✨☀️پیامبر (ص) در قرآن☀️✨
15 مهر 1400 - 15:38
بازدید 3
پ
پ

آیه‌ی ۱۴۴ سوره‌ی آل‌عمران

«وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ علَی أَعقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ علَیَ عقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللّهُ الشَّاكِرِينَ»

[و محمد جز فرستاده‏ای كه پيش از او (هم) پيامبرانی (آمده و) گذشتند، نيست .آيا اگر او بميرد يا كشته شود، از عقيده خود برمی‏گرديد؟ و هر كس از عقيده خود بازگردد، هرگز هيچ زيانی به خدا نمی‏رساند و به زودی خداوند، سپاسگزاران را پاداش می‏دهد]

☀️حنان، از پدرش، از امام باقر علیه السلام نقل كرده است كه فرمود: مردم پس از پیامبر، اهل «ردة» (بازگشت به كفر) خواهند بود، به جز سه نفر. گفتم: آن سه نفر كدامند؟ گفت: مقداد بن اسود و ابوذر غفّاری و سلمان فارسی كه رحمت و بركت خدا بر همه آنها باد ، و پس از مدت كوتاهی افراد دیگری را نیز معرفی نمود و فرمود: اینها كسانی هستند كه آسیاب بر آنان چرخید (در معرض آزمایش­ها و دشواری­ها قرار گرفتند) و از بیعت خودداری كردند، تا این كه امیرالمؤمنین علیه السلام را با اكراه و اجبار آوردند و او هم بیعت كرد. و این گفته خداوند عز و جل است كه می‌فرماید: «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ علَی أَعقَابِكُمْ وَمَن یَنقَلِبْ علَیَ عقِبَیْهِ فَلَن یَضُرَّ اللّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللّهُ الشَّاكِرِینَ».

📚 كافی، ج ۸ ،ص ۲۴۵، ح ۳۴۱ / تفسير البرهان

☀️ عمرو بن ابی مقدام، از پدرش، نقل كرده است كه گفت: به امام باقر علیه السلام گفتم: عامه (أهل سنت) ادعا می‌كنند كه بیعت با ابوبكر، به خاطر این كه باعث اتحاد شده، موجب رضایت خداوند متعال بوده است و خداوند نمی‌پسندد كه امّت محمد، پس از مرگ او دچار تفرقه و پراكندگی شوند.
⚡️ امام باقر علیه السلام فرمود: آیا كتاب خدا را نمی‌خوانند؟ آیا خداوند نفرموده است: «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ علَی أَعقَابِكُمْ وَمَن یَنقَلِبْ علَیَ عقِبَیْهِ فَلَن یَضُرَّ اللّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللّهُ الشَّاكِرِینَ» به او گفتم: مردم به گونه‌ای دیگر آن را تفسیر می‌كنند. فرمود: آیا مگر خداوند عز و جل از ملتّ­های گذشته خبر نداده است كه آنها پس از ارسال بیّنات نیز اختلاف ورزیدند. آن جا كه می‌فرماید: «وَآتَیْنَا عیسَی ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّنَاتِ وَأَیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِینَ مِن بَعدِهِم مِّن بَعدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَلَـكِنِ اخْتَلَفُواْ فَمِنْهُم مَّنْ آمَنَ وَمِنْهُم مَّن كَفَرَ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلُواْ وَلَـكِنَّ اللّهَ یَفْعلُ مَا یُرِیدُ» «بقره/ ۲۵۳» [ و به عیسی پسر مریم دلایل آشكار دادیم و او را به وسیله روح القدس تایید كردیم و اگر خدا می­‌خواست، كسانی را كه پس از آنان بودند، بعد از آن (همه) دلایل روشن كه بر ایشان آمد، به كشتار یكدیگر نمی­‌پرداختند، ولی با هم اختلاف كردند. پس بعضی از آنان كسانی بودند كه ایمان آوردند و بعضی از آنان كسانی بودند كه كفر ورزیدند و اگر خدا می­‌خواست با یكدیگر جنگ نمی‌كردند، ولی خداوند آن چه را می‌خواهد ، انجام می‌دهد. ]

📚 كافی، ج ۸، ص ۲۷۰ ح ۳۹۸ / تفسير البرهان

✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨

🤲 اَللَّـهُمَّ عَرِّفْني رَسُولَكَ،فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ،

خدايا پيامبرت را به من بشناسان، اگر پيامبرت را به من نشناساني، حجّتت را نشناسم،

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.