✨ ☀️نکراء در قرآن ☀️ ✨
07 شهریور 1400 - 0:05
بازدید 16
پ
پ

آیه‌ی ۸ سوره‌ی فاطر (۲)

«أَ فَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اللهَ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ فَلا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَراتٍ إِنَّ اللهَ عَليمٌ بِما يَصْنَعُونَ»

[آيا كسى كه زشتى عملش براى او آراسته شده و آن را زيبا مى‌بيند [همانند كسى است كه واقع را مى‌يابد]؟! خداوند هر‌كس را بخواهد [و سزاوار باشد] گمراه مى‌سازد و هر‌كس را بخواهد [و شايسته ببيند] هدايت مى‌كند؛ پس جانت به خاطر شدّت تأسّف بر آنان از دست نرود؛ خداوند به آنچه انجام مى‌دهند داناست.]

🔸آیا کسی که زشتی عملش برای او آراسته شده و آن را زیبا می‌بیند🔸

☀️الرّسول: بَیْنَمَا مُوسَی جَالِساً إِذْ أَقْبَلَ إِبْلِیسُ وَ عَلَیْهِ بُرْنُسٌ ذُو أَلْوَانٍ فَلَمَّا دَنَا مِنْ مُوسَی خَلَعَ الْبُرْنُسَ وَ قَامَ إِلَی مُوسَی فَسَلَّمَ عَلَیْهِ فَقَالَ: لَهُ مُوسَی مَنْ أَنْتَ؟ فَقَالَ: أَنَا إِبْلِیسُ. قَالَ: أَنْتَ؟! فَلَا قَرَّبَ اللَّهُ دَارَکَ. قَالَ: إِنِّی إِنَّمَا جِئْتُ لِأُسَلِّمَ عَلَیْکَ لِمَکَانِکَ مِنَ اللَّهِ قَالَ. فَقَالَ لَهُ مُوسَی: فَمَا هَذَا الْبُرْنُسُ؟ قَالَ: بِهِ أَخْتَطِفُ قُلُوبَ بَنِی آدَمَ. فَقَالَ مُوسَی: فَأَخْبِرْنِی بِالذَّنْبِ الَّذِی إِذَا أَذْنَبَهُ ابْنُ آدَمَ اسْتَحْوَذْتَ عَلَیْهِ قَالَ: إِذَا أَعْجَبَتْهُ نَفْسُهُ وَ اسْتَکْثَرَ عَمَلَهُ وَ صَغُرَ فِی عَیْنِهِ ذَنْبُه.

🔅پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : هنگامی‌که موسی‌بن‌عمران نشسته بود ناگهان شیطان رسید و درحالی‌که لباسی(کلاهی) رنگارنگ بر تن کرده بود کنار موسی قرار گرفت . شیطان لباس ( کلاه) خود را در آورد و در کنار موسی نشست و بر او سلام نمود ، موسی گفت: « که هستی»؟ گفت: «من ابلیس هستم» . گفت: « تو ابلیس هستی! خداوند خانه‌ات را خراب کند». شیطان اظهار داشت آمده‌ام به شما سلام کنم چون در نزد خداوند مقام داری. موسی به او گفت: « این کلاه چیست که بر سرت گذاشته‌ای». گفت: « با این دل فرزندان آدم را به طرف خودم جلب می‌کنم». موسی گفت: « به من بگو آن کدام گناه است که اگر فرزند آدم مرتکب شد بر او مسلّط می‌گردی». گفت: « هرگاه خودبین شود و گناهانش را کوچک بشمارد».

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۰۸ الکافی، ج۲، ص۳۱۴/ نورالثقلین

☀️ الکاظم، عَنْ عَلِیِّ‌بْنِ‌سُوَیْدٍ الْمَدِینِی: سَأَلَهُ أَحْمَدُ‌بْنُ‌نَجْمٍ عَنِ الْعُجْبِ الَّذِی یُفْسِدُ الْعَمَلَ‌؟ فَقَالَ: لِلْعُجْبِ دَرَجَاتٌ مِنْهَا أَنْ یُزَیَّنَ لِلْعَبْدِ سُوءُ عَمَلِهِ فَیَرَاهُ حَسَناً فَیُعْجِبَهُ وَ یَحْسَبَ أَنَّهُ یُحْسِنُ صُنْعاً.

🔅 علی‌بن سوید مدینی گوید: از امام کاظم درباره‌ی خودبینی و تکبّر که کردار را تباه می‌سازد پرسیدم. فرمود: « خودپسندی مراتبی دارد و یکی از آن‌ها این است که؛
⚡️ رفتار بد و نادرست خودپسند در نظرش خوب و پسندیده و زیبا جلوه می‌کند، و او چنان خوشش می‌آید که گمان می‌کند کار شایسته‌ای انجام می‌دهد،
⚡️ و مورد دیگر اینکه؛ بنده به پروردگارش ایمان آورده و بر خدای عزّوجلّ منّت می‌گذارد، درصورتی‌که خدا باید بر او منّت بگذارد».

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۰۸ بحارالأنوار، ج۷۵، ص۳۳۶

قَالَ الصّادق علیه السلام : إِنَّ اللَّهَ عَلِمَ أَنَّ الذَّنْبَ خَیْرٌ لِلْمُؤْمِنِ مِنَ الْعُجْبِ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ مَا ابْتُلِیَ مُؤْمِنٌ بِذَنْبٍ أَبَداً.

🔅امام صادق علیه السلام فرمودند : همانا خداوند دانست که گناه برای مؤمن از خودبینی بهتر است و اگر چنین نبود خداوند هرگز مؤمن را مبتلا به گناه نمی‌کرد.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۰۸ الکافی، ج۲، ص۳۱۳/ نورالثقلین

👈نکرا؛ یعنی زینت دادن اعمال انسان توسط شيطان، تا حدی که انسان فکر می‌کند اعمال خیر و حسنه انجام می‌دهد در حالی که نه تنها خیر و حسنه نیست بلکه شر و سیّئه است….

✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨

🤲 اللهم… وَوَفِّقْني لِما تُحِبُّ وَتَرْضي، وَجَنِّبْنِي اتِّباعَ الْهَوي وَالاِْغْتِرارَ بِالاَْباطيلِ وَالْمُني،

پروردگارا! مرا به آنچه دوست داري و خوشنودی موفق بدار، و از پيروي هوای نفس، و فريب‌خوردن به امور باطل و آرزوها بركنارم دار.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.