یوم الفتح  در آیه ی ۲۹ سوره ی سجده چه روزی است؟
24 فروردین 1400 - 16:02
بازدید 4
پ
پ

تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۴۳۸ البرهان في تفسير القرآن ج‏۴ ص ۴۰۳ سورة السجده: آیه: ۲۹
قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبَّاسٍ‏ رَحِمَهُ اللَّهُ حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ عَامِرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ ابْنِ دَرَّاجٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لا يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمانُهُمْ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ‏ (السجده: ۲۹) قَالَ يَوْمُ‏ الْفَتْحِ‏ يَوْمٌ‏ تُفَتَّحُ‏ الدُّنْيَا عَلَى الْقَائِمِ لَا يَنْفَعُ أَحَداً تَقَرَّبَ بِالْإِيمَانِ مَا لَمْ يَكُنْ قَبْلَ ذَلِكَ مُؤْمِناً وَ بِهَذَا الْفَتْحِ مُوقِناً فَذَلِكَ الَّذِي يَنْفَعُهُ إِيمَانُهُ وَ يَعْظُمُ عِنْدَ اللَّهِ قَدْرُهُ وَ شَأْنُهُ وَ تُزَخْرَفُ لَهُ يَوْمَ الْبَعْثِ جِنَانُهُ وَ تَحْجُبُ عَنْهُ فِيهِ نِيرَانُه‏. و هذا أجر الموالين لأمير المؤمنين و لذريته الطيبين صلوات الله عليهم أجمعين‏
محمد ابن سنان از ابن دراج روايت كرده گفت: شنیدم حضرت صادق عليه السّلام در قول خداوند قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لا يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمانُهُمْ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ‏ بگو: « روز پيروزى، ايمان آوردن، سودى به حال كافران نخواهد داشت و به آنها هيچ مهلت داده نمى‏شود!» (السجده: ۲۹) می فرمود: مراد از يوم الفتح روزيست كه دنيا برای قائم آل محمد (ص) گشوده مي شود، اگر كسى مؤمن باشد ولى عقيده به روز موعود نداشته باشد از ايمان ناقص خود منتفع نشود ولى چنانچه عقيده و ايمان كامل به ظهور و فرج حضرت حجّت داشته و به این فتح يقين داشته باشد آن ايمان به او نفع مي رساند و در پيشگاه خداوند قدر و منزلتى رفيع به دست آورده و بهشت برای او آراسته و ذخيره شود و از آتش جهنم در روز قیامت پوشیده می شود و اين اجر و ثواب ويژه امير المؤمنين عليه السّلام و ذريّه گرام آن حضرت و محبّين و شيعيان ايشان است.یوم الفتح در آیه ی ۲۹ سوره ی سجده چه روزی است؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.