پ
پ

« وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ »

[آن‌ها را نگه‌داريد كه بايد مورد بازپرسى قرار گيرند.]

☀️الرّسول : إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهًِْ أُوقَفُ أَنَا وَ عَلِیٌّ عَلَی الصِّرَاطِ، فَمَا یَمُرُّ بِنَا أَحَدٌ إِلَّا سَأَلْنَاهُ عَنْ وَلَایَهًِْ عَلِیٍّ فَمَنْ کَانَتْ مَعَهُ وَ إِلَّا أَلْقَیْنَاهُ فِی النَّارِ، وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ: وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ.
🔅پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند : وقتی روز قیامت و رستاخیز کبری فرارسد من و علی بر صراط گماشته می‌شویم و هیچ‌کس از کنار ما نمی‌گذرد مگر اینکه از ولایت علی از او می‌پرسیم، اگر با ولایت علی زیسته باشد، نجات یابد و خندان بگذرد و اگر ولایت علی را نداشته باشد او را در آتش می‌اندازیم. و این همان فرمایش خداوند است که فرمود : وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۸۶ شواهدالتنزیل، ج۲، ص۱۶۲/ بحار الأنوار، ج۳۹، ص۱۹۶/ بحار الأنوار، ج۳۹، ص۲۰۲/ کشف الغمهًْ، ج۱، ص۳۹۷/ البرهان

☀️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: روز قیامت بنده قدم از قدم بر نمی­دارد تا این كه خداوند تبارك و تعالی درباره چهار چیز او را بازخواست كند : از عمرش كه در چه راهی گذرانده، و از جسمش كه در چه راهی فرسوده، و از مالش كه از چه راهی به دست آورده و در چه راهی خرج كرده، و از دوستی ما اهل بیت. عمر بن خطّاب عرض كرد: پس از شما نشانه دوستی اهل بیت چیست؟ حضرت صلی الله علیه و آله در حالی كه علی علیه السلام كنار ایشان نشسته بود، دستش را بر سر وی گذاشت و فرمود: پس از من نشانه دوستی من، دوستی این شخص است، و اطاعت از او اطاعت از من است و مخالفت با او مخالفت با من است.

📚- مناقب خوارزمی، ص ۳۵

☀️ دیلمی از ابوسعید خدری روایت کرده است که رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: این آیه وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ یعنی در برابر ولایت علی و اهل بیت مسؤول هستند و این بدان جهت است که خدای تعالی به پیغمبرش دستور داد خطاب به مردم بفهماند: بابت تبلیغ رسالت پاداشی درخواست نمی‌کند مگر دل‌بستن به محبّت و ولایت خویشاوندان آن حضرت و معنای این کلام آن است که از ایشان سؤال می‌شود آیا حق موالات را آن‌گونه که پیامبر سفارش فرمود، درباره‌ی آنان به جا آوردند یا اینکه آن را تباه ساخته و توجهی بدان ننمودند که در این صورت باید پاسخگو باشند و تبعات آن را بپذیرند.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۹۰ بحار الأنوار، ج۳۶، ص۷۸

☀️ ابوسعیدخُدری گوید: از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که فرمود: «چون روز قیامت فرا رسد، خداوند متعال به دو فرشته فرمان می‌دهد تا بر [پل] صراط بنشینند، پس هرکس جواز امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب را همراه داشته باشد، از آن می‌گذرد و هرکس جواز امیرمؤمنان را نداشته باشد، خداوند او را با سر به‌سوی آتش دوزخ واژگون می کند و این همان کلام خداوند متعال است که فرمود: وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ ». عرض‌کردم: «پدر و مادرم به فدایت، ای رسول خدا ! جواز امیرالمؤمنین چیست»؟ فرمود: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ عَلِیٌّ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ وَصِیُّ رَسُولِ اللهِ».

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۸۶ بحار الأنوار، ج۳۹، ص۲۰۱/ التحصین لابن طاوس، ص۵۵۸، فیه: «شجره» بدل «منخرهًْ»/ مأهًْ منقبهًْ، ص۳۶ / الیقین، ص۲۳۸/ البرهان/ بشارهًْ المصطفی، ص۱۴۴

✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨

🤲 اللهم عجل لولیک الفرج
🤲 اللهم العن الجبت و الطاغوت و النعثل

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.