیْتُهُمْ مِنْ حَجَرٍ مَاءً عَذْباً، وَ فَلَقْتُ لَهُمُ الْبَحْرَ، فَأَنْجَیْتُهُمْ، وَ أَغْرَقْتُ أَعْدَاءَهُمْ فِرْعَوْنَ وَ قَوْمَهُ، وَ فَضَّلْتُهُمْ بِذَلِکَ عَلَی عَالَمِی زَمَانِهِمُ، الَّذِینَ خَالَفُوا طَرَائِقَهُمْ، وَ حَادُّوا عَنْ سَبِیلِهِمْ، ثُمَّ قَالَ عَزَّوَجَلَّ لَهُمْ: فَإِذَا کُنْتُ قَدْ فَعَلْتُ هَذَا بِأَسْلَافِکُمْ فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ لِقَبُولِهِمْ وَلَایَهًَْ مُحَمَّدٍ (ص)، فَبِالْأَحْرَی أَنْ أَزِیدَکُمْ فَضْلًا فِی هَذَا الزَّمَانِ، إِذَا أَنْتُمْ وَفَیْتُمْ بِمَا أَخَذَ مِنَ الْعَهْدِ وَ الْمِیثَاقِ عَلَیْکُم.
🔅امام عسکری علیه السلام فرمودند :معنی أنی فَضَّلْتُکُمْ عَلَی الْعالَمینَ اینجا آن است که: اجداد شما را هم از نظر دین و هم از نظر دنیا برتری بخشیدم. امّا برتری دینی آنها بهواسطهی آن بود که ولایت حضرت محمّد و علی (ع ) و خاندان پاک آنها (ع) را پذیرفتند و برتری آنها در دنیا [نعمتها و معجزات ویژه بود مانند] این که ابر را سایبان آنها قراردادم؛ برای آنها مرغ بریان و ترنجبین از آسمان نازل نمودم از یک سنگ آبی خوشگوار به آنها نوشاندم؛ دریا را برای آنها شکافته، نجاتشان دادم و دشمنانشان فرعون و قوم او را غرق کردم و آنها را بدین وسیله بر مردم زمانشان برتری بخشیدم؛ همان کسانیکه مخالف روش و عقیدهی ایشان بوده و انحراف داشتند. سپس خداوند به آنها فرمود: « وقتی من در آن زمان به خاطر اینکه ولایت محمّد را پذیرفتند، چنین کاری را در حقّشان انجام دادهام، پس شایسته است که اگر به عهد و میثاقی که از شما گرفته شده وفادار باشید، در این زمان به شما فضل و برتری بیشتری عطا کنم».
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۳۳۴ بحارالأنوار، ج۹، ص۳۱۰/ الإمام العسکری، ص۲۴۰ / البرهان
☀️سَأَلُوه (أمیرالمؤمنین علیه السلام) در للَّهِ تَعَالَی فَقَالَ: إِنَّ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ تَعَالَی آیَاتٍ لَفْظُهَا الْخُصُوصُ وَ الْعُمُومُ وَ مِنْهُ آیَاتٌ لَفْظُهَا لَفْظُ الْخَاصِّ وَ مَعْنَاهُ عَامُّ وَ مِنْ ذَلِکَ لَفْظٌ عَامٌّ یُرِیدُ بِهِ اللَّهُ تَعَالَی الْعُمُومَ وَ کَذَلِکَ الْخَاصُّ أَیْضاً فَأَمَّا مَا ظَاهِرُهُ الْعُمُومُ وَ مَعْنَاهُ الْخُصُوصُ فَقَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ یا بنیاسرائیل اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَی الْعالَمِینَ فَهَذَا اللَّفْظُ یَحْتَمِلُ الْعُمُومَ وَ مَعْنَاهُ الْخُصُوصُ لِأَنَّهُ تَعَالَی إِنَّمَا فَضَّلَهُمْ عَلَی عَالَمِ أَزْمَانِهِمْ بِأَشْیَاءَ خَصَّهُمْ بِهَا مِثْلُ الْمَنِّ وَ السَّلْوَی وَ الْعُیُونِ الَّتِی فَجَّرَهَا لَهُمْ مِنَ الْحَجَرِ وَ أَشْبَاهِ ذَلِک.
🔅 از امیرالمؤمنین (علیه السلام) در مورد «خاص» و «عام» در کتاب خدا پرسیدند. امام (ع) فرمود: بعضی آیات خدا لفظهای مخصوص دارند و بعضی دیگر لفظهای عمومی؛ امّا گاهی بعضی آیات هستند که لفظ خاص ولی معنای عامّی دارند و گاهی لفظ عام و معنای خاص دارند. امّا نمونهای از آیاتی که لفظ و ظاهر آن عمومی ولی معنای آن خصوصی است آن فرمایش خداست که فرمود: یا بَنی إِسْرائیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَنّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَی الْعالَمینَ این لفظ، گرچه عموم را در برمیگیرد امّا معنای آن خاص است زیرا خداوند آنها را فقط بر اهل زمان خودشان، با چیزهایی که به آنها اختصاص داد نظیر مرغ بریان، ترنجبین، چشمههایی که از سنگ جاری کرد و چیزهایی نظیر اینها برتری داده است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۳۳۶ / القمی، ج۱، ص۴۶
✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨
🤲 اللهم ➖عجل ➖لولیک ➖الفرج
اللهم العن الجبت و الطاغوت و النعثل حَتّي تَرضی فاطمة الزهراء سلام الله علیها
ثبت دیدگاه