✨☀️ هدایت و ضلالت در قرآن ☀️✨
05 شهریور 1400 - 0:18
بازدید 29
پ
پ

آیه‌ی ۸ سوره‌ی فاطر

«أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَصْنَعُونَ»

[آيا آن كس كه زشتی كردارش برای او آراسته شده و آن را زيبا می‌بيند (مانند مؤمن نيكوكار است)؟ خداست كه هر كه را بخواهد بی ‏راه می‌گذارد و هر كه را بخواهد هدايت می‌كند . پس مبادا به سبب حسرت‌ها(ی گوناگون) بر آنان، جانت (از كف) برود. قطعاً خدا به آن چه می‏‌كنند ، داناست]

☀️ هاشم بن عمّار در حدیثی مرفوع روایت كرده است كه حضرت پیرامون تفسیر آیه « أَفَمَن زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ یُضِلُّ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی مَن یَشَاءُ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَیْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِمَا یَصْنَعُونَ» فرمود: این آیه،‌ در شأن زُرَیق (ابوبکر) و حَبْتَر (عُمر) نازل شده است.
📚 تفسیر قمی، ج ۲، ص ۱۸۲ / تفسير البرهان

☀️ طبرسی در كتاب احتجاج، نامه امام هادی علیه السلام به مردم اهواز را هنگامی كه مسئله جبر و تفویض را از او پرسیدند، نقل می‌كند ـ وی نامه را ذكر می­كند و به این جا می­رسد كه امام علیه السلام فرمود: ـ اگر پرسیدند: استدلال در آیه « فَیُضِلُّ اللّهُ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی مَن یَشَاءُ » «ابراهیم/ ۴» [پس خدا هر كه را بخواهد بی‌راه می‌گذارد و هر كه را بخواهد هدایت می‌كند] و آیاتی شبیه به آن چگونه است ( و چگونه می­توان آن را با موضوع جبر و اختیار وفق داد )؟

⚡️می‌گوییم: بنابر مجاز، این آیه دو معنا می‌دهد: یكی این كه این آیه خبر می‌دهد از این كه خداوند متعال قادر بر هدایت كردن یا گمراه كردن هر كس كه بخواهد، می­باشد و اگر او آنان را بر یكی از این دو (هدایت یا گمراهی) اجبار می‌نمود بنابر توضیحی كه دادیم، پاداش یا مجازاتی بر آنان لازم نمی‌آمد.

✨معنای دوم این است كه: هدایت از جانب خداوند به معنای شناساندن است . مانند آیه: « وَأَمَّا ثَمُودُ فَهَدَیْنَاهُمْ فَاسْتَحَبُّوا الْعَمَی عَلَی الْهُدَی» «فصلت/ ۱۷» [و اما ثمودیان پس آنان را راهبری كردیم و(لی) كوردلی را بر هدایت ترجیح دادند] آیه متشابهی در قرآن نمی‌تواند بر آیاتی كه به اجرا و پیروی از آنها حكم شده است،‌ حجت باشد و منظور از آیه «هُوَ الَّذِی أنزَلَ عَلَیكَ الكِتابَ مِنهُ آیاتٌ مُحكَماتٌ هُنَّ أمُّ الكِتابِ وَ أُخَرَ مُتَشاِبهاتٌ فَأمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم زَیغٌ فَیَتََّبِعُونَ ما تَشَابَهَ مِنهُ ابتِغاءَ الفِتنَةِ وَ ابتِغاءَ تَأوِیلِهِ »«آل عمران/۷ » [اوست كسی كه این كتاب را بر تو فرو فرستاد. پاره‌ای از آن آیات محكم (= صریح و روشن) است. آن­ها اساس كتابند و پاره­ای دیگر متشابهاتند (كه تأویل پذیرند). اما كسانی كه در دلهایشان انحراف است برای فتنه جویی و طلب تأویل آن (به دلخواه خود) از متشابه آن پیروی می‌كنند ]

همچنین آن حضرت این آیه را نیز قرائت فرمود: « فَبَشِّر عِبادِ الَّذِینَ یَستَمِعُونَ القَولَ وَ یَتََّبِعُونَ اَحسَنَهُ أولئِكَ الَّذِینَ هَداهُمُ اللهُ وَ أولئِكَ هُم أولُوا الألبَابِ »«زمر/۱۷ـ۱۸ » [پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن ( قول محمّد و آل محمّد) گوش فرا می‌دهند و به نحو احسن از آن پیروی می‌كنند ؛ اینانند كه خدایشان راهنمایی نموده و اینانند همان خردمندان ].
📚- احتجاج، ص۴۵۳ / تفسير البرهان

✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨

🤲 اَللَّـهُمَّ فَاهْدِني هُدَي الْمُهْتَدينَ، وَارْزُقْنيِ اجْتِـهادَ الْمُـجْتَهِـدينَ، وَلاتَجْعَلْني مِنَ الْغافِلينَ الْمُبْعَدينَ، واغْفِرْلي يَوْمَ الدّينِ .

خدايا مرا هدایت کن مثل هدايت، هدايت شدگان ،و تلاش تلاشگران را روزي‌ام فرما، و مرا از بي‌خبران دورشده قرار مده،و روز جزا آمرزشت را نصيبم كن

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.