ابو مسروق، از امام صادق علیه السلام روایت كرده كه به حضرت عرض كردم: ما با مردم سخن میگوییم و آیه «أطیعوا الله و أطیعوا الرسولَ و أولی الامر منكُم» را به عنوان دلیل، ارائه میدهیم، آنها در جواب میگویند: این آیه در حق فرماندهان گروههای جنگی نازل شده است.
آیه: « إِنَّمَا وَلِیُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ و المومنون »«مائده/ ۵۵» [ولیِّ شما تنها خدا و پیامبر اوست و مومنان (آل محمد)… ] و تا آخر آیه را به عنوان حجت را ارائه میكنیم، میگویند: در حق مؤمنان نازل شده است.
آیه « قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ علَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی »«شوری/ ۲۳» [بگو: به ازای آن (رسالت) پاداشی از شما خواستار نیستم، مگر اینکه نسبت به خویشاوندانم مَوَدَّت و محبت داشته باشید.] را پیش میآوریم، پاسخ میدهند كه مراد، خویشاوندان مسلمانان هستند. گفت: هر آن چه از این دست مطلب و شبیه آن را به یاد داشتم، مطرح كردم؛
امام به من فرمود: اگر این چنین است كه میگویی، پس آنها را به مباهله دعوت كن.
گفتم: چگونه باید این كار را بكنم؟ سه بار فرمود: خود را اصلاح كن، و گمانم فرمود: روزه بگیر و غسل كن و پس از آن به همراه طرف خود به صحرا بروید. پنجه دست راست را در پنجه او بیفكن و در حق او انصاف را به جای آور و از خودت شروع كن و بگو:
ای خدای هفت آسمان و هفت زمین، دانای غیب و شهود، بخشاینده و مهربان، اگر ابو مسروق، حقی را انكار كرده است و دعوی باطلی دارد، بر او از آسمان عذابی دردناك نازل فرما، پس روی دعا را به سوی او برگردان و بگو: اگر فلان كس، حقی را انكار كرده است و ادعای باطلی كرده است، پس عذابی دردناك از آسمان بر وی فرو بفرست. پس از این به من فرمود: چیزی نخواهد گذشت كه اثرش را خواهی دید .
ابومسروق اضافه میكند: پس از آن به خدا سوگند، كسی را از خلق ندیدم كه این درخواست مرا اجابت كند.«۴»
📚 – كافی، ج ۲، ص ۳۷۲، ح ۱ / تفسیر البرهان
✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨
🤲 اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذي هَدانا لِهذا وَعَرَّفَنا اَوْلِيآئَهُ وَاَعْدآئَهُ، وَوَفَّقَنا لِزِيارَةِ اَئِمَّتِنا، وَلَمْ يَجْعَلْنا مِنَ الْمُعانِدينَ النّاصِبينَ، وَلا مِنَ الْغُلاةِ الْمُفَوِّضينَ، وَلا مِنَ الْمُرْتابينَ الْمُقَصِّرينَ ،
حمد و ستايش مخصوص خداوندی ،كه ما را به سوي اين حقيقت راهنمايي فرمود،و دوستان و دوشمنانش را به ما شناساند، و ما را به زيارت امامانمان موّفق نمود،و ما را از دشمنان و كينه ورزان ناصبی قرار نداد ، و از غُلوكنندگان در باره ي واگذاري امور هستي،و از شكداران و كوتاهي كنندگان در حق امامان قرار نداد.
ثبت دیدگاه